Streckkodssökning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av buurd, 19 okt 2010.

1. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

I barcode-scanner kan man göra en sökning efter den produkt man har scannat in. Jag skulle vilja använda den funktionen i min applikation för att låta användaren kunna hitta mer information om det som scannats men jag hittar inte hur. Någon som vet?

Med vänliga hälsningar
    Roland

[​IMG]MyDrinks Beta
    by Javalia
    500 downloads, 5 ratings (5 avg)
    Free

2. ozp

ozp Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

3. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kanske var otydlig. Användaren kan redan idag scanna produkten. Det jag vill lägga till i programmet är att låta användaren hitta mer information om produkten utifrån streckkoden.

Så det jag egentligen vill veta är om det finns någon bra tjänst för att söka på streckkoder, eller om man ska skriva något i Google för att den ska förstå att det är en streckkod?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Så jag förstår det så letar du efter: http://code.google.com/p/zxing/
    Få användaren att ha den applikationen och använd sedan deras API och få fram streckkoden.

5. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är uppenbarligen fortfarande otydlig. :-)

Barcode scanner är installerad. Min applikation anropar barcode-scanner och får streckkoden tillbaka. Det jag söker efter är något vettigt att göra med streckkoden, tex att använda den för att anropa en tredje tjänst som kan hitta mer produktinformation. Jämför med prisjakt där användaren kan scanna produkten och de sedan har ett eget register med streckkoder på de produkter de har listade som användaren kan få information om produkten. Om systembolaget eller ica hade sina streckkoder listade hade det varit en ideal tjänster att prata med för min applikation.

Mitt problem är att jag inte har hittat några publika tjänster som jag kan anropa för att få upp mer information om streckkoden som jag redan har scannat med http://code.google.com/p/zxing/.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Jag missade tyvärr ett ord i din tidigare post. Tyvärr är väl det som är problemet, inga delar direkt ut sin databas med koderna direkt. Jag lekte med tanken själv innan iglaset kom ut och kontaktade systembolaget och de kan tyvärr inte ge ut det. De gav mig bara sortimentet. Iglasets databas blev uppbyggd av användarna som scannade in allt. Hör med de gubbarna?
    Prisjakt kanske har något stängt api med streckkoder men det kanske inte skadar att höra med dem?
    Allt antar jag beror på vilken eller vilka typer av varor som ska gå att scanna.

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
  8. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Buurd, har inte testat din app än. men att dömma efter namnet verkar det ha att göra med olika drycker. I iglaset appen så finns möjlighet att scanna och hitta produkter genom att scanna streckkoder med, kanske du kan integrera mot iglasets api:er? Där finns även möjlighet att lägga till koder som ev. saknas och knyta dem till produkter. Hör gärna av dig om du är intresserad av att integrera där.

9. buurd

buurd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan och tack för alla svar.

Om iGlaset ställer upp ett intent som går att anropa från andra applikationer är det klart att det är intressant för min applikation att integrera mot iGlaset. Dock kan jag inte med något vidare gott samvete vara orsaken till att ni gör det jobbet utan tycker nog att ni ska ha egna motiv för att ställa upp något sådant.

Med vänliga hälsningar
    Roland

10. johannilsson

johannilsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ett intent går att fixa. Om du vill få det gjort snabbt kan du forka koden på github och göra ändringen själv så mergar jag sen bara. Alternativt kan du gå på api:et direkt. Men då kan det vara bra att synka med Conny som driver iglaset först bara.