Streama Spotify från datorn till Android

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Tocator, 15 aug 2009.

1. Tocator

Tocator Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag gör en ny tråd då det här nog får mer uppmärksamhet. Kan låsa den gamla om det behövs: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=14582

Har hittat en möjlighet att streama Spotify från datorn till Android, helt gratis.

Gratis Spotify på Android
    Har testat runt lite med möjligheterna att streama från datorn nu, och har lyckas få Spotify fungera felfritt, utan lagg. Det hela kräver Winamp, Shoutcast, samt ett program i Android som tar emot .pls filer.

Jag gjorde en Shoutcast-server och valde att streama från Soundcard Input via Mikrofonen. Har sedan anslutit en kabel mellan ljudutgången för högtalare och ljudingången för mikrofon, detta för att datorn ska plocka upp ljudet från datorn.

Startade streamen, och datorn började direkt att streama ljudet. Anslöt via A Online Radio (Gratis) (OR Player var bättre, då man kan välja att spara buffern till SD minnet. ) och började att lyssna på streamen. Kunde höra ljudet från Spotify kanonbra via streamen. Så redan nu streamas Spotify från datorn till Android-telefonen.

Byta låt
    Då det hela streamas via en shoutcast blir det lite krångligare att byta låt. Löste dock det här genom att installera TightVNC Server på datorn (Gratis) och Remote VNC Lite (Gratis) på Android.

Anslöt sedan till datorn via Remote VNC och bytte låt därigenom. So, there you go. Det fungerar kalas, förutom att programmet buffrar i början vilket gör att det kan ta 20 sekunder eller mer innan låten byts på telefonen efter du bytt låt i Spotify. Detta då den fortsätter att spela låten innan ett tag till.

Möjligheter
    Just nu går det att lyssna på Spotify. Vill man byta låt så tar det mellan 30 sekunder till 2 minuter innan Android-telefonen slutar att spela låten som den håller på med och börjar att spela nästa. Detta pga att allt streamas/buffras.

Fungerar dock kalas ifall man vill lyssna på lite Spotify-musik och nöjer sig med att välja spellista för att sedan lyssna på musiken. Då är det inga problem alls! Det är absolut inget bufferlagg över 3g!

Utvecklingsmöjligheter
    Tänkte bara testa det här och se hur det fungerar, och tror att det skulle gå att skapa ett riktigt bra program av det här.

Inte bara kan du streama Spotify, utan även iTunes, och allt annat. Tänk ett program med ett interface där man kan välja låt från Spotify/iTunes/WMP/Winamp genom en slags remote koppling till datorn. Låten byts då i datorn och programmet buffrar om ljudet, vilket gör att låten direkt även byts i Android-systemet.

Tror absolut att ett sådant program skulle bli en stor hit. Vad tror du? Går det?

Last edited: 15 aug 2009
  2. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

de flesta program som VLC har bra egenskaper för detta de streamar samt kan styras med enkla kommandon . spotify är mindre vikrigt då de släpper sin "native client" snart.
    jag har inget intresse i detta personligen men et par dagar vilje jag att all amina datorer ska spela samma musik utan delay via PulseAudio i ubuntu men inte lyckades så bra , men det ska gå alltså!

3. entoke

entoke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju trevligt för dem som inte vill betala för premium. Visserligen gör jag det men det känns jue som att native klienten har varit nära länge nu :P