Problem: Stora problem vid flashning till CM7!

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av brotch, 5 november 2011.

1. brotch

brotch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Efter att jag läst massor här på forumet bestämde jag mig för att flasha in en ny rom - valet föll på CM7 (som jag tidigare haft till Blade).

*Laddar hem Odin och flashade in CF-root för JVO...allt går finfint!

*Bootar in i CWM (version 3.0.0.5) och tar en backup av min orginal-rom.

*Lägger in Gapps samt CM 7.1.0 (på vad jag tror är SD-kortet men som visar sig senare vart direkt på telefonminnet)

*Gör en wipe data/factory reset samt wipe cache.

*Väljer apply zip from SD-card i CWM och påbörjar flashningav CM7

Kommer inte längre efter detta då telefonen loopar reboot konstant likt detta: SGS problem - YouTube (https://swedroid.se/forum/57987-installation-av-nya-roms-gar-ej.html)

Lyckas komma in i CWM-recovery igen (som då heter CWM-based version 5 , antar det är den som följer med CM. Väljer restore för att återgå till min orginal-rom som misslyckas fatalt, fastnar vid uppstartlogggan.

bootar in i CWM igen (som nu är tillbaka till den gamla version 3.0.0.5) Möts där av massor med felmeddelanden, "cant mount SD-card mm".

Med andra när jag har bootat CWM och valt "update from zip" så har istället telefonminnet visats där...klantarsel som man är la jag in CM7 på telefonminnet och försökte sedan flasha...därav att allt skitit sig totalt nu.

Hur går man vidare med detta? Är lite uppgiven nu och önskar och hoppas att någon vänlig själ där ute kan hjälpa mig att ställa allt till rätta igen!

Last edited: 5 november 2011
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

kör altl från början igen.. det tar inte så lång tid heller..

flasha in ezbase GB och sen kör in cm7 igen..

alternativt in med ezbase froyo oc sen uppdatera til gb bootloader och sen dra in cm 7 men det är ju onekligen lite bökigare kanske ;)

3. brotch

brotch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läst runt lite mer nu om folk som hade problem hitta SD-kortet i CWM, tydligen måste man vara på froyo bootloader för att kunna flasha in via SD i CWM?

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=991792 hittade denna på xda, men länkarna till ezbase fungerar inte..:(

4. brotch

brotch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Liten update! Lyckades flasha in ezbase v4.00 så nu är jag på 2.3.3 igen med JVO! Är detta en modifierad stock rom eller hur funkar det? Bara börja om från början nu igen då? köra in CF-root å sen tuta å köra? Trodde jag skulle få med CWM i detta men ligger på orginal 3e recovery nu.

5. slicken

slicken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har samma problem med att det loopar sådär när jag försöker installera cynogenmod.
    hade 2.3.3? innan när jag läste från guiden.

kan problemet vara det att jag måste ha 2.2 när installerar från zip?

6. slicken

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

vart kan jag ladda ner orginal kernel till 2.3?

7. slicken

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu har jag 2.2 och installerar CWM och sen från zip.
    Loopar fortfarande på samma sätt som på videon.

Vilken androidversion skall jag ha när jag försöker lägga in Cyno... börjar bli riktigt less har hållt på i över en timme nu!

8. brotch

brotch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läser man i CM7-tråden så står det att man måste vara på Gingerbread firmware...men för att kunna se SD-kortet i CMW måste man enligt som jag uppfattat det ha en Froyo bootloader, någon som kan bekräfta detta?

Om det även går med GB bootloader kan någon förklara hur man gör får att kunna se externa SD-kortet i CMW så man kan flasha in romen?

9. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Såhär gjorde/hade jag..
    Hade 2.3.3 från samfirmware.com

Installerade cf-root kerneln för att få cwm. La över cm7 på det interna minneskortet, gick in i cwm wipade allt och installera. Telefonen började installera- den startar om och man hinner se text i 2 sec sen samma sak igen, då drog jag batteriet och sen starta i cwm igen och gjorde något av följande:

1: wipade allt och starta om.

2: installerade cm7 igen utan någon som helst wipe.

3: kombinerade 1&2 dvs wipa allt och installera om.

Lycka till och om du inte får det att fungera så kan jag försöka hjälpa dig imorgon då jag kommer hem ;)
    Skickat från min SGS via tapatalk

brotch gillar detta.
  10. brotch

brotch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Snusdus, ska testa detta imorgon bitti då jag kommer hem från jobbet :) Återkommer med resultat!

11. Drupal

Drupal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Letade som fasen efter ett ställe att ladda hem EZbase 4 och hittade det till slut. Jag var fast i en bootloop efter att göra liknande misstag som "brotch". Allt funkade fint tack vare EZbase 4, nu är telefonen återställd.

Ladda hem EZbase v4.0 här:
    Directory ../EZbase/i9000/

12. brotch

brotch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag letade som en galning tills jag fann ezbase (samma ställe där du hittade). Installerade du CM sen och fick det att fungera, eller kör du på orginal?

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

men sluta lägga filerna på externa sdkortet som det verkar som många gör det är inte rekommenderat på något system. det bör läggas på interna dvs direkt under /sdcard.... läser ni inte guiderna eller har ni alla drabbats av dyslexi? ;)

Snusdus gillar detta.
  14. brotch

brotch Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Woho! Äntligen fått in Cyanogen :D Löste sig att wipa allt å installera om efter att jag hade hamnat i bootloop!

15. Drupal

Drupal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 2 + Pixelbook
    ROM:
    Kör för det mesta vanilla numera
    Info:
    Pixel
    Telefon 2:
    Nexus 5x
    Telefon 3:
    Nexus 5
    Platta:
    Pixelbook
    Platta 2:
    Nexus 9
    Lämnade den med EZbase 4

Det var min fars telefon... sant, jag missade att lägga på interna SD-kortet när jag körde in CM 7.1 (funkade bra på min SGS2). Allt fungerade, bra till en början, men det funkade inte med gapps, kunde inte installera dom... då gick jag tillbaka till original via backupen och då hamnade jag i boot loopen. Antagligen inte helt genomtänkt. EZbase 4 löste dock problemet fint och den romen är ändå så mycket bättre än stock så jag lämnade över en fungerande telefon. Hade det varit min egen hade jag nog gått vidare och kört in CM 7.1 igen :)