Fråga: Stöd för NFC i Samsung Galaxy S2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av MatsGF, 12 jan 2012.

1. MatsGF

MatsGF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Jag läste i en recension att vissa av S2orna stöder NFC? Den nya LTEmodellen gör det har jag för mig.
    Enligt artikeln skulle de komma ut under hösten 2011...?

Finns det några S2 som stöder NFC redan?

2. petter11

petter11 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

De som säljs i Korea och vissa av de i USA, men ingen i Europa.

MatsGF gillar detta.
  3. ludde28

ludde28 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jag tror att det kommer dröja nåt år innan tekniken blir kommersielt gångbart i sverige.
    Så jag tror att det är inte bråttom att skaffa sig en tel med NFC, då det finns nästan ingensstans att använda den.

4. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

och vad är vitsen, egentligen... när man ändå måste ta upp nåt utr fickan, läsa av, slå en pinkod och vänta på ett kvitto.
    än har jag inte sett nån fördel över vanliga betalkort.

enda vettiga användningsområdet jag jan komma på är olika former av biljetter.
    men det finns förhoppningsvis folk med bättre fantasi än jag :-)

5. incarnated

incarnated Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

1) Du gör exakt samma sak med kort.
    2) Med NFC så slipper du släpa runt på kort. Jag har mitt Mecanet-kort i mobilen. Att ha busskort (med NFC) samt ID-kort och bankkort i mobilen skulle vara optimalt så man slipper släpa runt på saker och ting. Vi driftar allt mer ifrån kontanternas värld.
    3) Det är sexigt.

6. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Om nån snor mobilen så blir det porr istället.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

det är just det som är poängen. det kommer dröja lääääääänge innan du kommer kunna använda nfc i samma utsträckning som visa.

8. incarnated

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det, däremot, är inte poängen - och det kommer absolut inte att dröja "läääääääänge". Hur snabbt gick det inte att gå från vanliga busskort till sådana du bara rör vid apparaten? Affärerna har även ett intresse i att hantera än mindre kontanter och med NFC så presenteras ett ypperligt tillfälle för dem att göra det "coolt" för de som med regel handlar med kontanter att handla teknologiskt.

9. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Barnen!
    Varför ha mobilen alltid med sig?
    Det är myyycket enklare och säkrare att ha VISA i fickan än en dyr mobil när man går ut t.ex....

10. Klashosh

Klashosh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Mobilen har man ju ändå alltid med sig.

11. henrik_h83

henrik_h83 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är rätt säker på att mobilen gör det säkrare, med utökade möjligheter för kryptering och flexibla kortnummer o.d. Plånboken är snart ett minne blott, och vi har allt samlat på ett ställe. Har sett att ica har förberett för tekniken i sina nya "terminaler", så det ligger väl förhoppningsvis inte för långt bort. Kommer välkomna detta med öppna armar. :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

12. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

nu råkar jag jobba inom kollektivtrafiken och jag kan tala om för dig att det är många länstrafikbolag som fortfarande kör med kort med magnetremsa. just i mitt verksamhetsområde försvann dom till förmån för nfc-kort så sent som i fjol. och då hade de gamla korten använts i 20 år!

när man väl genomför systembyte går det såklart ganska fort inom ett och samma bolag. men din logik gällande busskort går inte att applicera på betalning i allmänhet.
    det är dessutom en kostnadsfråga. man lägger inte miljontals kronor på att byta system bara för att det är coolt.

det kommer givetvis finnas näringsidkare som hakar på den nya teknologin, men det kommer som sagt dröja länge innan den är lika universell som betalkort.

Last edited: 15 jan 2012
    hossebo gillar detta.
  13. incarnated

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Man kan däremot jämföra det med att affärer som ICA, Coop, Elgiganten, etc, kommer att vara bland de första som för fram NFC-betalning, medan turkkiosker dröjer som vissa bussbolag.

14. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Västtrafik höll på i närmare 10 år för att utreda det nya gemensamma biljettsystemet som kom för ett par år sedan. Så för oss 1.5 miljoner personer i västra Götaland så blir det nog inget stöd för NFC i mobiltelefoner på ett tag...

Sen blev det iofs nästan kriminellt dåligt, men det är en annan sak.

Underskatta inte svårigheterna att införa ny teknik när det berör sån här infrastruktur, det mesta slår inte alls, och det som slår tar oft mkt lång tid på sig att bli etablerat.

Om NFC kan gå vid sidan om bankerna & kortutgivarna och ha lägre påslag på priset så är jag mkt positiv till NFC för betalningar idag. Hutlösa kostnader idag som afärerna får ge till banker & kortföretag vid kortbetalningar...

15. incarnated

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

- men när det väl kom så dröjde det inte länge innan folket anpassade sig till det. Vad var det de funderade på i tio år?

Självklart så kommer inte en massa människor börja anamma det, men liksom det i dag är svårt att finna människor som inte har en smartphone, så kommer antagligen än mer nyare modeller att ha NFC - och företag likt multiföretag kommer anamma NFC - det är jag säker på - just för att det kanske kan uppmuntra folk (speciellt ungdomar) att inte handla med kontanter (ty, så coolt att betala med telefonen) för att därav minska rånrisken.

Fast, i och för sig, i Malmö spelar det nog ingen roll då personrån är så vanligt där att ungdomarna snarast kommer att uppmuntras till att inte använda NFC i mobilen då det är svårt för 15-åriga Joel att säga nej till Original Gangztaz när dessa avfall vill ha koden för att kunna handla med mobilen.

Vad upplever du som dåligt? Personligen så gillar jag det då det går mycket snabbare att stämpla nu (inte för att det tog lång tid innan, men ibland - om än endast på vissa bussar - kunde det bildas en liten kö).

Var det inte även runt denna tid som Västtrafik tog bort möjligheten till att betala med kontanter? Jag kommer själv inte ihåg. Hur som helst så är det i alla fall ett exempel på att en utsatt situation blir mindre utsatt om individen i den utsatta situationen (busschaufför, den som sitter i kassan, etc) har mindre kontanter.

Jag underskattar inte några svårigheter, utan jag försöker endast tänka utifrån ett multiföretagsperspektiv. Jag ser inte varför affärer som ICA inte skulle vilja erbjuda sina kunder möjligheten att handla med NFC - än fler telefoner lär gå med LTE i NFC och till slut så kommer det att spridas väldigt fort. När det väl har börjat så går det snabbt. Folk gillar det helt enkelt simpelt. I framtiden skulle det inte förvåna mig om nyare lägenheter har lås som låses upp med NFC (måhända dyrare varianter först).

The future is near!

16. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

tyvärr funkar inte verkligen som i din fantasi, incarnated. det är mycket längre väg från schysst teknologi till utbredd användning av den.

dörrar som låses upp med nfc finns det gott om redan, ser inte varför det skulle bli vanligt i bostäder bara för att tekniken kommer i telefoner...av samma anledningar som det inte är vanligt med kort/kod till lägenheter idag, det finns alldeles för många nackdelar och man skulle ändå behöva vanliga nycklar som backup (vad gör du om du kommer hem vid ett strömavbrott eller om batteriet i mobilen tagit slut?)

för att det ska vara någon vits att ersätta saker med nymodigheter måste det i alla lägen vara mer praktiskt än befintliga system, annars blir det nya bara ett komplement.

och vad gäller företag så tänker du tvärt emot. som företag tänker man inte "varför skulle vi inte erbjuda den här servicen?" utan "vad skulle vi tjäna på att göra det?".

Last edited: 17 jan 2012