Streama packade filmer (RAR)?

Diskussion i 'Applikationer' startad av milky81, 19 mar 2012.

1. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 533
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej.

Jag har en NAS med DLNA/UPnP och på den har jag filmer som är nerpackade i .rar-filer. Min htpc med XBMC kan streama dessa utan att packa upp dom.

Jag har provat Bsplayer och den fungerar bra med divx, xvid men när jag kör 720p och högre kvalitet börjar det bli tungt och hackar, ljudet hängerinte med heller.

Min fråga är, vilka appar kan köra packade filmer i rar-format? Det kanske inte är möjligt för min surfplatta att klara av att både streama och packa upp. I såna fall, vilka serverprogram är bra att använda på min PC för detta ändamål?

Jag har hittat lite trådar om detta men ingen som tar upp just uppackning av RAR-packade filmer.

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Varför ha filmerna nerpackade i RAR-arkiv? Den eventuella lilla utrymmesvinst du gör kompenseras väl rätt bra av allt strul det blir? De flesta videoformat idag är ju redan en form av komprimering, så varför försöka komprimera ytterligare? Om RAR var ett bra format för att komprimera video så skulle inte divx behövt uppfinnas...

Jag slutade använda RAR för 20 år sen...

3. bykkarn

bykkarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6p
    Sakupplysning
    http://whyrar.omfg.se/index_sve.php

Jag tar ej ställning för brott, jag delar med av en typ 10 år gamal sida för att för att upplysa om varför vissa "brottslingar" har filmer i rar arkiv där. Fördelarna gäller privat personer också. Varför OP sparar filmerna på detta settet får stå för OP

4. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, att RAR användes på stenåldern har jag redan sagt ju:)

Sen säger ju den där sidan inte med än att "Detta är för att på olika sätt underlätta vid nedtankningen av releasen samt i viss mån också av tradition."

Idag, med moderna filöverföringsprotokoll så finns det normalt fullt stöd för att återuppta en avbruten överföring (om den nu ens avbryts). Detta fungerade redan med gamla hederliga Z-modem på 80-talet när man fortfarande körde modem.

Att packa filmer med RAR är alltså precis lika nödvändigt som att ha brallorna hänga nere vid knävecken: Nåt man gör bara för att man tror att man är cool.

Att packa filmer i RAR-arkiv skapar en massa problem och löser noll problem.

5. dmncr

dmncr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det kan vara en fördel att packa saker i .rar arkiv om du t.ex ska skicka en stor fil till en kompis.. Ni sitter båda på slöa linor och gör det via ftp. Om lite data någonstans i mitten blir korrupt har ni inte en chans att veta vars. Då måste ni börja om från början och skicka hela filen igen.
    Skulle ni dela upp filen i .rar arkiv behöver ni bara ladda om det arkiv som har det område där den korrupta informationen påträffades om de arkivets MD5 inte skulle stämma överens med den riktiga.

Alternativet är att ni sätter upp en torrent tracker och får denna funtion gratis, eller kör t.ex XCRC på eran FTP lösning.

Till OP har jag tyvärr inget matnyttigt, har själv letat en del och Plex stödde det en stund för någe år sedan, men slutade?! Kanske går att göra något roligt med RARFS och någon av de vanliga lösningarna..

6. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Och på vilket sätt skulle data i filen bli korrupt? FTP använder sig av tcp, ctp har inbyggd felkontroll och omsändning.

Och om överföringen avbryts så har alla moderna ftp-implementeringar resume-stöd.

Som jag skrev, redan på 80-talet hade man filöverföringsprotokoll som hade inbyggd felkontroll och resume-möjlighet. Och utvecklingen har inte gått bakåt (jag lovar).

7. dmncr

dmncr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, alltså.
    Checksumen för ett TCP paket består av 16 bitar (1-komplement,(inverterat tal)), denna är en summa av alla 16 bitars 'words', huvud, källa, mål, längden på datan.
    Detta räcker inte för att representera paketets data tillräckligt noga för att kunna upptäcka vissa förändringar. T.ex om byte med värdet 00 sätts in eller försvinner, typ 01 02 03 04 -> 01 00 02 00 03 04 eller tvärt om. Eller ifall en sträng av 16st 0-or byts ut mot 1-or, samt några till fall.

Detta händer inte speciellt ofta (väldigt sällan), men det händer, och resultatet blir då korrupt data. Antar chansen för fel ökar med paketstorleken också. Man skulle kunna lösa detta genom att börja använda t.ex MD5 checksums vid TCP överföringar men då skulle det blir en galet mkt större overhead över hela internet :)

Även om du resumear så påverkar det ju inte om datan du redan tagit emot är korrupt? Då bygger du ju bara vidare på tornet, men vet inte om att gruden består av bajs.

Vill inte basha dig. Men många läser på forum för att få information och det är ju dumt om dom får för sig saker som inte helt stämmer..

Last edited: 20 mar 2012
  8. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Som du själv säger, sannolikheten för att ett fel kommer igenom ett tcp-koppel är väldigt litem varför då använda RAR som ger en massa andra nackdelar?

Sen att jag nämnde resume var ju att det är det andra motivet till att använda RAR. Det har självklart inget med korrupt fil att göra.

Idag på internet så används http för en stor mängd trafik dagligen, jag har aldrig hört talas om att det skulle vara några märkbara problem med att felkontrollen i tcp brister, har du?

Sen är det ju så att om du får fel i ett RAR-arkiv så går filen kanske inte ens att packa upp, men får du fel i en AVI så blir det i värsta fall ett litet "hack" i filmen.

Den där "scenen" kanske skulle fundera på att använda modern teknik? :)

9. dmncr

dmncr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Som dom inte sa för 20 år sedan när rar inte ens var uppfunnet. "You has got no clue..".
    Vad scenen pysslar med har jag ingen aning om. Men dom kan säkert en del om säkra överföringar :)

Tillbaka till topic:
    Jag fick tips av en kompis om att pröva "Skifta"
    http://www.skifta.com/
    tillsammans med XBMC, ska visst fungera bra.

PS3 media server verkar också funka, fast du inte använder dig av en PS3a som klient.
    http://code.google.com/p/ps3mediaserver/
    Klarar många format, göra rar arkiv transparenta samt transcodar om du har en dator som är snabb nog.
    Finns info om hur du ska göra för att få det att jobba mot annat än PS3or här:
    http://www.ps3mediaserver.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=2099
    Om du testar så berätta gärna hur det funkade :)

milky81 gillar detta.
  10. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

11. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 533
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tackar för info dmncr! Ska prova när jag får lite tid över.

Vad gäller Skifta ihop med XBMC, är det XBMC programmet som får stå och vara transcoding-server då?

@Nerre - då jag inte kommer ifrån att de är packade i RAR kan vi sluta diskutera RAR-arkivens vara eller icke vara här i den här tråden :)

12. dmncr

dmncr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nja, eller XBMC står som DLNA server utan transcoding, så de e inte säkert att du får bättre prestanda än de tidigare alternativ du prövat.

Om du vill ha transcoding så testa PS3 Media Server istället, den strömmar de formaten klienten klarar som vanligt över DLNA och transcode-strömmar de andra. Antar det går att säga vilka format som ska transcodas (t.ex. MKV) och whatnot.

PS3 MS känns i vilket fall lite mer lämplig för ditt ändamål då XBMC är mer av en frontendlösning i mina ögon.

Kommer måsta testa själv nån dag också men har för lite tid just nu :/

milky81 gillar detta.