Status på GPS-problemen. Lösta?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av sDsB, 18 okt 2010.

1. sDsB

sDsB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en Galaxy på väg med post hit, men fick höra oroande rykten om att GPS-problemen inte är lösta. Det är ett stort problem för mig då jag sysslar med geocaching (ja, jag vet. Jag är en meganörd). Lite googlande ger dock inte några träffar sen i augusti, så jag blir lite fundersam.

Frågan blir helt enkelt: Funkar GPSen som den ska nuförtiden? Har Samsung lyckats peta ut en fix som funkar?

2. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

för mig fungerar den superbra utan fix, men det har ju tasslats om att alla inte är riktigt nöjda.

3. christi@n

christi@n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

4. sDsB

sDsB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Shit vad bra. Jag försökte söka lite men forumets sökmotor hatade mig.

Tack!

5. Mulven

Mulven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För mig funkar den bra sålänge det inte går för fort. Åkte båt och tror den träffade rätt på metern nästan. När vi sedan åkte bil hängde den inte med alls. Jag var nog utanför vägen 95% av sträckan och den tappade även signal ett tag. Sparade sträckan i mytracks

6. Jakay

Jakay Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag använder min sgs's gps uteslutande till geocaching och är mer än nöjd. Även gamla gc-nördar med vanlig gps blir imponerad av exaktheten (0-5 m både före och efter FroYo). Däremot verkar det som att några fått riktiga måndasexemplar där gps:en är ren skrot, med typ 800 m träffsäkerhet.

7. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

min brukar ha 500 meter träffsäkerhet...som tur är använder jag nästan aldrig GPSen men i morgon ska jag med hjälp av den navigera till en utbildning...hmm får se hur sen jag blir men vem vet jag kanske knallar in i nån söt tjejs hus :)

8. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Inte ens min JF3 var _så_ dålig. Och då klassade jag den som nästan oanvändbar för annat än att kontrollera var jag var på ett ungefär.

Nu, med både JM1 och JP6 så har den blivit rejält mycket bättre. Den klarar att följa mina rörelser på my tracks med endast små avvikelser. Min förra telefon, Nokia E71, ansåg jag ha en riktigt bra gps som användes på flera längre turer med cykel och nu är SGS:en helt klart jämförbar i precision. (ta i trä ;))

9. Lodur

Lodur Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade GPS:en i morse i bilen. Ingen träff på 45 min. Jag körde oxå GPS test - den hittade 2 satelliter men låste aldrig. Träffsäkerheten är alla fall rätt världsdel. I söndags tyckte den att jag var i Polen, men idag höll den med om att jag är i Taiwan. Inte imponerad är det minsta jag kan säga.

10. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Min lirar "jättebra" med är väldigt svag under träd. men oftast går det bra :)

11. zetar

zetar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Så här funkar min (FroYo): Den följer någorlunda vägen när man kör i google maps. Nä man stannar vid en vägkorsning fortsätter GPS-en rakt fram som om inget hänt. Efter en stund "märker" den att något är fel och börjar snedda rakt över hus och liknande till min position.
    Helt kass alltså och jag är nu övertygad att det är hårdvarufel på gps-en som de försöker lappa med olika knep för att gps-en ska försöka "gissa" var man befinner sig.

12. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Så var min GPS i början innan fixarna började komma ut, och nu upplever jag aldrig de fenomenen.

tänk på att en bil ibland kan vara väl avskärmad... Ford har tex värme i framrutan = Farradays bur.

13. Dr.Zoidberg

Dr.Zoidberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vart hittar man dessa "fixar"?

14. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har jobbat rätt mycket med GPSen och måste tyvärr konstatera att aGPS-funktionen inte verkar vara implementerad överhuvudtaget. Fabriksinställningen är Standalone och inte MS-Based som den borde vara för optimal funktion (snabb låsning överallt i världen). Med lite tålamod kan man dock få den att fungera riktigt bra i Sverige, och det borde räcka för dig. Jag får nu snabb låsning på 7-9 satelliter och då en precision på under 5 m (ute till havs med båten). I stadsmiljö är det lite värre pga signalreflexer etc men så är det ju för alla. Jag har jämfört resultaten med iPhone, netbook med GPS-puck samt Garmin GPS och den visar minst lika "rätt" som de andra.
    Du får dock vara beredd på att GPSen inte kommer att fungera så bra om du åker utomlands. I alla fall behöver den mycket lång tid på sig för att få låsning...