Stock Quotes - Bevaka din aktieportfölj

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Adam2, 14 nov 2010.

  1. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Stock Quotes låter dig skapa en lista med aktier och andra finansiella instrument och bevaka dess utveckling. Genom att lägga till anskaffningsvärde och kvantiet beräknar applikationen vinst/förlust på respektive innehav. Köp och försäljningar kan läggas in och då beräknar appen nytt omkostnadsbelopp mm. Drawern visar valfritt marknadsindex (tex Dow Jones, NASDAQ eller Stockholm OMX) samt en sammanställning av hela portföljen. Du kan ha aktier med olika valutor och sammanställningen visas i en förbestämd valuta (andra valutor räknas om mha aktuella kurser).

    Nu finns även Stock Quotes Pro att ladda ner på Market. I grunden samma applikation men med en rad förbättringar vad gäller stabilitet och prestanda. Dessutom finns ingen begränsning i antalet aktier. Alarmfunktion och automatiska uppdateringar är de stora nyheterna i betalversionen.


    Funktioner (gratisversion och pro):
    • Lägg till, ta bort och döp om aktier
    • Hämtar priser och visar i listan
    • Importera aktier från fil på SD-kort
    • Exportera aktier till fil på SD-kort
    • Lägg till anskaffningsvärde och appen beräknar vinst/förlust per aktie
    • Hjälper dig att hitta rätt symbol givet ett visst företagsnamn
    • Beräkna nytt omkostnadsbelopp genom att spara köp/försäljningar
    • Bevaka valfri marknad mha index i drawern
    • Få en snabb överblick över din totala ekonomi i sliding drawer!
    • Snabb tillgång till andra nyckeltal (PE, EPS, 52Week range, omsatt volym) genom långtryck

    Funktioner enbart i Pro:
    • Möjlighet att aktivera automatiska uppdateringar gör värdena alltid är up-to-date!
    • Definiera övre och under gränsvärde för respektive aktie och applikationen meddelar när dessa passeras!
    • Obegränsat antal aktier i portföljen

    Screenshots:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Länkar:
    Från dator:
    Stock Quotes
    Stock Quotes Pro

    Från mobil:
    Stock Quotes
    Stock Quotes Pro
     
    Last edited: 20 mar 2011
  2. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Hej, Den ser schysst ut helt klart :-)

    Kan du få till en rad för antal samt en rad för marknadsvärde?
    Även en rad för anskaffningskurs om det går?

    Du skulle kanske kunna göra flikar överst i appen ifall det blir snålt med plats.
    kurser - Hämtar kursen på den aktie man lagt in
    Portfölj - lägger in antal, bolagsnamn samt anskaffningskurs, appen hämtar kursen från kursfliken och räknar ut ett marknadsvärde samt att man kan jämföra sitt GAV.

    Kommer testa appen om ovan förslag går att få in. Annars har den inget värde för mig.
    Mgman
     
  3. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Hej,

    Anledningen till att jag gjorde en egen var att jag just bara var intresserad av att snabbt kolla av några kurser (för att veta om jag ska göra affär eller inte). Vad har jag och vad jag betalt vet jag redan (alternativt sköter via dator).

    Om intresse och tid infinner sig kanske jag kan försöka klämma in några av dom funktionerna... Förvänta dig inget inom en snar framtid dock. Sorry.
     
  4. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    mgman;
    Ledsen att jag bryter mitt löfte så här men jag kan meddela att funktionen du efterfrågade nu finns, om än inte helt synlig i GUI:t. (Long-press --> Anskaffningsvärde för att lägga till antal och pris, long-press --> Information för vinst/förlust).
    Har ännu inte listat ut hur detta kan implementeras i listan på ett snyggt sätt... Tips mottages tacksamt.

    Har även fixat lite andra småbuggar... Tack alla som mailat/PMat!
     
  5. Mithies

    Mithies Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snyggt! Ska pröva
     
  6. bd85

    bd85 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Vet inte om du sett appen Stock Quote.
    Fungerar utmärkt och har portföljer,anskaffningsvärdet mm. Även widgets så man ser aktien direkt och behöver inte gå in i ett program för att se värdet och % förändring.

    Skulle gilla om din app fick liknande funktioner med din prägel över design och layout.
    En sak jag märkte med din app är att man måste köra longpress för att få fram info om värde och %. Skulle under lätta om det räckte med ett klick. Även möjlighet att få den infon i en widget.

    Får även Forced close då man söker på namn. Måste använda Symbol sökning

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  7. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Adam, skall ladda hem apk:n och testa den nu.
    Mgman
     
  8. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Perfekt, saknar bara en widget! samt att det vore bra att se vinst/förlust direkt på homescreen och widget.
     
  9. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Givetvis är det bra med så mkt information synlig som det bara går. Jag ställer mig dock tveksam till Stock Quotes GUI... Jag tycker det är alldeles för mkt information inklämt på liten yta för att vara lättläst och överskådligt (baserat på screenshots enbart)...

    Jag jobbar just nu på en förbättrad sökmetod.

    bd85:
    Jag har kanske varit lite otydlig med hur sökningen fungerar. Symbol är ett måste (som det ser ut idag), namn är vad som ska synas i din lista. Givetvis borde du inte få FC, detta ska jag ordna.

    Att slippa longpress låter också vettigt.. Ska fixas!

    Ang. widget:
    Vad är relevant information att ha i en widget?
    I min värld fyller det ingen funktion att ha en widget för en aktie. Bättre vore isåfall att summera alla vinster/förluster för att se om (hela) portföljen ökat eller minskat under dagen...
     
  10. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det verkar inte som om den uppdaterar kurserna som den ska, jag har fortfarande samma kurs som jag fick när jag la in min första aktie och uppdatera knappen är gråmarkerad?

    Finns det någon möjlighet att du kan göra om funktionen där man får upp vinst/förlust etc? Skulle kanske vara bättre om man direkt kom in i en informationsruta när man klickar på vald aktie istället för longpress och där välja information. Kommer man direkt till informationsrutan (som för mig är det viktigaste) kan man kanske ha övriga val via menu knappen.

    Annars ser den riktigt bra ut på Desire.

    Något som vore toppen är om det finns möjlighet att hämta orderdjupet från ex aktietorget om den ligger där, skulle det gå att implementera?
     
  11. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Knappen är grå om din databas är tom eller när du inte har internetförbindelse (tror jag). Något är inte riktigt i synk här... Detta kan möjligen ha uppstått vid en uppdatering då detta påverkar databasen. Vore tacksam om du kan testa att avinstallera appen och installera på nytt. Sorry!

    Detta är på gång, se svar längre upp i tråden.

    Nu är jag kanske dåligt insatt men som jag ser det saknar Aktietorget en väldig massa papper. Dessutom hämtar appen i dagsläget data från Yahoo! Data som finns på Yahoo! (se tex http://finance.yahoo.com/q?s=BOL.ST&ql=0) kan lättare implementeras, jag lover dock ingenting!
     
  12. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    " Knappen är grå om din databas är tom eller när du inte har internetförbindelse (tror jag). Något är inte riktigt i synk här... Detta kan möjligen ha uppstått vid en uppdatering då detta påverkar databasen. Vore tacksam om du kan testa att avinstallera appen och installera på nytt. Sorry! "



    Ok, installerade om men med samma resultat. Kan det bero på att jag bara använder mig av WIFI på hemmaplan? verkar lite skumt.

    En till sak, testade att importera från SD kortet men fick bara en fördefinerad lista med andra aktier? är det så att den inte spar de aktier som jag själv lägger till? isåfall vore det kanske en bra ide att lägga in det som ett alternativ ex: backup till sd.
     
  13. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Kan bekräfta att det är en bugg. Uppdatera fungerar inte över WiFi.. Ska givetvis lösa det!

    Exportfunktion finns också på att-göra-listan... Som det är nu kan man bara importera. Du kan editera filen i datorn för att smidigt importera hela din portfölj. Importfunktionen stödjer inte anskaffningsvärde och antal aktier än!
     
  14. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ganska stor uppdatering finns nu att ladda ner i första posten. Hoppas inte jag glömt att fixa någon rapporterad bugg och att jag inte infört allt för många nya.

    Ni som uppdaterar från någon av de första versionerna kommer säkert få FC vid start. Enda sättet är nog att avinstallera och installera igen. Detta ska dock vara sista gången för nu kan man exportera sin lista till SD-kort!

    Håller appen marketkvalitet?
     
  15. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag får Force Close när jag ska lägga till en aktie, detta när jag kör via wlan. Det verkar fungera om jag kör via 3G. Säg till om du vill ha en log!

    Uppdatering: Det verkar crascha vad jag än gör om jag kör via wlan.
     
    Last edited: 29 nov 2010
  16. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det gör den för mig med! :) Har lagt upp en snabb fix som kringgår problemet. Får utreda mer imorgon eller nått. Nu kan du iaf testa vidare.

    /Adam
     
  17. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Klockrent! nu fungerar den perfekt. Ska hårdtesta den under dagen och kommer säkert ha en massa bra ideer som jag saknar i de andra applikationerna jag använder.

    Ett toppenjobb av dig
     
  18. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej

    Kanon med en app som bara visar det absolut viktigaste för en hobbyaktiefantast.

    Ett önskemål, ta bort vinst per aktie i kronor, lägg till %. Exempel: Vinst 420 kr (6%)
    Är det verkligen någon som vill ha info om vinst per aktie i kr(se screenshot 2)? Jag menar allt handlar väl om procent? Förtydligande, att vinsten per aktie är 10 kr för en aktie och 2 kr för en annan säger inte så mycket utan de är den procentuella vinsten som är intressant.

    På mainscreen kan man under aktierna ha en summering, typ
    portfölj 320 kr (3%) upp idag
    Portfölj 1040 kr (13%) upp totalt
     
    Last edited: 30 nov 2010
  19. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    + 1

    Lite mer förslag:
    * Vore det bra om du sätter fast format på decimalerna på priset. T.ex. om en aktie kostar 3,20 så visar appen 3,2 (vore bättre med 3,20)

    * Min portfölj innehåller bara en svensk aktie, så att automatiskt anta att valutan är densamma för samtliga aktier ser lite konstigt ut. Förslag på förbättring vore att antingen ta bort valutan helt, eller det optimala frammöver vore att den känner igen vilken valuta det rör sig om och visar den på respektive aktie, samt hämtar kursen(rna) och gör portfölj beräkningen därefter i svenska kronor.
     
    Last edited: 30 nov 2010
  20. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mycket bra förslag.


    Något jag skulle gilla var om man på något sätt via anskaffningsvärde kunde lägga till flera köp för att på så sätt bara få en Aktiepost per företag i mainscreen men med det genomsnittliga anskaffningsvärdet?

    Går visserligen att räkna ut och skriva in själv men kan vara skönt att slippa. Som en vidareutveckling kan man då kanske göra någon form av köphistorik som man kan exportera till sdkortet eller varför inte ha som en grund till K4, något som inget annat program har:)

    Något jag saknat i flera andra program som jag testat är en larmfunktion när kursen når en viss gräns, är det något som skulle kunna implementeras?