Staten vet allt om mig och min mobil

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hickin, 15 dec 2010.

1. Hickin

Hickin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har inte följt eller läst exakt vad lagen gäller men förmodar det är snarlikt vad AB skriver:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8280834.ab

Kan man komma undan detta på något sätt?
    Mäter de triogometri vart man befinner sig eller har de andra sätt (GSM)?
    Om man har ett kontaktkort utan namn, sparar de informationen då, även om de inte vet vem som använder telefonen, surfar?

Fyll gärna på med information angående lagen osv.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Positioneringen lär vara tack vare triangulering. Det låter väl mest som om de sparar all information rakt av om alla kommunikationer. I den datan finns vilka master osv du var på antar jag.
    Inte helt hundra på trianguleringen mha mobilmaster mer än matematiken bakom triangulering.

De lär spara all information även om det är ett icke registrerat kontantkort. Det kan säkert vara intressant att veta var kontantkortet befunnit sig under vissa samtal och vilka samtal kontantkortet har gjort.

Eftersom det är en lag som säkert kommer påtvingas utav operatörerna så är det väl väldigt svårt att komma runt det med tanke på att all trafik kommer gå genom operatörerna någon gång i ledet. Men eftersom det inte handlar om informationen i kommunikationen antar jag en jäkla massa vpn:er med krypteringar är en lösning för datatrafiken. Jag har inte heller läst mer om lagen men det låter bara som om de sparar informationen om att kommunikation har hänt mellan nod A och nod B med tidpunkter och plats.

Sedan läs inte aftonbladet omgplx.

3. Kirill

Kirill Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vår "kära" justitieminister påstår att lagen INTE kommer att spara ner namn, nummer, innehåll osv vilket är förmodligen rent struntprat.

Men det finns sätt att kringgå detta, genom att kryptera dina SMS, körs SSH hemma från datorn osv osv. Vi har ju ändå ½ år till på oss, eftersom lagen kommer klubbas igenom nu men börja gälla 1 juni/1 juli (?).

Så det kommer komma en uppsjö av nya tjänster för detta, och folk kommer nog kontra med "- Har du rent mjöl i påsen så har du inget att dölja". Jodå, du har ett privatliv och en integritet som är din och ingen annans. Eller, du hade eftersom vår korkade regering har drivit igenom dessa frågor och röstat igenom detta utan att tänka på konsekvenserna. Men det är väl som vanligt det O_o

4. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Kommer man fortfarande kunna fildela eller är det mycket större chans att åka fast när lagen börjar gälla?

5. PasenRacing

PasenRacing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jaja, bara te å låta dem glo, sålänge man inte är involverad i någon form av tung brottslighet så kommer dem inte kolla på en enskild persons uppgifter.

Allt detta har att göra med "terrordådet" i STHLM. Hade det inte varit för de så hade nog inte denna fråga bara ploppat upp på detta viset.
    Ska bli kul å se vad det leder till.

Själv så vet jag inget om vad lagen säger eller något sådant, men om man ska hårddra det så borde en sådan här grej bryta mot personuppgiftslagen, men jag vet inte.

6. PasenRacing

PasenRacing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Troligtvis större risk att åka fast ifall du fildelar mycket.
    Laddar du bara hem lite då och då så är nog risken lika liten/stor som den är just nu skulle jag tro.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

När det trots allt var ett lagförslag som Bodström lade fram för många år sedan.

Utan tillit havererar hela samhället. Får väl bara hoppas att de faktiskt bara sparar information om vad som hände mellan noder och inte informationen i sig som kom mellan två noder. Känns att det knappt är genomförbart med tanke på vilka brutala datamängder som måste komma på tal. Det tråkiga är väl att vi som inte vill inte har någon möjlighet men måste gladeligen böja oss ner och surt betala ändå.

Förstår inte hur Ask fortfarande har kvar sitt jobb...

8. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Sverige är numera en Orwelliansk stat. Snegla bara på USA och se vilka sjuka integritetskränkande lagar som röstats igenom under parrollen "jakten på terrorister". Samma har varit på gång i Sverige ett tag. Piratpartiet verkar vara enda partiet som belyser detta storebrorsproblem vilket är oroande.

-Daniel gillar detta.
  9. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tur att man är laglydig och känner att lagarna är till nytta för en :P :innocent:

RickStar gillar detta.
  10. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nationaldemokraterna ställer sig mot övervakning

http://nd.se/faq/fraga.asp?fragaID=47

Likaså Svenskarnas parti

http://www.svenskarnasparti.se/vidareutveckling-av-de-politiska-punkterna/
    (Punkt 7)

11. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Vet inte riktigt vad denna lag skulle kunna göra för ont mot mig, bryr mig inte så mycket om de kan se att jag vart hemma eller borta, vem jag ringt eller vem som ringt mig, Om jag surfar på aftonbladet eller om jag sitter framför någon sorts sida med sexuellt avvikande material.

Enda chansen att detta kan göra mig något borde väl vara om jag planerar terrordåd eller annan grov brotslighet, Och då får man faktiskt vara smartare än att använda sina privata nummer eller mail adresser eller göra det från datorn i sitt hem?

eller tänker jag helt fel nu?

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Eller om informationen kommer i fel händer. Då kan det skita sig rejält.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

13. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Man får vad man röstar på. helt sjukt vad folk är villiga att ge upp för en tusenlapp mer i månaden. Man får det man röstar på och det var inte direkt någon hemlighet var som hade planetars från de borgerliga.

Hoppas ni här kan hjälpa med att pena en mot tjänster och liknande som kan få en att få lite privatliv. Ska jag inte kunna ha sms sex utan att staten ska få veta? Mitt mjöl är än så länge rent men det är fan ändå mitt privata mjöl!

14. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det är klart, jag har sk rent mjöl i påsen utifrån dagens standarder och synsätt / värderingar. Men hur ser morgondagens värderingar ut? I grund och botten är dessa typer av lagar inte extremt läskiga utifrån dagens syn på personliga värderingar men det krävs inte mycket för att det ska gå käpp rätt åt helvete.
    Exempelvis den hemska läskiga islamidanska (obs medveten idiotstavning) terrorismen som är ett så enormt problem i dagens samhälle. Plötsligt blir det lite mer legitimt att "hålla ett vakande öga" på alla från mellanöstern... oj, plötsligt finner vi nya användningsområden av denna lokalisationslag..

Smmhället har upprepade gånger visat att vi människor är så gott som fullkomligt oförmögna att ta resonabla beslut i svåra tider, vi agerar emotionellt när vi behöver agera rationellt. 2 döda om året från "terror attacker" kan plötsligt ses som ett betydligt större problem än 10000 döda i hjärtsjukdommar. Ironiskt nog ses denna sk "terror attack" som något nytt och inte för vad de egentligen är: en hjärntvättad / psykiskt sjuk människa som försökt skada folk omkring sig, vilket är en fenomen som är betydligt vanligare.

15. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag kommer ihåg för många år sedan då den första av den här sortens lagar gick igenom. Folk då tyckte det var OK för att "det bara vad några det gällde och inget mer skulle hända" det var en telefonavlyssnings lag om jag minns rätt nu. Jag sa redan då att det var ett första steg. Sedan kom Ipred och jag tänkte "nu kan folk fan inte låta det gå längre, deras motivering är ju sabbad i och med den här lagen". Jag blev faktiskt förvånad när Ipred gick igenom. Nu fortsätter det bara. Det här känns som ett hån mot demokratin på allvar. Internet är, snart var den enda källan där information fick flöda fritt och där ingen kunde tystas, snart är den tiden förbi. Kul när staten kontrollerar mer och mer :(

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Förslaget lades först fram av S ffs.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

17. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Vad spelar det för roll, de lovade att riva ipred innan valet. Ståndpunkter hos partier kan ändras. Det var aldrig någon tvekan från de borgerliga dock.

18. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Finns ingen större vikt i att debatera om huruvida aliansen eller S ligger bakom vissa lagar. i grund och botten är båda för det, vilket de har visat gång på gång.

Enda sak som är säkert är att detta inte är den sista lagen av sitt slag

19. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

I grund och botten "var" är nog mer rätt. Vi är kuvade av EU direktiv som i sin tur är kuvade av marknaden. Inget schyst läge. Jag blir inte förvånad om det blir EU böter om Sverige trots allt skaffar lite mod och säger nej.

Och nej det är antagligen inte den sista men vad kan göras för att motarbeta det här? Lagen är väldigt effektiv på att minska möjligheten till att begränsa kommunikationen mellan människor. Känns lite som Kina strategi där man inte får äta middag fler än 6 personer på en plats då det finns en chans att de inte har rent mjöl i påsen. Vid nästa val ska jag bojkotta ALLA som röstat för den här lagen, är det någon som röstat nej oavsett block (inte SD dock, de röstar enbart nej för att dölja sina hemligheter som egentligen inte är hemliga) är chansen att han/hon får min röst. Att inte tro på frihet och integritet är värre än en annan ideologi imo

20. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

agreed. tips: Miljöpartiet har hållt sej negativa mot alla dessa typer av lagar och tagit upp de till diskussion.