Status med 2.2 tethering/wlan? felfri eller nerfed?

Diskussion i 'Allmänt' startad av corgrath, 31 juli 2010.

1. corgrath

corgrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hallå alla.

Är sugen på att köpa en mobil enbart för att få tethering-funktionaliteten. Dvs att kunna dela med mig av mobilens internet till datorn - för att ersätta 3g abonnemanget.

Jag tänkte bara med er som har 2.2 och testat det, vad ni tycker? Har några frågor!

* Tillåter alla operatörer tethering?
    * Hur lång räckvidd har ni märkt det har på er mobil?
    * Märker ni av en förlust av hastighet? Är hastigheten cappad, eller klarar den av att skicka 95% av mobilens hastighet?
    * Några andra eventuella problem eller kommentarer?

Notera att jag är inte intresserad i USB-modem lösningen, utan enbart av 2.2 tethering.

Alla kommentarer är välkomna! Berätta gärna vilken mobil ni har isf :)

2. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Vad jag vet så är det inga operatörer som har något emot det här. I usa vill operatören verizon ta betalt för det. Vet inte hur läget är nu men det är där all snack om att ta betalt för den funktionen kommer från.

Har det fungerande med lite knep och inofficiell programvara, men det är ändå samma hårdvara.
    Min upplevelse hittills är att det fungerar bra. Surfade på datorn genom mobilen. Surfandet gick lika smidigt som på wifin kändes det som. Däremot tror jag inte att en nerladdning är så imponerande. Men där tror jag att 3g/hsdpa sätter gränsen och inte wifi.

Räckvidd över 3-5 meter har jag ingen uppfattning om men det fungerar bra inom den radien. Men varför skulle man vara så långt från sin mobil? Brukar ha den i fickan ändå när jag är ute.

3. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag är nyfiken på hur "snabb" wiki-nätet är.

Är det någon som vet vilken version av 802.11 det är? (eller vet något mer om detta?)

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    wiki-nätet? antar du menar wifi, isf är det beroende på vilken standard man har i routern.

5. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad har routern med de här att göra?

Det är väl så att med tethering, så blir mobilen en "router"?

Jag har försökt att Googla det, men hittar inte att det nya nätet använder sig av 802.11-nånting standarder. Måste det inte vara så, för att datorn ska kunna koppla upp sig?

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

ett aber till med wifi-tethering jag upplevde var att det drog ohyggligt mycket batteri ur telefonen.
    Eftersom jag ändå enbart brukar köra mot en dator så får det bli via usb i framtiden.
    Hastigheten spelade ingen roll wifi-wise eller har du tänkt att använda telefonen som router MELLAN olika datorer? dvs från en dator till en annan i nätverket?
    En detalj till de wifi-tethering-lösningar jag sett kör via ad-hoc, inte alla företagsdatorer stöder det (bl.a inte min).

7. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

ah, tack, då förstår jag bättre :)