Stockholm City Bikes

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av kria, 5 apr 2010.

1. kria

kria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu när man äntligen har lite ledigt från det vanliga kodslavandet har jag haft tid att pula ihop min första android app. :)
    Dom där alvedon hyrcyklarna ställdes ut i stan i helgen. Jag använde dom flitigt förra året men ibland vet man inte var närmaste cykelställ finns, därav applikationen. Det är en simpel karta med overlay på cykelställen. Jag har bara testat den på min Hero så jag skulle vara tacksam för lite feedback.

market://details?id=com.adrup.citybikes

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

En app som säkerligen kommer att vara till stor nytta!

[PETIG]På vissa ställen är namngivningen av adresserna i formatet x/y, och på andra x/ y. Alltså, x/[mellanslag]y.[/PETIG]

En timer av något slag, kanske? Klick, och man notifieras tre timmar senare när det är dags att lämna tillbaka cykeln.

3. kria

kria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för bra tips. Så fick jag bekanta mig med AlarmManager och NotificationManager också o_O
    Jag har lagt upp en ny version med timer som räknar ner och notifierar när hyrtiden börjar ta slut.

4. Berglund

Berglund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Intressant. Visste inte ens att det fanns sådant i Sverige. Blir något att testa i sommar om de står kvar.

5. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag var med och hjälpte en norsk kille att göra en xml-fil till detta förra sommaren. I andra länder har dom samma företag som gör fixar med cyklar som här, men där har dom allt i realtid via web. Man kan alltså se vilka ställ som finns lediga platser och cyklar i direkt. Enormt smart av dom och himla trist av dom i stockholm att inte ha det. Ni som använder servicen, skriv gärna och tjata på dom!

Ska testa denna!

6. kria

kria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha då är det din data jag utgått från robboten. Hoppas det är lugnt. Jag hittade en xml fil i en app som heter mycitybikes. Tyvärr visade den appen inte ut stockholm cyklarna och verkade allmänt buggig, så jag testade att göra en egen.

Ja ett api för att kolla hur många lediga cyklar det finns på varje station vore ju klockrent. Informationen borde ju finnas nånstans iom att dom åker runt och omfördelar cyklar.

7. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

haha. jorå, det är lugnt att du använder den! kul att den kommer till användning, han var lite snurrig killen som jag gjorde det åt så det blev inte mycket mer än det som blev.
    det kan vara några småfel i den dock. på några meter typ. vi får väl modifiera vartefter man hittar fel typ... jag fick manuellt skriva in koordinater från google maps från deras karta osv.
    jag tänker som dig, det är klart det finns nåt system så de vet var de ska åka, synd att dom inte släpper det bara. men som sagt, vi får peppa dom!

8. zaz

zaz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. ptrk

ptrk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Va otroligt bra gjort!

Tänkt på en sån här app typ toklänge!

Tackar!

Nu ska jag ligga på clear-channel om ett API för saldo också!

10. PiotrM

PiotrM Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Toppen app, tackar så mycket!

Synd att den inte finns uppdatering, som tidigare sagt, vissa ställen visas fel och flera har tillkommit.

Annars slår det pdfen med hästlängd :)

11. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fungerar utmärkt på min N1! Det enda jag saknar är lite mer info om själva Citybikes. Jag har tex aldrig provat det så det skulle vara trevligt om det fanns någon typ av info om hur det fungerar samt hur betalning går till osv. En länk till citybikes.se kanske skulle räcka i det fallet?

12. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Låter som en väldigt användningsbar app för dem som bor eller befinner sig i Stockholm.

Med tanke på att dem inte har status för antal cyklar så kom jag att tänka på att man kanske kunde bygga in eget så den som går och hämtar en cykel kan rapportera in antal cyklar vid tillfället, samt när man lämnar cykeln ;)

Sen kan alla se detta med tidsstämpel med risk att det inte är live data ;-) men denna funktion kräver ju en del användare för att bli vettig.

13. lucki

lucki Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan meddela att det redan finns en API som ger realtidsinformation, ty till iPhone kan man ladda ner en officiell app som har sådan:
    http://itunes.apple.com/se/app/stockholm-city-bikes/id368898653?mt=8

Därmed borde det ju vara en smal sak att luska ut hur appen får realtidsinformationen från servern, förutsatt att man vet hur man gör :)
    Förhoppnigsvis är det en XML som innehåller info om alla stationer.

14. lucki

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upptäckte att Stockholm City Bikes nu faktiskt har en snygg karta på sin hemsida som visar tillgängligheten i realtid:
    http://clearchannel.stare-d.se/small

Jag pillade isär den och kollade på anropen. Jag vet inget om att programmera till Android, men följande tror jag är allt som behövs för att göra en fungerade app. Om någon är sugen och behöver nån hjälp så säg gärna till!

1. Ladda http://clearchannel.stare-d.se/small
    I den finns en hashkod (som jag ännu inte kollat om den är statisk) definierad:
    Kod:
    var hash = "ff38f4085e260dd5c34f5cc6b4b150cf";
    Extrahera och spara hashkoden.

2. Använd hashkoden för att ladda info om alla ställ genom deras AJAX API
    http://clearchannel.stare-d.se/ajax/getRacks/ff38f4085e260dd5c34f5cc6b4b150cf
    Denna ger namn, position och antal lediga cyklar för alla ställ i en XML-fil som borde vara toklätt att använda med Google Maps API:n på Android.

3. För att uppdatera tillgänglighet för ett visst ställ (tex nr 45 vid Runebergsplan):
    http://clearchannel.stare-d.se/ajax/getRack/ff38f4085e260dd5c34f5cc6b4b150cf/45

15. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Snyggt jobbat lucki!

Synd bara att kria är försvunnen.. :(

16. lucki

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Update: Har kollat nu, och hashkoden verkar vara knuten enbart till IP-numret. Dvs så länge du har samma IP behöver du inte uppdatera koden.

Vi får väl se om det finns någon annan där ute som är sugen på att plocka upp stafettpinnen. Med den data man kan plocka ut från Clearchannels API så är det ju busenkelt om man vet hur man gör. Fast det är det väl alltid ;)

17. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lucki: Vore väldigt intressant att höra lite mer detaljerat hur du lyckades luska ut det där!

18. lucki

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

MartinJkpg: Lätt som en plätt! Kollade källkoden på http://clearchannel.stare-d.se och använde sen Firebug för att kolla vilka AJAX-anrop som gjordes därifrån. Då kunde jag se vilka kommandon som fanns, samt att de krävde hashkoden från sidan för att vara giltiga.

19. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

20. ppeelen

ppeelen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Jag är kanske lite sen på denna tråden, jag undrar bara om det har blivit någon app för android som har lyckats lägga till real-time data. Någon som vet?

/P