Strömsparläge för mobilnätverk....

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av andersjk, 5 maj 2025 kl 23:55.

Taggar:
  1. andersjk

andersjk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Är det normalt att Strömsparläge för mobilnätverk ska dra så här pass mycke batteri dvs 61% ???! Är ju helt sjukt och i så fall hur stänger jag av det?.... Har närmligen fått nästan en halvering av batteritiden senaste dagarna, kör android 11 på en Motorola g40[​IMG]
    Tack på förhand

Screenshot_20250505-234546.png

Last edited: 6 maj 2025 kl 02:09
  2. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 104
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    kan bero på mobil opratören gör underhålls arbete på nätet då tappar mobilen anslutning och försöker att få signal från masten eller närliggande master men misslyckaas

andersjk gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 066
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Strömsparläge för mobilnätverk visar hur mycket ström som signalstyrkan för din operatör drar. Om du är på platser med dålig täckning ökar batterianvändningen. Du kan inte stänga av den, då det är din antenn för täckning från din operatör. Det kan vara så också att ditt batteri börjar nå livslängden.

andersjk gillar detta.
  4. andersjk

Mottagna gillanden:
    0
    Det verkar ha varit något knas med mottagningen från närmaste masten iaf men nu ser de återställt ut när Strömsparläge för mobilnätverk ligger på 4% vilket känns lite mer normalt. Det märkliga kvarstår hur kan det bli så med ändå nästan full mottagning som framgår av bifogad bild.

Last edited: 6 maj 2025 kl 08:11
  5. andersjk

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för förklaringen jag fick för mig att ja kunde stänga av detta leta som bara den haha

6. andersjk

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för upplysningen ja kolllade på Tele2s Driftstörning Mobilnätet sida fanns inget underhåll närheten där jag bor iaf

Last edited: 6 maj 2025 kl 08:03
  7. andersjk

Mottagna gillanden:
    0
    Nu skiten tillbaka igen upp till 50% och batteriet dräneras suck.... Vad är en normal procentsats egentligen för en hyffsat bra täckning när de gäller Strömsparläge för mobilnätverk ?!

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 066
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu finns den raden inte med för mig längre, men ett par % skulle jag säga. Tittar jag i Gsam battery monitor appen jag har så har mobiltäckningen dragit 3%

9. andersjk

Mottagna gillanden:
    0
    ok tack de låter ju relevant iaf ungefär som jag de imorse då såg de bra ut, men sen drog de iväg under dagen.... Orkar inte med att livslängden på batteriet skulle vara slut med en mobil 4år gammal om nu så är fallet :(

10. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag tror inte det handlar om dålig signalstyrka. Tror mer det handlar om att du har någon app i bakgrunden som skickar trafik via internet i nära intervaller. Det spelar ingen roll hur lite trafik appen skickar, radion kommer ändå vara aktiv under ett tiotal sekunder per gång ändå vilket dränerar batteriet.

Du kan testa att force close'a dina appar. När du gör det så kan inte appen kommunicera på internet tills nästa gång du öppnar den manuellt. Jag rekommenderar att du gör det på en app åt gången och ser hur batteritiden blir.

Är du mer teknisk av dig kan du även dumpa nätverkstrafiken via t.ex. Wireshark eller TCPDump. Du kan även köra ADB och se vad det är som körs i bakgrunden.

11. andersjk

Mottagna gillanden:
    0
    hmm intressant känns nästan som en factory reset skulle va enklare då, men en övervakning över alla appars beteende vore bra känns det som. Sitter funderar på vilka appar som skulle kunna bete sig så illavarslande tack för tips

12. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Bara en annan reflektion; den har ju inte dragit 61 % av batteriet, utan (om allt stämmer) 61 % av de procent som förbrukats. Sedan är det en annan sak vad det beror på. (En mobil som knappt används lär ju t.ex. få hög andel på sådant; har en gammal backup med A8, snart 6,5 d sedan fulladdning, ca 15 min skärmtid, batteri säger 77 % [den är i flygplansläge], och störst förbrukning: "Telefonen är inaktiv 15 %.)

jnsson gillar detta.
  13. andersjk

Mottagna gillanden:
    0
    Jo de förstår jag jue att processen drar 61 och sen facebook 4 osv osv . Sen som de står i mitt bifogat 15hrs inaktiv 5 procent men allt över 10-15 känns för mycket liksom och nu i detta extremfall var de beror på på 50-60 nätverket drar av mig t o m topp på 70..... Ska prova kalibrera batteriet steg 1 sen döda lite appar se om de händer något.