Startar om spontant; massa ramdump-filer på kortet

Diskussion i 'ASUS' startad av Failemon, 9 aug 2011.

1. Failemon

Failemon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

God morgon!

Köpte en Transformer för ~4 veckor sedan, och redan efter två dagar så började den starta om lite spontant. Aldrig när den användes (skärm på) utan när den t.ex. bara låg på bordet eller låg inkopplad i laddaren. Helt plötsligt kunde man se att skärmen tändes och så kom boot-skärmen igen, och efter ett tag så var den igång igen. En gång när vi såg på film så startade den om 5-6 gånger under filmen utan att någon rörde den.
    Uppdaterad till senaste 3.2 utan att lösa någonting. Det finns också drösvis (94 vid senaste räkning) små 128kb rampdump-2011xxxx.log filer på det interna SD-kortet som visar att kerneln fått en panic p.g.a. null pointers någonstans i mjukvaran vid varje omstart. Misstänker dåligt minne då det är olika processer/minnes-accesser varje gång som orsakar det.
    Den är nu inne på service, får väl se vad som händer med den...

Men, är det någon annan som har varit med om detta eller kanske har ett par stycken sådana ramdump-filer på sin platta? Jag har googlat rätt mycket på detta innan jag lämnade in men bara hittat en till med samma problem. Eller så hade jag bara extrem otur med mitt exemplar :cry:

2. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja jag får det ibland med, har dock inte uppdaterat till 3.2 och inte i närheten så mycket som dig.

3. LeonC

LeonC Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!
    Köpte min transformer igår och jag har samma problem med alla omstarter, löste det sig efter att den var på service?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

4. FeRRUM

FeRRUM Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte också min igår och det verkar som att den garanterat krashar varje gång som jag använder låsknappen eller låter den låsa sig själv. Trodde först att det var en löjligt lång uppvaknandetid på den. Har 70 ramdump-filer efter att bara ha använt den idag. Hoppas det finns någon enkel lösning på problemet.

5. Failemon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fan va tråkigt för er, tyvärr har jag inga glada nyheter från servicen. Den har varit borta i två veckor nu och den som hanterar serviceärenden/returer på webhallen ringde mig för att snacka lite. Dom har inte lyckats påvisa felet, däremot tog dom inte ut en avgift för onödig felsökning vilket webhallen tolkade som att jag delvis fick rätt - alla dom där loggfilerna betyder att det är något keff med min platta.
    Jag kan iaf. hämta ut den nu, och om det skulle vara något igen så får jag gärna kontakta henne direkt. Så om jag kommer på hur jag kan demonstrera felet kanske den inte behöver åka tvärs över Europa igen...

Intressant länk där dom diskuterar fenomenet "Sleep of Death" på XDA: [Info][WIP] LET's FIGURE OUT the sleep of Death!!!! [NOT A ROM] - Page 21 - xda-developers
    Dock har dom inte hittat någon lösning, det verkar vara lite olika för alla men vi är inte ensamma.

6. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har hittat några ramdump-filer också (5-6st), dessa måste vara relativt nya, alltså sedan uppdateringen till 3.2. Aldrig varit med om en spontan omstart dock.

7. Danne...

Danne... Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag får åxå såna där ramdump-filer...men allt funkar bra utöver några program som är värre buggiga, trott att de där filerna kommer när programmen buggar ur...

Nån som vet nåt program som man kan läsa de där .log-filerna?

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

8. Danne...

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Uteslutit att det är nån app som strular...
    Transformern startar om och skriver ramdump-filerna till och från vid viloläge, eller vad läget nu kallas när man vikt ner skärmen mot dockan.

Nån som hittat nån lösning?

9. Failemon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har också uteslutit konstrande appar eller inställningar, testat med allt möjligt och ibland kom det 23 omstarter över en kväll. Sen nästa dag ingenting.
    Direkt när jag fick tillbaka den från service så höll den i 300h utan omstart, sen kom det tillbaka...

Så jag tänkte att jag flashar in en helt annat rom än orginalet och nu har det, ta i trä, hållt i en vecka utan problem. Om någon känner sig manad att verkligen rota i det så är det bara att öppna .log-filerna och titta med en text-editor. Vad jag kunnat utläsa ur mina var att det kraschade när den lämnade vilo-läget, alltid i samma modul (bcm4203?? minns inte...) och sedan en kernel panic på det -> akut omstart. Men ska man lista ut det måste man ha en debug-kompilerad kernel och där tog min ork slut...

Serie-nr på min platta: B60K...
    Kanske kan man hitta någon gemensam nämnare...?

Länk om någon vill testa en annan rom: [STICKY] Nvflash unbricking released! - xda-developers
    Snälla, endast om man är en "avancerad" användare som flashat telefoner osv. innan! Garantin ryker all världens väg!

10. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad får man av denna romen?

11. Danne...

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

B60K här åxå...

12. Danne...

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Inte en endaste omstart eller ramdump-fil sen senaste uppdateringen för min del, vilket ju är nåra veckor sen :)
    Hur har det gått för dej?
    Problemet löst?