Stoppa att nallen kopplar upp sig mot nätet=svårt?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av issa.83, 16 apr 2010.

1. issa.83

issa.83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte fått min Desire än och har aldrig haft en andriodnalle tidigare. Jag skulle önska att den bara kopplade upp sig mot nätet när man kan använda sig av wifi:n. Inte annars. är det svårt att ställa in telefonen till det. Om jag har förstått rätt så verkar dessa androidnallar koppla upp sig mot nätet lite närsom och uppdatera appar och sånt i bakgrunden som man inte märker och det blir ju ganska dyrt...

2. coredev

coredev Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det finns ett antal smarta widgets som hjälper dig med detta. Lägg till widgets för Wifi, GPS, Mobilt nätverk och blåtand (du hittar dem under "Inställningar" i widgetsmenyn). Med hjälp av ett enkelt klick på dessa enablar / disablar du tjänsten. Funkar klockrent och sparar även batteri :)

3. qetuR

qetuR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, dom widgeterna är wiktiga. Att inte köra med vissa antenner avslagna är som att be om att batteristyrkan är 4.5% efter 3h.

:cool:

4. issa.83

issa.83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

aha tack:) så om jag bara ser till att "disabla" nätverken på dessa (Wifi, GPS, Mobilt nätverk och blåtand) så har nallen ingen möjlighet att koppla upp sig på nätet oavsett vilken app jag laddar hem och hur gärna den än vill koppla upp sig hihi?

Och när jag sen vill ha kontakt med nätet, via wifi så låser jag bara upp just den möjligheten?

5. Blanco

Blanco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    DroidWall tipsades om i en annan tråd. Du kan välja vilka program som ska få koppla upp sig mot mobilt internet (uppkoppling via WLAN påverkas inte).

APNdroid och liknande lösningar har nackdelen att även MMS slutar fungera och det gillar jag inte riktigt.

7. Zyxel615

Zyxel615 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det, funktionsmässigt, någon skillnad mellan att använda APNdroid eller liknande och att stänga av "mobilt nätverk"? Dvs, finns det någon anledning att använda APNdroid istället för att bara använda HTCs widget för detta?

8. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Såvitt jag förstått nej. Tvärtom så borde väl HTCs widget vara bättre eftersom då försöker inte mobilen ens. Med APNdroid så lär väl mobilen försöka koppla upp sig i alla fall?

9. Falkz

Falkz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

finns det något lätt sätt att göra så att telefonen inte kopplar upp sig själv men att man själv kan skicka saker till facebook twitter flickr ?

10. Blanco

Blanco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Fungerar MMS om man använder widgeten istället?

Är du utomlands och tar emot MMS åker du på kostnad för datatrafik.

11. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Precis som du säger så försöker den koppla upp sig men med fel APN vilket gör att mobilen får avslag på förfrågan om uppkoppling. Dock så ska man inte lita på detta program till 100% då man som operatör kan styra detta.

Om en mobil skickar en förfrågan med ett felaktigt APN så kan man i SGSN noden (den server som har hand om alla uppkopplingar) sätta en parameter som styr om det felaktiga APN'et till det som står i HLR (databasen med alla imsinummer och inställningar med vad en mobil får göra samt vilket APN de ska använda).

I labbet där jag sitter som ansvarig för paket data så använder vi denna parameter för att styra detta då testarna ofta försöker med egna APN inställningar och klagar på att det då går fel.

12. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej, det var jämfört med droidwall. Däremot är det inte säkert att man med APNdroid slipper datakostnader. En del operatörer har såvitt jag förstått satt upp så att det inte spelar nån roll vad man skriver för APN.

Det var just därför som jag tyckte tipset om droidwall verkade bättre än widgeten och APNdroid.

Om man väljer att hämta ja, men man kan ju slå av automatiskt hämtning.

Men det jag tänkte på var ju att SKICKA MMS. Det gör man ju så att säga alltid medvetet och då är det jobbigt att behöva komma ihåg att slå på mobilt internet också. Och framförallt kanske att komma ihåg att slå av efteråt...

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det jag syftade på var att det ju i alla fall drar batteri även om det inte blir nån uppkoppling. På så vis är alltså widgeten bättre, för då görs inte ens några försök.

14. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Självklart drar det mer batteri om den försöker göra något kontra inte göra något.