Fråga: Starttid

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av jongbacken, 12 mars 2012.

1. jongbacken

jongbacken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tjenare! Jag har upptäckt ett "problem" på nexusen när jag ska starta den, det tar alldeles för lång tid tycker jag. Är det nån som vet hur lång start-tiden ska vara??

2. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Starta den 30 sekunder innan du behöver den (dvs 30 sekunder tidigare än du annars skulle startat den), är min lösning på problemet ;)

Jag tror min bootar på ca 20-30 sekunder till PIN-auth och sedan ytterligare 10 sek innan widgets laddat.

jongbacken gillar detta.
  3. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ett sätt att korta ned uppstart tiden är att ta bort boot animationen, men för det krävs root. Skulle gärna guida dit men sitter på en orootad lur just nu och vet inte exakt hur systemet ser ut. Hade själv en SE tfn innan denna och gjorde det lilla trixet och det gjorde skillnad på ganska många sekunder och dessutom sparar man minne. Om du bestämmer dig för att leta rätt på den skulle jag tro att /system/ är ett bra ställe att börja leta, /etc/ om det fortfarande existerar eller möjligen under /usr/ och sedan vidare, den kan ligga i en som heter /media/ och filen i sig heter nog bootanimation. Jag använde mig av ES file explorer och gjorde allt direkt i telefonen. Om man känner sig osäker kan en backup vara klokt att göra innan man sätter igång, om man inte vill ta bort den kan man ersätta den med en mer lättdriven (tänker mest på ics original som ser ut att vara tungdriven). Finns en massa att hämta från ex CM forum men man bör nog tänka på att man byter namnet så den heter lika som den som låg i mappen från början.

jongbacken gillar detta.
  4. jongbacken

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

30 sekunder hade ju varit en dröm om den startat på! För mej tar det nästan 2min:)

5. jongbacken

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har ej root på denna och det verkar lite väl avancerat det du skriver om, så jag får väl leva med en trögstartad lur:):)

6. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Last edited: 12 mars 2012
  7. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Hade samma problem när jag hade ICS på den.

8. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    För mig tar det också ca 2 min innan allt har laddats från sdkortet, kan man bricka telefonen om man tar bort bootanimation?

9. jongbacken

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

10. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Använde mig av root explorer och gick in i system > media > och sedan ta bort bootanimation. Efter det så ersätts ics booten mot den boot där det bara står android, tror det är den som finns i android 2.2. Men det hela går mycket fortare att starta.

11. Mikey

Mikey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur ofta stänger man av telefonen egentligen? :P

12. wawie

wawie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Händer oftast när man går in i recovery eller liknande, händer väl ett par gånger i veckan.

13. jongbacken

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är ju inte så ofta, men nu när jag väl gjorde det så tyckte jag det tog en himla tid att starta:)

14. eidos

eidos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag trodde inte jag skulle ha tillgång till rooten i en telefon utan root access men tydligen så har jag det märkte jag via ES file explorer men jag kan fortfarande inte flytta runt och mixtra med systemfilerna som jag vill, och det vill jag men jag har fram till nu försökt hålla mig från att roota för att se om jag klarade mig ändå men nu börjar det klia i fingrarna. Största anledningen är att det är väldigt lätt att optimera systemet om man bara läser lite på forumen och istället för att stöka på med att flasha om romar eller kärnor hela tiden för någon har gjort en liten ändring så kan man lika gärna stoppa in dom raderna själva i build.prop där många om små justeringarna görs. För den nyfiken hittar ni den i /system/ sedan längst ner som en fil, klicka på den och öppna som text editor. Det blev visst lite off topic nu men när man ser sakerna framför sig inser man att det inte är ett "jätte avancerat" system.