Stor skärm eller hög upplösning?

Diskussion i 'Desire HD' startad av gcarlbark, 29 sept 2010.

1. gcarlbark

gcarlbark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

En del framhåller att exempelvis Iphone, med högre upplösning och mindre skärm är fördelaktigt framför en större skärm och lägre upplösning. Men visst kan det också vara tvärtom? En 4.3 skärm med väldigt hög upplösning borde väl göra allting mindre och rentav mer svårläst. Ungefär som äldre människor med försämrad syn som ska använda en vanlig datorskärm. De drar vanligtvis ner upplösningen för att se bättre. Så vad skulle vi egentligen vinna på om Desire HD skulle ha ännu högre upplösning? Behöver inte skärmarna bli riktigt mycket större som i tablets för att höga skärmupplösningar ska bli praktiska och fördelaktiga?

2. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Dagens I-Landsproblem tycker jag det låter som...

Men högre upplösning är alltid nice, om man nu inte heter Märta och är 89 år.

3. Peer2peer

Peer2peer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det finns inget som helst behov av att ha högre upplösning än 800x480 på en mobil som är 4 tum stor. Man ser ingen skillnad mellan Desire och Iphone 4... Och om mobilen är 3,7 eller 4,3 har ingen betydelse. Man måste upp på åtminstone 5,5-6 tum för att se det.

4. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Jag ser det utan att behöva titta speciellt noga. Det är skillnad på iPhone 4's skärm och Desire's. Man ser tydligt att Desirens skärm är hackig men kan inte se det på en iPhone 4. Jag hade gärna haft en Desire med samma ppi som iPhone 4 och "riktiga" pixlar.

5. ynischa

ynischa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

enligt rykten så kommer man kunna ha hd upplösningar på skärmen med android 3.0 om det stämmer är de ju guld. 4.3 skärm med hd upplösning

6. gcarlbark

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Oj, det ryktet låter märkligt...är inte upplösningen på telefoner bestämt av deras hårdvara och opåverkbar av mjukvaran??

7. gcarlbark

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det var väl inte en så farlig kommentar, utan bara en beskrivning av hans upplevelse. Hackigheten som mikil skriver om kanske kan härledas till amoled-skärmen på Desire som innebär lite fejkad upplösning om jag förstår det rätt. Desire HD med slcd skärm upplevs förmodligen som skarpare i detta avseende.

8. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nja, det gäller Windows, och android program som inte är riktigt skrivna. Om jag tolkar Googles beskrivning rätt (http://developer.android.com/guide/practices/screens_support.html) så kan appar använda "Density-independent pixels" för att rita skärmen. "The density-independent pixel is equivalent to one physical pixel on a 160 dpi screen". Om detta används bör telefonen skala om skärmen till rätt storlek, oavsett upplösning.
    För gamla appar som inte stödjer detta så finns det en auto-scaling funktion (se "Auto-scaling of pixel dimensions and coordinates" i dokumentet).

Det var teorin, jag har tyvärr inte provat detta i praktiken...

Det vore riktigt fint med en android telefon med iPhones upplösning. fast billigare. och utan iTunes.

9. ynischa

ynischa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det kanske är så som du säger. Men som jag förstod var att Android 3 skulle tillåta större upplösningar men kanske HD'n ändå inte kommer klara av det?

10. Peer2peer

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om det är någon mobil som kommer klara av det så är det väl HD?

11. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    upplösningen kommer ju inte ändras på en existerande lcd-panel bara för att mjukvaran stödjer det...

12. gcarlbark

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Aha, detta kände jag inte till...intressant. Men gällande internetsurfning borde det fortfarande kunna bli en nackdel med för hög upplösning, eller hur? Det skulle väl innebära att behovet av att zooma ökade.

13. wibergify

wibergify Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.
    Förstår verkligen inte att folk kan klaga på HTC Desire HD's upplösning men de e väl som med allt annat sålänge det finns värre så är det som är lite sämre = skitdåligt mög!

Själv tror jag att jag kommer bli skitnöjd med både HTC Desire HD's SLCD skärm och dess upplösning på 800*480(?)

Jämför det med era datorskärmar så kanske ni ser att det faktiskt inte är så låg upplösning /
    tum.

Tycker de är fel att jämföra skärm med skärm också, när det är helt olika skärmtyper.
    Jag vet inte hur pass korrekta skärmarnas färger är men man ska ju inte döma ut en skärm för att den ser skarpare ut när du läser text, tänk så är färgerna mer korrekta då? Finns garanterat information att googla om detta men det orkar inte jag!

14. gcarlbark

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hittade denna sida: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_displays_by_pixel_density

Intressant att lägga märke till exempelvis Ipads PPI på 132 och jämföra med Desire HD som borde ligga på 217 PPI? När menar man att ögat inte kan urskilja pixlarna?

15. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Den skillnaden på pixeltäthet stämmer nog, tycker skärmen på iPaden ger klart pixligare text än någon av de nyare mobiltelefonerna gör.

16. Peer2peer

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fan fattar ingenting ni snackar om dock verkar det intressant och relevant för mig.

Förklara är ni snälla.

17. gcarlbark

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag är inte särskilt kunnig men pixlar och upplösning handlar om klarheten på skärmen. En skärm med hög upplösning och många pixlar (grafiska rutor?) per yta ger en tydlig och distinkt bild. En skärm med låg upplösning är brusig och du kan till och med se själva pixlarna som små fyrkanter om du tittar på nära håll. Dessa fyrkanter försvinner för ögat att uppfatta när upplösningen är tillräckligt hög.

18. Peer2peer

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

ja men så långt är jag med..

19. gcarlbark

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

OK ;). I så fall kanske du bara undrar vad PPI är...? Det står för "pixels per inch" och är den måttenhet man använder för att beskriva pixeldensiteten oberoende skärmstorlek. Desire HD har 217 PPI på sin 4.3 tums skärm med upplösningen 480x800 medan min nuvarande Touch Pro har 286 PPI på sin 2.8 tums skärm med upplösningen 480x640.

20. gcarlbark

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER