Stendöd Neo!

Discussion in 'Xperia neo' started by DRo, Aug 2, 2011.

1. DRo

DRo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har haft min Neo i ungefär två veckor nu och den har funkat perfekt! Stort steg upp från min X8.

Problemet är att mobilen stendog nyss. Laddade hem en app (Shake N Rotate, men tror inte det ska vara något virus eller nåt? Verkar vara en populär app iaf) och när den installerats dök det direkt upp en "Tjänsten Sony Ericsson (home) krånglar" typ. Ni vet den där då man kan välja "Tvinga fram en avstängning" och "Vänta". Hursomhelst så frös ju mobilen då. Jag suckade och plockade ur batteriet och satte snart i det igen. Nu går inte mobilen att starta!

När jag försöker att starta den ger den ifrån sig en svag liten vibration efter en stund men ingenting mer händer. När den dog hade den ca 60% batteri så den är inte död på det sättet. Har försökt starta den med laddaren ikopplad också men inga framgångar där inte.

Finns det något jag kan göra eller är det bara att skicka iväg ett mail till SE och fråga om hjälp? Eller ska jag vända mig till återförsäljaren? Köpte den hos OnOff men har för mig att MediaMarkt tagit på sig deras garantiärenden?

All hjälp uppskattas!

2. TpS

TpS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det första du bör testa är nog en komplett återställning med hjälp av SEUS.
    Däremot så försvinner ju då allt som inte tagits backup på, men du har nog allt att vinna i drygt här fallet.

Men kanske är värt att vänta å se om nån mer har nåt annat tips med..

Sent from my Xperia Neo using Tapatalk

3. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Går det att starta den i recovery läget?
    Hålla inne power+bakåt när du startar. (eller om det var power+meny knappen)

4. DRo

DRo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag börjar tappa hoppet om att kunna rädda det som finns på mobilen...
    Har testat en reset med hjälp av knappkombination (Hålla in bakåt + meny och sedan trycka in power-knappen) men ingenting hände.

Jag testade det PsychoChef sa men får inte igång något recovery mode heller.

Håller på att tanka Sony Ericsson Update Service atm och ska se om den kan göra något åt det. Har tidigare testat med PC Companion 2.0 men den hittar inte någon mobil och kan därför inte återställa något...

Tack för SEUS-tipset, får hoppas att det fungerar!

EDIT: SEUS fungerade inte. När man valt modell ska man koppla in mobilen samtidigt som man håller in bakåt-knappen men detta ger ingen reaktion alls så jag kommer liksom inte vidare i programmet...

Fler tips?

Last edited: Aug 3, 2011
  5. paycheck

paycheck Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    När du stoppar i laddaren, lyser lampan då?

6. DRo

DRo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nepp, den visar inga som helst tecken på liv.
    När jag försöker återställa den så ger den ibland ifrån sig tre röda blinkningar och ibland en blå blinkning.

Det enda hoppet är väl om det skulle gå att ladda över en ny Neo-installation från datorn men vet inte om det går när datorn inte ens reagerar på att mobilen är inkopplad.

Eftersom att jag är på semester i 1½ vecka till hade jag önskat att på något sätt kunna lösa det eftersom att kvittot ligger där hemma men det är väl bara att vänta tills man kommer hem och sedan lämna in den tyvärr...

7. stoffe20

stoffe20 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma sak hände mig imorse telefonen dog försökte allt utan lycka var ute på netonnet dom fråga om jag ville ha en ny eller pengarna tillbaka. Haft den ca en månad så det var shysst. Valde en ny och får hoppas den funkar bättre ska hårdtestas inom 14 dagar iaf :)

8. DRo

DRo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Schysst service! Tyvärr så köpte jag min på OnOff för 2 700 kr. Tror att MediaMarkt har tagit på sig att ta hand om garantiärenden men att få en helt ny telefon räknar jag inte med...

Fick svar från SE-supporten igår att jag skulle reparera telefonen via PC Companion. Hade tydligen missat den funktionen när jag försökte använda Companion tidigare. Lyckades stoppa i ny programvara i den men det löste ingenting.

Aja, får ta och lämna in den någonstans när jag kommer hem från semestern.

9. Eda Lurk

Eda Lurk Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har för mig att jag läste om en hårdvaruåterställningsfunktion (heter det så) någonstans. Om jag inte minns fel ska man hålla in höger och vänster knapp på luren och sedan trycka på powerknappen. Då ska telefonen återställas. Men kolla för säkerhets skull på nätet först, för mitt minne sviker mig som du märker, och tänk på att det här som sagt innebär en total återställning av telefonen till fabriksstatus (om jag alltså minns rätt).

10. netten

netten Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad jag kan se på forumet så är vi flera som drabbats utav "död" neo efter uppgradering, måste ju varit något skit med programmet...eller?!:(

Anetthe

11. DRo

DRo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har testat detta och fått telefonen att blinka blått en gång (LED-lampan) men detta funkade inte. Tack ändå!

Nja, min telefon dog innan jag hann uppdatera till den nya uppdateringen.

12. stoffe20

MINA ENHETER

Samma för mig dog innan uppdateringen inte vågat mig på och uppdatera iheller. Tror jag kommer lämna tillbaka telefonen känns jobbigt när man inte vågar upptadera nu iheller :/

13. DRo

DRo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan iaf meddela att jag lämnat in min telefon nu. Informationen på telefonen kommer du ju ändå inte att kunna spara så vad har du att förlora på att testa uppdatera?

stoffe20 likes this.
  14. stoffe20

MINA ENHETER

Hoppas det går bra med din ska uppdatera min nu och se för skojs skull :)

15. stoffe20

MINA ENHETER

Till min förvåning har telefonen funkat kanon förutom lite sämre batteritid sen uppdateringen. Kanske blir att man behåller den endå :D

16. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Körde en uppdatering på min Neo från SE själva nyligen och nu går min i roamingläge hela tiden. Står ett R vid täckningsikonen och får varningar konstant att det inte finns något mobilt nätverk. Går inte ens ringa utan att den kopplar ner efter någon sekund. Har 3 och sambon har samma och hennes telefon funkar klockrent men det är ju en HTC. Känns som karma då jag var en av de som fick min från telenor för 180:- när de hade skrivit fel pris i nätshopen.

17. FlinuX

FlinuX Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har också 3 som operatör och har precis samma problem. Hoppas detta löses snart