Starta om mobilen för att skicka/ta emot mms

Discussion in 'Blade' started by iituska, Feb 26, 2011.

1. iituska

iituska Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

För att jag ska kunna skicka eller ta emot mms måste jag starta om mobilen. Vad kan det beror på? Hur kan jag slippa det?

2. iituska

MINA ENHETER

Ingen som har nåt förslag? Kan tillägga att den symbolen för 3g som kommer upp i statusraden när man skickar/tar emot mms inte heller dyker upp förrän man startar om mobilen. Kan det då ha nånting att göra med att 3g stängs av efter att mobilen varit igång ett tag?

3. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hehe, det där var jag tvungen att göra med när jag körde Comviq. Kommer ej ihåg om det löste sig efter att jag bytte till telenor eller efter jag aktiverade datatrafik. För mig jag ej hade någon datatrafikabbonemang hos Comviq så stängde av det. Har du på eller av?

4. iituska

MINA ENHETER

Jag vet inte, var kan man se det? Jag har mycket riktigt också comviq, eller tele2 då eftersom jag har abonnemang.

5. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, kommer ihåg det var rätt frustrerande att behöva boota om mobilen varje gång man fick eller skickade ett mms. Men min telefon är från UK så var lite puligare att fixa rätt APNs och så i början när Blade var okänd i Sverige. Köpte du från Comviq? Tycker ju att de borde funka då. Ska iofs inte kasta för mkt skit på dem då jag precis kom ihåg att glömt fixa så jag kan skicka MMS med Telenor(verkar som om jag bara kan ta emot nu).

Du kommer åt datatrafik om du går in på settings(menu-knappen)>Wireless & Networks>Mobile Networks och sen "Data enabled"-boxen. Ingen aning om detta kommer göra någon skillnad för dig(och den är antagligen redan ikryssad om du inte bockat av den själv innan) men om jag minns rätt, så var det enda jag ändrade på innan jag fick MMS att fungera utan reboots.

Annars får du gå in och pula lite med olika APNs(men tycker ju att de borde stämma om du köpte från comviq). Om jag minns rätt så måste man köra två separata apns för comviq, ett för MMS och ett för internet. Kolla in denna tråden.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=23733

Jag startade den här tråden för länge sen där det finns förslag till olika APNs och lösningar, tyvärr inget konkret då mitt löste sig av sig själv mer eller mindre.

Last edited: Feb 28, 2011
  6. iituska

MINA ENHETER

Nej, jag köpte min från katshing. Jag kan ingenting om mobiler egentligen.

Jag har bara lagt in apn för mms, ska bara surfa genom wifi. Kan det ha något med det att göra? Borde det väl inte ha, eftersom det funkar när jag startar om mobilen?

Vet inte vilken "data enabled"-boxen är på svenska, jag har svenska inställningar. Jag har två boxar jag kan kryssa för under mobila nätverk, en som heter roaming och en som heter "använd endast 2g nätv." Jag har ingen av dem ikryssad för tillfället. Är det någon av dem?

7. iituska

MINA ENHETER

Ingen som har något förslag på lösning?