Diskussion: Stationär dator för 4K-videoredigering

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Droid55, 12 aug 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är inte aktuellt för tillfället men vill läsa på inför ev. datorköp längre fram.

    Funderar på en stationär dator som förutom kunna hantera vanliga saker som textdokument, musik, surf och enklare spel, ska klara av videoredigering i 4K.

    Tänkte först en allt-i-ett PC men det verkar som en dålig idé för jag vill gärna ha en skärm med upplösning på 4K eller mer. En snabb sökning på Prisjakt visade mig endast tre dyra datorer (15K+) vilket inte tilltalar mig. Så jag köper hellre en separat skärm och har datorn för sig. Borde bli billigare? Pris spelar stor roll!

    Jag vill ogärna ha en stor klumpig dator så ju mindre desto bättre. Känns som att dagens datorer bör klara av videoredigering i 4K dvs. packa in tillräckligt med specs i ett mindre format? Behöver väl ingen gamingdator för det? Säger gamingdator för dessa är i regel stora och fula torn, haha.

    Fick syn på Acer Aspire Revo One (den med 8GB RAM). Antar att den är för enkel? Såg annars både smidig och snygg ut. Kommer med trådlöst tangetbord och mus också (osäker om tangentbordet är bakgrundsbelyst för det är ett krav).

    Vad bör jag ha för specifikationer dvs. minimum för att på ett smärtfritt sätt videoredigera i 4K? Hade inte varit fel om det går att uppgradera hårddisk och minne så att man slipper uppgradera senare pga. endast det.

    Undrar för övrigt om alla PC-märken kommer med bloat eller om det finns något märke som inte bloatar ner Windows? Hur tar man bort all bloat eller vet vad som är bloat? Frågar eftersom jag nyligen köpte en PC-laptop till pappa och det dyker upp massa Dell-skit hela tiden. Jag vill ha en ren Windows-upplevelse utan massa trams.

    Edit: Hittade en Asus ROG GR8 för samma pris som Acer Aspire Revo One. Tydligen en speldator men den såg ju häftig ut och var liten och kompakt. Tangentbord och mus verkar visserligen inte medfölja men det gör inget. Den verkar ha bättre specs.

    Vilka jag pratar om: Acer Aspire Revo One RL85 vs. Asus ROG GR8-R098R
     
    Last edited by a moderator: 12 aug 2016
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Jag tror att du behöver ha ett dedikerat grafikkort (alltså inget Intel HD-tjafs) och en fyrkärnig i5 eller i7. i7 är ju bättre iom hyperthreading, men iom att allt fler program stöder GPU-rendering så spelar det mindre roll faktiskt så länge man har ett okej grafikkort. Jag skulle inte kört på någon av datorerna faktiskt.

    Bygga eget? Är pris viktigt så kan du spara pengar på det viset. Gör en kundvagn snabbt åt dig på inet :)
     
  3. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Vad är det som gör att du väljer en Xeon framför en vanlig I7 Skylake? Lite nyfiken bara.
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Undrar även varför han valde ett GTX 960 istället för RX 470 eller RX 480.
     
  7. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Pris framför allt, hyperthreading till ungefär samma pris som en i5a :)
    Har noll koll på AMDs prylar :)
     
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Okej :) Både RX 470 och 480 är bättre än det Nvidia du valde, och minimal skillnad i pris :)
     
    Sweden2 gillar detta.
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    1. alla färdigbyggda märken kommer med en del bloatware, vissa mer vissa mindre. dell är intwe de värsta i den skaran.
    2. enkelt sätt att veta om det är bloat och du kan ta bort det. http://www.shouldiremoveit.com/Dell-oem-bloatware.aspx
    en liten snabb lista och hjälp. finns även ett hjälpprogram att ladda hem.
    3. om du skickar en lista med vad som är installerat så kan vi här råda dig vad du kan avinstallera.
    4. man kan installera om från grunden men det är ganska jobbigt att få in alla drivor och dyl
     
    Last edited: 13 aug 2016
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mitt tips är att kolla upp hur GPU-stödet ser ut för appen du tänker använda först och främst, dvs: CUDA (Nvidia) vs OpenCL. Nvidia är bättre i vissa appar och AMD är bättre i andra. Det har inte så stor betydelse vilket kort som är snabbast om stödet är begränsat.

    Man behöver nog inte det snabbaste kortet heller eftersom dess fulla potential förmodligen inte kommer till användning vid videoredigering ändå. Bör finnas benchmarks att tillgå för den app du tänker använda för videoredigeringen, kring hur stor skillnaden är olika kort emellan.

    Största flaskhalsen är CPU vid videorendering, så där bör man väl rimligtvis lägga mycket krut. Vid 4K-redigering handlar det om rätt saftiga mängder data som skall läsas in, och då är en så snabb SSD som möjligt bra. En lagringsdisk där man kan förvara sådant som inte behövs för stunden kan nog vara bra också. Så mycket RAM som möjligt är fördelaktigt, med tanke på datamängderna, minst 16GB och kanske helst 32GB.

    Om datorn du kikar på bara har 8GB RAM är det i regel inga problem att uppgradera till 16GB själv, och inte dyrt heller. Kolla bara så att det portar/utrymme för det om du skall köpa en kompakt maskin. Vissa av dessa använder också samma format som finns i laptops (SO-DIMM).
     
    Last edited: 13 aug 2016
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Till att börja med: Pris spelar roll = Budget. Jag vill ha tips på budget dvs. det billigaste för ändamålet.

    Jag vill inte maxa utan endast ha absolut minimum för att på ett smärtfritt sätt videoredigera 4K. Bättre att maskinen går att uppgradera senare/byta ut komponenter.

    Jag kan inget om bygga eget.

    Skulle varit tydligare. Pris spelar roll = Budget. Jag vill ha så mycket som möjligt för så lite som möjligt eller hur man skriver. Se vad jag skrev längre upp.

    Det är sant. Bygger jag själv bör ju bloat inte medfölja.

    Tack för länken.

    Appen? Du menar programmet/videoredigeringsprogrammet?
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Kanske ska tillägga hur viktigt priset är. Jag kollar på Windows-burkar för att komma undan billigare än att köpa en iMac. Om priset närmar sig iMac så finns det ingen vits med att välja Windows.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, precis, vilket stöd videoredigeringsprogrammet har för CUDA eller OpenCL.
     
    Droid55 gillar detta.
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    En fråga, sökte på "4k video editing pc" på YouTube och fick fram en del om egna byggen där. Någon byggde sin egen "Hackintosh" istället för köpa en Mac Pro.

    Vad innebär Hackintosh? Är det OS X? Det går väl inte köpa OS X och stoppa in i eget bygge?
     
  15. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Hackintosh kräver en del manuell handpåläggning för att få att fungera, även om det finns ypperliga guider tillgänglig.
    I korthet är det när man bygger ihop en PC med komponenter som är av samma märke/chipset som finns i Apples mac burkar för att på så vis få en fullt fungerande Mac(Kallad Hackintosh) med fungerande uppdateringar och en fungerande App store för en billigare slant än att köpa en äkta Apple Mac.

    Mer info:
    Tonymacx86
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Hm, det verkar komplicerat. Antar det är enklare att bara köra Windows?
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Är det inte svårt att bygga en egen dator? Hur fungerar det egentligen? Är det verkligen att rekommendera för någon som aldrig har gjort det tidigare eller begriper vad alla komponenter är? :P
     
  18. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    I längden helt klart enklare med Windows.

    Alltså jag tycker inte det är värt att börja montera ihop allt själv, Ex Inet erbjuder montering och test för 799kr. På vis vet du att när datorn kommer hem så är det bara att koppla in allt och starta upp den. :)
     
    Droid55 och bernard gillar detta.
  19. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Du pratar om "budget", men en budget har väl alla när man köper något? Om man nu inte är snuskigt rik då. Vad är din budget? Och hur kräsen är du? Hur stora filer kommer du att redigera? Hur avancerade är projekten?

    Du skulle i princip kunna redigera 4k-material på vilken sketen burk du vill, typ. Det handlar ju om på vilken nivå det är. Om det är stora avancerade filer? Då kanske programmet äter 20GB RAM istället för 8GB om det är något mindre projekt? Är du en glad amatör som inte bryr dig, kan du ju komma undan med en billigare grejer. Om du är okej med att det det tar 18 timmar att rendera en video.

    Det finns väl lite saker att reda ut innan man kan börja rekomendera hårdvara till höger och vänster. :)

    Edit: Gällande AMD vs Nvidia-fanboy kriget så har jag personligen inten koll på vad som är bäst gällande videoredigering. Men det jag däremot vet är att gänget bakom Linus Media Group som håller på mycket med videoredigering och som är väldigt tekniskt kunnig gällande datorer, och som kan välja precis vilka kort dom vill, där kostnaden inte finns med i bilden kör uteslutande med Nvidia i alla deras datorer.
     
    bernard och Sweden2 gillar detta.
  20. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Precis, sedan är begreppet "smärtfritt" väldigt individuellt :P