Största 16:9-bilden oavsett mobilskärm?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Joyx, 7 sept 2023.

1. Joyx

Joyx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Då jag mer och mer ser på fotboll på min telefon har jag blivit påmind om att min 21:9-skärm inte är det optimala för mina behov då 16:9-bilden endast är 5.2" (13.2 cm). Det stör mig mer och mer att jag har outnyttjad svart skärm om sidorna på den 16:9 bild jag tittar på. Det verkar dock som att telefonerna har blivit längre överlag. Vilka nya telefoner kan ni rekommendera som har den största bilden för TV-tittande på mobilen?

Om vi bortser från Samsung Galaxy Fold, vilket jag gissar är det enkla (och kanske enda rätta?) svaret såväl som det svåra svaret att alltid bära med sig en 8" tablet, vilka telefoner skulle ni rekommendera då?

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 727
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du importerar från Kina är Vixo X Note helt klart bäst. Störst skärm och bra bredd. Den bästa aspect ratio du kan hitta på nya telefoner är 18:5/9-19.5/9. 16:9 och 18:9 har helt försvunnit.

Du kan kika på bredden på telefonen/chassit. Det ger en bra fingervisning om skärmens bredd (även om kanten runt skärmen också påverkar). Att bara titta på tumstorlek och aspect ratio fungerar inte alltid då t.ex. kurvade skärmar i praktiken ger känslan av att skärmen är mindre än vad tumstorleken ger sken av. T.ex. skärmen på Galaxy S23+ känns ganska "stor" och "bred" trots att den "bara" är 6.6 tum på diagonalen. Det beror på att den är platt och har 19.5/9 aspect ratio jämfört med t.ex. en telefon med 6.7" kurvad skärm i 20:9 ratio (vilket är vanligt).

Bland lite bredare lurar som säljs i Sverige har du iPhone Max-serien från Apple, Ultra-lurarna från Samsung samt telefoner som Pixel 7 Pro och Samsung S22+/23+.

Joyx gillar detta.
  3. Joyx

Joyx Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Bra tips där! Samsung Galaxy S23 Ultra måste ha störst 16:9-bild av de du nämner på slutet då den diagonalt är 6.8" (störst) med ratio 19.3:9 (lägst). Online-kalkylator (Online calculator: Display aspect ratio and dimensions) ger:

Höjd 7.30 cm vilket ger en 16:9-bild på 5.86" vilket skall jämföras med min Sony Xperia I:
    Höjd 6.50 cm vilket ger en 16:9-bild på 5.22"

Ja, det känns ju inte fy skam! :D

Edit: PS. Om jag förstått hur Samsung Galaxy Z Fold5 fungerar så räknade jag ut att den skulle ha en 8.07" 16:9-bild.

Last edited: 7 sept 2023
    bernard, Kristy och flipp gillar detta.