Strul att komma in i bootloader mode vid rootning.

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av 007Magnus, 6 apr 2010.

1. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Button combon kamera+power gör bara att mobilen startar upp som vanligt för mig.
    Fick den att starta i vad som verkade vara bootloader mode en gång, men då jag körde install-superboot-windows.bat filen vid kommandoraden i windows så stod det bara < waiting for device > och inget hände.

Jag lyckades (av någon anledning) pricka knapp-combon en gång alltså, men då blev det istället det senare nämnda problemet.

Vad göra?

(Rootar 2.000.16, den officiella ROMen).
    Följde guiden http://wiki.xda-developers.com/index.php?pagename=RootingTheLiquid till punkt och pricka så att rätt image används för just 16-rommen.

2. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Personligen kör jag med "adb reboot bootloader", mycket enklare än knappkombinationer :)

3. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

dekadans.

Och hur/var finns info om den vägen?
    Fungerar det med 2.000.16?

har nu försökt en miljon gånger men samma resultat, vid tryckning av kamera (som jag håller nere) och sen en snabb dutt på powerknappen så går mobilen igång som vanligt.
    Normalt ska man ju hålla nere powerknappen ett tag för att mobilen ska starta på vanligt vis. Så den bypassar bootloader moden på något sätt. Det konstiga är dock att jagt fick det att fungera exakt en gång.

4. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det kräver att du har adb på din dator.
    Om du har en miljövariabel (PATH-variabel) som pekar på din Adb-mapp så öppnar du bara kommandotolken och skriver "adb reboot bootloader". (telefonen ska vara igång, dvs OS-läge)

Har du inte modifierat PATH-variabeln så måste du ta dig till adb mappen i cmd: "cd C:\adb\mappen\" (utan citationstecken såklart)

5. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Detta funkar förövrigt med recovery också:
    adb reboot recovery

6. johnnyponny

johnnyponny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De har bytt knappkombination på den nya rommen.

Camera-Back-Power ska det vara.

7. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Gav "error : Protocol fault (no status) som svar då jag skrev kommandot vid kommandoprompten i windows (efter instllation eller ska man säga extrahering av SDK;n och sättande av PATH).

Och dessutom så är min liquid nu i det där linuxliknande consoleläget igen (direkt inifrån OS;et) där man ser en blinkande rad längst upp. Precis som under en ROM-flash.
    Ingen vidare metod...

Edit : DEt gick att starta om telefonen, men ett "adb remount" resulterade bara i : "remount failed : operation not permitted"

Står att det ska dyka upp ett device när ma installerar SDK, men för mig gjorde det inte det. Blev först fel vid nedtankning (var tvungen att köra med https i inställningar för programmet som tankade ned libraries mm). Dök aldrig upp något device under hela installationsproceduren av SDK;n (som bara verkade göra en extraktion till undermappar från var den låg)

Last edited: 6 apr 2010
  8. johnnyponny

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testa applicationen Quick Boot, finns på market.

9. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Måste först ha SDK;n korrekt installerad. Den verkar skita sig vid installationen.
    Förbannat konstigt det här, borde vara skitenkelt då det bara är en pathvariabel som ska sättas.
    Att dra in en SDK i visual studio för C++ brukar ju vara ett myller med inställningar för libraries, headers, direct x mm.
    Också rätt lustigt att det som vanligt känns som att det svåra är att ställa installera allt rätt och ställa in miljöerna, inte själva programmeringen när man väl kommer igång (fast det blir nog en annan femma om jag någonsin gör det framöver. Har aldrig syssllat med Java som iofs är väldigt likt C++.

10. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det enda man behöver göra för att få ADB att fungera är att skaffa adb.exe (förslagsvis via SDKn) samt eventuellt sätta PATH. Allt det som ska laddas ner och installeras via SDK Setup.exe har att göra med Virtual Devices och emulatorn och annat.

När man har adb.exe på datorn så ska det funka med "adb reboot bootloader", förutsatt att mobilen sitter i USBn, att man har drivrutiner och att man kryssat för "USB Debugging" på telefonen förstås.

Felet "error : Protocol fault (no status)" har jag aldrig varit med om, så jag kan inte hjälpa.
    För mig har ADB alltid funkat utan problem, och det är absolut enklaste metoden.

Quick Boot kräver Root. Och eftersom han försöker skaffa det så kommer inte den appen att fungera.
    När man väl har root är det ett utmärkt sätt att ta sig till bootloader/recovery.

11. johnnyponny

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kollat drivrutinerna? Försökt med olika usb-portar?

Har du testa den nya knappkombinationen "Camera-Back-Power"?

12. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Drog in drivrutinerna som var länkade i en annan tråd igen. Men det var dom gamla drivisarna från december. Kanske behöver köra en uppdaterad variant.

Kan väl testa med en annan USB-port, men den dyker upp som device i windows utforskare (som också kan mountas, men det gör jag förstås inte).
    Och jag har telefonen i debugläge.

Undrar om installationen av SDK;n gick igenom rätt. F

Fick ställa om till att använda https inifrån det där updatetoolen som kickar igång först när man installerar den. Den sa att det inte gick att tanka ned uppdateringar annars.

Enligt den här guiden :http://android.modaco.com/content/a...ng-with-your-liquid-for-dummies/#entry1237125
    sägs det att det ska dyka upp ett nytt device i windows.
    "follow the directions and press “next” when you see the windows “new device found” dialog."

Det fick inte jag under installationen av just den sdk som guiden länkar till. Ska man få det?
    Fick ni det?

13. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Pathen är satt rätt.
    Fick samma fel när jag gick ned direkt i mappen där adb.exe fanns också.

Förmodligen gamla drivrutiner som spökar. Ska ta ned en fräsch variant från Acers hemsida och installera den för att se om det hjälper.

14. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tittade i windows devicemanager och där ser jag nu att "Adb interface" dykt upp som en egen liten enhet, så visst är det korrekt installerat.
    Hittade inte någon nyare variant än den från december av USB-drivisarna på acers hemsida heller.
    Ska testa med annan usb-port.

15. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Update:
    Omstart av windows.
    Testade en vanlig Adb remount:

C:\Users\Magnus>adb remount
    * daemon not running. starting it now *
    * daemon started successfully *
    remount failed: Operation not permitted

Och när jag sen körde :
    C:\Users\Magnus>adb reboot bootloader
    error: protocol fault (no status)

Och så hamnade telefonen i ett sånt där blinkande consoleläge a la linux...

Update 2:
    såg att drivirutinerna jag tagit ned var från 15 december. Dvs en dag innan de nuvarande gällande publicerades. Men det kan iofs vara dom samma.
    Ska dock göra ett nytt försök på en annan burk nu...
    Kan vara för mycket skräp som ställer till det och spökar i nuvarande Pc.

Last edited: 6 apr 2010
  16. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

remount fungerar inte eftersom du inte har root-access till systemet.

Varför inte reboot fungerar är däremot konstigare, för det ska funka felfritt även utan root (och felmeddelandet tyder inte på att det skulle vara problemet)

17. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Okej. Har gjort en nyinstallation av både USb-drivisar och sen SDK;n.
    Får precis samma fel igen.
    dvs remount failed: operation not permitted.

Är det inte möjligt att överhuvudtaget roota 2.000.16, den officiella med den senaste SDK;n?

Är det något mer som ska ställas in eller av i telefonen förutom att man har USB debug aktiverat?

18. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Däremot hände det saker nu när jag gjorde adb reboot bootloader i den andra datorn (med nyinstallerade drivisar).
    Det blev inget felmeddelande! Och ett meddelande om att "Acer Fastboot interface" har installerats (eller drivisarna för den i windows).
    Dock så står telefonen återigen och verkar jobba i conolläge.
    Bara att starta om den då eller?
    Ska den gå ut i ett sånt läge efter en en reboot är gjord och liksom fastna där?

19. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Eller det är ju föresten nu som jag ska försöka lägga in superbooten...
    Glömde liksom det :)

20. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

När jag rootade 2.000.16 så följde jag bara guiden på http://wiki.xda-developers.com/index.php?pagename=RootingTheLiquid förutom att jag använde adb för att komma in i bootloader.

testa att skriva "adb shell", inte för att det hjälper men kan vara intressant att se om det är hela adb som krånglar eller bara reboot.