Problem: Stock rom till I9305 till Tre

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av jimsii, 1 jan 2014.

1. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tänkte prova att gå tillbaka till Stock och radera precis allting för att därefter lägga in ex Omnirom.

Varje gång jag testat gå från Ripper Rom v20 som jag använder idag till att gå till en AOSP så möts jag alltid av samma bekymmer, dvs detta ljudet kommer fram lite då och då
    http://www.youtube.com/watch?v=jnr8GXFL8to&feature=youtu.be fruktansvärt irriterande är det och det verkar inte vara många som drabbats av detta så en lösning är ej lätt att hitta.

Har tagit upp problemet med detta irriterande ljudet i andra trådar innan men ingen verkar veta någon lösning :(
    Har även letat igenom xda utan att hitta lösningen.
    Så nu hoppas jag att problemet finns i övergången från Ripper Rom till AOSP rom.
    Tror inte att det kommer lösa det men det är iaf värt en chansning.

Vilken stock rom (inte senaste med knox) är det som gäller till I9305 för Tre?
    Mvh Jim

2. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    ta vilken som helst, det finns ingen poäng i att lägga en en specifikt brandad version, framförallt inte om du sen ändå ska byta ROM direkt efter.

bra att du tänker på att undvika Knox i alla fall ;)

en sak som jag kom att tänka på är bootloadern, vilken version har du nu?
    ifall att det skulle göra någon skillnad om du uppgraderar till en som är mindre gammal? (jag har en apgammal dock)

"Tror inte att det kommer lösa det men det är iaf värt en chansning."
    +1 på den ;)

3. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag är beredd att testa allt :)

Hur ser jag vilken bootloader jag kör med?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

4. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Starta om till bootloadern du mins kanske bättre än jag, minus eller plus i någon kombination med power och kanske home?
    Eller i power menyn "reboot to bootloader"

Och där i bootloadern står det ganska så tydligt vilken version du har, det är ju inte så många rader text.

Ursäkta flummigt svar, ska precis gå och lägga mig :P

5. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag vet hur jag kommer in i download mode och recovery mode men aldrig varit inne i bootloader.

6. mEmNiC

mEmNiC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Är nog download mode som han menar :)

7. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Inne i download mode står:
    Odin Mode
    Product Name: GT-I9305
    Custom Binary Download: Yes
    Current Binary: Custom
    System Status: Custom

8. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Nej inte download mode..?
    Eller har man tagit bort den möjligheten eller kallar man det olika på olika telefoner?

Last edited: 3 jan 2014
  9. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Samsung does have "boot loader updates",, if u download latest firmwares from samfirmware. Most of them will have a "sboot.img" that is updated bootloader.

Så då borde jag få en äldre bootloader om jag flashar in äldsta stock från samfirmware.

10. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    jag höll på att skriva en edit på mitt förra inlägg, men lägger det här istället:
    edit: då var det kanske "download mode" som jag "menade" i alla fall då, fast det nu inte står där.
    jag är mer van med HTC efter att ha haft 5 telefoner ifrån dom, där är läget bootloader och "download" två helt olika saker, där download inte visar någon information alls, men i bootloadern så ser man ganska så utförlig information om telefonens hårdvara, revision, version av bootloadern med mera.

nu håller jag på med så många olika telefoner så att det börjar bli svårt att hålla isär dom,
    Det var på morsans telefon (Note 2) nu senast där jag uppdaterade till Android 4.3 (Omega) och där om man hade den gamla bootloadern (jag hade för mig att jag då kunde kolla upp vilken version som telefonen hade?) det gav då problem om man inte flashade en speciell fix till den gamla bootloadern.

men om man nu ändå inte kan se vilken version som man har då är det ju ganska så meningslöst att ta reda på det.

Men i alla fall, om du har kört custom länge så att du inte har haft Stock sedan säg Android 4.1.1 då får du antagligen en nyare bootloader om du lägger in en version som släppts efter det
    bootloadern kan INTE nergraderas, har du väl uppdaterat så kan du inte få tillbaka en äldre version, bara nyare.
    Detta är nog största anledningen till att om du väl har uppgraderat till en bootloader med Knox så kan du inte bli av med den

11. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag minns knappt vilken Android version det var när jag köpte denna men 4.1.1 låter som ganska troligt att det var senaste stock jag kan haft. Sedan har jag varit Ripper Rom trogen och endast testat cm 10.2, cm 11 och Omnirom i några dagar.

Så att lägga in stock (ej 4.3) och köra wipe och format på allt känns som mitt bästa/enda alternativ till att försöka bli av med detta störiga ljudet i AOSP ROMs.

12. Poontus

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    låter som en bra plan, du har en ifrån October som bör vara den senaste du kan lägga in utan Knox ifrån tre.

GT-I9305 Nordic countries 2013 October 4.1.2 I9305XXBMI3 I9305NEEBMH1

jimsii gillar detta.
  13. mEmNiC

mEmNiC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

skulle detta här kunna vara GT-I9305 Sweden 2013 August 4.1.2 I9305XXBMG3 I9305TLABMH1 för Telenor? Eller Telenor har ingen speciell ?

14. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Gaaah jag blir snart tokig på denna mobilen :) Flashade stock och körde wipe på allting och startade mobilen med samsung stock.

Rootade och installerade senaste TWRP och därefter OMNI, Gapps och SU User. Allt gick igång precis som det ska göra och jag slapp missljudet ett tag. Sen gjorde jag missen och körde titanium backup och slängde in mina appar igen. Några minuter senare kom ljudet som nästan får mig att slänga ut mobilen genom fönstret.

Körde min Nandroid på stock rom igen och slängde in Omni rom igen. Har inte använt Titanium Backup denna rundan och inga missljud än så länge. Får hoppas det är borta nu och att Titanium Backup var problemet.

15. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Och nu gick även detta försöket åt helvete. Installerade inga appar alls utan lät vara telefonen vara och testade surfa lite då och då men tillslut kom ljudet :(

Får försöka ge mig på en annan Samsung rom istället =/