Streama ljud ifrån nät-disk över Wifi?

Discussion in 'Applikationer' started by Spooky, Mar 16, 2011.

1. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej.
    Jag har en disk på mitt trådlösa nätverk där jag lagt upp min rippade CD-samling (i .ogg-format).

Nu vill jag kunna lyssna på musiken i min HTC Desire, helst utan att behöva ha någon dator igång. Hur ska jag göra?

Jag har testat ES File Explorer och det fungerar, men inte speciellt smidigt.
    VLC kräver att jag har en dator igång för att strömma ljudet.

Finns det någon annan lösning? Gärna någon musik-app som låter mig bläddra bland filerna på det trådlösa nätverket.

Alla förslag och tankar är välkomna.

2. Bogus

Bogus Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Plex skulle kunna fungera.
    Dock så måste du göra plex-server någonstans också.

Spooky likes this.
  3. Spooky

MINA ENHETER

Plex?
    Ok, ska titta närmare på det.
    Tackar.

4. Spooky

MINA ENHETER

Nu har jag kollat lite på Plex och det kräver ju någon form av server. Jag vill bara kunna bläddrar bland filerna på disken och strömma till mobilen, lite smidigare än med ES file explorer.

5. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns en app som heter vlc stream and convert som kanske skulle passa :) där kan man bläddra på filsystem/nätverksdisk och välja att streama den till telefonen. krävs dock att du har VLC på en pc som du connectar dig mot.

6. Spooky

MINA ENHETER

Det var ju det där med att ha något igång...

7. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns ganska många trådar om detta. Problemet är att du behöver en app som kan både spela upp musiken och hantera nätverkskopplingen.

Detta eftersom Android jobbar på så sätt att varje app kör i sin egna "sandlåda" och inte har tillgång till andra appar. Så även om man kan titta på vad det finns för filer i en utdelad nätverksmapp med en file explorer så om inte det programmet kan "spela upp" filen också så kommer du inte kunna lyssna.
    Samma tvärt om då och där i problemet just nu. Om inte media playern kan hantera nätverkskopplingen kan de inte hitta / spela upp filerna.

Det är därför de flesta (alla?) appar som rekommenderas har både en server och klientdel så att appen vet hur den skall komma åt och kunna spela upp utdelade filer.

Det finns lösningar om man har en rootad lur och en Kernel som kan hantera cifs. Då kan man ansluta en nätverksenhet så att det ser ut som den är på din lokala telefon och då kan vilken media app som helst komma åt filerna.

Last edited: Mar 17, 2011
  8. Spooky

MINA ENHETER

Hej G4il1 och tack för det uttömmande svaret.

Jag fattar precis vad du menar, och du beskriver mitt problem exakt på pricken!

med ES File manager kan jag titta på bilder och spela upp (åtminstonne) ljudfiler som ligger på nätverket. Detta sker dock inte så jättesmidigt.

Din lösning med cif låter intressant. Jag har rootat min desire och kör LeeDroid. Skulle det fungera.

Du får gärna visa var jag kan läsa på mer om det du beskriver.

Tack på förhand.

9. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant fråga. Har också funderat på detta. Sökte lite och fann denna
    https://market.android.com/search?q=+CifsManage&c=apps
    Ser ut att vara det vi söker ett sätt att montera nätdisken som disk på telefonen.

Har inte testat den bara läst lite på xda-forumet
    Hinner inte testa innan helgen så om du gör det var snäll och skriv om det fungera. Ska testa med min HTC Tattoo men är inte hemma så det blir en stor längtan till man kommer hem.

10. Spooky

MINA ENHETER

Denna fans tydligen med i LeeDroid, så ikväll när barnen lagt sig ska jag testa.
    Lovar att återkomma om detta löser mina i-landsproblem. *ler*

11. Nfskillen

Nfskillen Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag kör med cifs manager efter jag testade det på leedroid och det är sjukt smidigt :)
    Den blir mountad i mnt/cifs/namnetpådisken :)

12. forsb

forsb Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du kan köra en daap server på nätverksdisken så är det ju det absolut smidigaste

provade med freenas och daap player på desiren, funkade klockrent :) dock vet jag vet inte om den supporterar .ogg, körde med m4a och mp3 då jag testade

men det är ju värt att kolla upp

13. G4il1

MINA ENHETER

Ja finns bara cifs stödet med i kärnan man kör eller det finns en kompatibel cifs.ko lib till den kärnan man kör så är det väldigt smidigt med cifs manager.
    Körde det en hel del på min Hero men jag har inte orkat roota min DZ ännu och det verkar sämre med cifs stöd till den också tyvärr. Har dock inte tokletat efter det då det inte vart aktuellt ännu.

Jag gjorde en guide i hero forumet på det länken är: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=333438&postcount=13

Last edited: Mar 18, 2011
  14. Spooky

MINA ENHETER

Några inlägg senare har jag (TS) också testat med CIF-manager som följer med i LeeDroid ROM:en och det fungerar klockrent.

Jag mountade min disk under /sdcard/centralen och allt som ligger på min disk hamnar i den mappen, precis som om det vore en lokal mapp i mobilen!

Det jag behövde pilla med för att få det att fungera var att:
    - Ge nätverksdisken ett fast ip (jag valde 192.168.0.10).
    - Skapa en användare på NAS-disken.
    - Ange ovanstående ip/mappnamn samt användarens l+p i cfs-manager

Ex: på disken som jag kallar centralen har jag en mapp som heter /share och i den mappen ligger allt, alla filer, filmer, bilder mm.

i cif-manager anger jag följande info:

Sökväg: 192.168.0.10/share
    user: admin
    Pw: *****

Det var allt.
    I listan över shares i cif-manager väljer jag att ansluta och - BAM - allt fungerar.

15. G4il1

MINA ENHETER

Kul att det funkar för dig.

16. mmr

mmr Youth Droid Medlem

MINA ENHETER