Stock root 2.2, etc.

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av bozo, 29 jul 2010.

1. bozo

bozo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå alla glada,

Mitt första inlägg här på SweDroid. Kul att digitalt mötas.

Igår installerade jag LeeDroid på min rootade desire(och det fungerar helt ypperligt).

Jag har lite frågor hur det kommer fungera nu när 2.2 släpps från HTC.

Innan jag rootade, så var det ju stock 2.1. När jag rootade, så fortsatte den förstås att vara 2.1. Nu har jag lagt in LeeDroid som sagt, och den är självfallet då 2.2.

Min fråga är: Kommer det bli stabilare på något sätt om jag unrootar min telefon och går tillbaks till stock 2.1, väntar på OTA uppdatering till 2.2, uppdaterar och sedan väntar på att det kommer en ny root till denna 2.2? (dvs jag använder rootad stock htc sense och inte "rootad 2.1 med leedroids 2.2 utgåva")

Tidigare när jag rootade så fick jag direkt 1.21 uppdateringen(igen) men vågade inte riktigt uppdatera då jag inte visste hur det skulle påverka telefonen eller rootningen, men samtidigt ville jag ju ha de olika fixarna i denna OTA uppdatering och blev väldigt konfunderad hur det fungerar.

Anledningen till min fråga är för att jag inte riktigt förstår den tekniska bakgrunden till root, mer än att man flashar och får på så vi sudo-rättigheter, dock endast på en viss version(rätta mig om jag har fel)?

Tusen tack för att ni hjälper mig få insyn i detta, och så håller vi tummarna på en snabbt utskick av HTC 2.2!

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Du kan unroota för att få stock 2.1 ja. Sen då då ota 2.2 :)

Men de med att du kör 2.1 med 2.2 på stämmer inte xD

När du flashade in 2.2 så tog du bort stock 2.1 och kör 2.2 istället . Så tekniskt sett kör du 2.2 nu. Bara att det är leedroids . :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. bozo

bozo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så skulle jag kunna skippa att unroota, och vänta tills stock android 2.2 från htc släpps som ROM och då få exakt samma ROM som alla andra fick OTA? :)

4. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Undrar också lite över det här. Kan det vara så att dom iom 2.2 släpper nån firmware uppgradering också som man inte får via att tanka custom rom?
    Välkommen till forumet btw :)

5. Mandrag

Mandrag Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du har rätt i att det kommer nya programvaror förutom själva ROMen (operativsystemet) när de släpper en ny uppdatering, som ny radio-programvara till exempel. Däremot släpps även dessa uppdateringar på xda, och du kan uppdatera dem utan problem. Med andra ord, du missar inga uppdateringar genom att roota. Däremot måste du lägga in dem själv...

6. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

Om jag tänker rätt nu så kan man ju beskriva android med 3 delar:

1. Boot Loadern vilket kan jämföras lite med bios i en PC. det är alltså ett litet program som kollar att hårdvaran är rätt och sedan säger vad som skall startas vidare.
    2. ROM. Själva Operativet som som i Desires fall väl just nu är HTC Android 2.1.
    3. Radio. Som har information och funktioner för GSM, Wifi, Bluetoot osv.

För att kunna flasha så behöver man ju en Boot loader som tillåter det och det brukar vara del ett för att kunna köra en Custom ROM. Sedan kan du leka med Custom ROMar som är baserade på Android 2.1 eller 2.2 och alla dessa, precis som windows, eller ännu mer likt olika Linux Distributioner, har olika funktioner och förbättringar. Vissa har med extra program andra inte. Vissa är så lika android Stock ROMen som det bara går andra är mer lika HTCs inkluderat Sense osv. och allt detta kan du byta utan att Radio delen byts.
    Om det kommit en förbättrad Radio kan du då flasha på den utan att du ändrar Android ROM:en så att säga.
    Det kan också vara så att både Radion och ROM:en kan komma i samma uppdatering om man kör OTA eller om man har en officiell fil från HTC

Så för att svara på era frågor:
    1. Om ni Flashat på en 2.2 oavsett om den kallas leedroids eller något annat så är det Android 2.2 ni kör. När den officiella 2.2 för Desire kommer så kommer det nästan garanterat komma en "custom ROM" som är så lik den officiella att ni inte märker skillnad och då kan ni flasha på den och det är som om ni fått den OTA vägen förutom att ni troligtvis inte kan uppdatera genom OTA eftersom ni har en Custom Boot Loader.

2. Någon "firmware" finns inte att prata om om du inte möjligtvis vill likna Radion vid det. Samma gäller där. Med OTA:n kommer det antagligen en uppdaterad Radio men kanske inte. Oavsett så finns det antagligen olika Radio versioner redan nu och det kommer även där finnas en "Custom" Radio som är exakt lik den som i så fall kommer genom OTA Så det är bara att flasha på den med precis som ni gör när ni flashar på olika ROMar.

7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om ni unrootar för att få 2.2 så riskerar ni att få en ny loader som gör att det inte går att roota. Visst, det knäcks nog det med förr eller senare men om ni vill behålla root så råder jag er till att vänta tills någon släpper en rootad version. Vad jag vet så har man sett i de läckta romarna att bootloadern faktiskt har uppdaterats till en ny version.

8. bozo

bozo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår, men om man ska tänka på vad G4il1 skrev, så är bootloadern telefonens "bios", och detta vill man väl få uppdaterat?

Egentligen har jag ingen användning av root, utan har gjort det endast för att få 2.2 så fort som möjligt då jag behöver wifi thetering. Utöver det kommer jag roota HTCs 2.2 bara för att... det är kul. :)

Men om jag inte behöver unroota så känns det rätt meningslöst att göra det förstås.

Utöver detta; Tack så mycket för era pedagogiska svar.

9. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nja, det brukar sällan finnas anledning till att uppdatera bootloadern. :)

10. fello

fello Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det enda som händer e egentligen att det blir svårare att roota :P
    (asså dom har täppt igen luckor som man använde för att komma in i systemet men man kmr ofc att hitta nya :D )