Stoppa in sim i 3G modem kostar extra ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av toxic76, 22 jun 2011.

1. toxic76

toxic76 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Hej kostar det något extra ifall jag stoppar in sim kortet från mobilen i mitt gamla 3G usb modem ? har tidigare använt kontakt surf.. Jag har ju liksom fast pris på mobil surf iaf men det kanske inte gäller om jag surfar via datorn ? Det funkar iaf att komma åt internet med 3G modemet och simkortet

2. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Har du fri surf så spelar det ingen roll. Fri surf som fri surf.

3. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Är tips är dock att kolla upp vad som menas med "fri surf". Det kan i vissa fall (läs: abbonnemang) innebär tex 5GB datatrafik/månad, något som räcker väldigt bra på en mobiltelefon men som med en dator (med webbläsare och kanske en torrentklient) inte alls räcker lika länge.

4. albinsson

albinsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det här låter ju som ett intressant alternativ när man ska fjärrstyra en server i fjällstugan.

Min tanke är att ha en server där som kan logga lite temperaturer och ev styra lite enheter med telstick.

Datorn i sig tänkte jag koppla i en gsm fjärrströmbrytare som jag kan smsa igång hemifrån (datorn står då inställd på "restore power after powerloss" eller vad det heter. mao, den botar upp när den ansluts till 220V)

Skulle man då kunna ha en 3g dongel med kontantkort i som även den startade upp anslutningen vid boot. Tror ni det skulle funka?

Jag spinner vidare.. Sen om man kunde ha nåt automatiserat som skickar ett mail till mig med serverns ipnummer osv, så jag kan köra vnc eller nåt.

5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Ett annat alternativ som Comviq har är 19:-/månad och 200MB/månad.

Enklaste är nog att sätt 3g-donglen i en ASUS WL-330N3G och sedan vanlig nätverkskabel till datorn.
    Titta på dyndns.com.

6. albinsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tackar ödmjukast för tipsen. Haken är att jag vill använda gamla grejor som ligger och skräpar och att jag vill att det ska kosta 0kr/år om det inte används.
    Ok min kontantkortsteori medför en liten kostnad eftersom man måste fylla på för att hålla aktivt.

Tar gärna emot fler tips/reflektioner!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. albinsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu har jag faktiskt kommit en bit på vägen!

Jag har ett Comviq kontant mobilt bredband som jag har "debrandat" och petat in ett Telia kontantkort i (alltså ett vanligt mobil kort) och lagt in Telias apn. Sen har jag satt fjärranslutningen på anslut automagiskt. Så när datorn bootar upp (vilket jag gör hemifrån via ontech gsm 9030 fjärr relä) så startar 3g anslutningen.

Nu kvarstår bara att få datorn att meddela mig sitt ipnr via mail, dropbox eller liknande så jag kan upprätta en anslutning till den. Typ vnc eller liknande.
    Nån som har tips på det?

8. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jag hade missat att dyndns hade slutat med sin gratis-tjänst. Men Absolutely Free Dynamic DNS verkar finnas kvar.

9. albinsson

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu har jag provkört ett program som heter "ipmailer" Detta mailar ipnummret på servern så fort det förändrats. Precis Vad jag behöver!

Intressant med dyndns, finns det några fler fördelar med det gentemot min ev. lösning? Jag skriver "ev" eftersom jag ännu inte har provat vnc över anslutningen, men jag hoppas det ska funka!

Tack så länge
    Cheers

10. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Du slipper ipnummerhanteringen och skriver bara något i stil med minsommarstuga.dyndns.org i vnc. För vnc så gör det ingen skillnad om du använder ip# eller namnet. Behöver alltså inte ändra namnet varje gång du kopplar upp dig mot den. Å andra sidan så kan det förstås vara onödigt besvär att skaffa och underhålla en sådan lösning om du bara kopplar upp dig ett par ggr under säsongen.