Strul med valuta på Market

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Stefan2, 12 jul 2011.

1. Stefan2

Stefan2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag startar programmet "Market" på min telefon och försöker skaffa något utländskt betalprogram räknar Google alltid om priset till svenska kronor till en urkass växelkurs. Hur bär jag mig åt för att istället ha kvar priset i den ursprungliga växelkursen och på så vis få min banks betydligt förmånligare växelkurs? Jag lyckades få priserna i rätt valuta genom att handla ett program via min dator, men det skulle vara praktiskt att kunna handla program direkt via telefonen istället.

2. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Men banken tar oftast en växlingsavgift.

Hur mycket skiljer det sig på?
    Med tanke på att de flesta apparn kostar en-två dollar måste du få väldigt dålig kurs för att det ska vara lönt

3. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Det är riktigt. Men sannolikt blir det bättre för den som handlar att ta bankens slutkurs än i detta fallet googles omräkning i sek (till en sannolikt sämre kurs). Så jag håller med trådskaparen att vi borde kunna få välja.

@alla
    Egentligen är det ju så att handlar man fysiskt i ett annat land skall man få frågan om man vill betala i inhemsk valuta eller om det skall omräknas till sek av säljaren. Rekommendationen är då att betala i inhemsk valuta då SEK är såpass liten jämfört med ex Euro eller usd.
    Har själv fått frågan massvis av gånger i både London och Barcelona tex. Har då valt GBP resp euro så att min bank fått göra växlingen till sin kurs*.

*(som banken i sin tur fått av visa/matercard, som i sin tur fått flera olika högsta resp lägsta kurs från flera olika stora internationella banker). Den kursen banken får från visa/mastercard är en genomsnittskurs från olika banker. Sen lägger banken på sitt påslag. Behöver inte innebär att det är en dålig kurs).

Handlar man på nätet och varan säljs i en utländsk valuta blir det ju sedvanlig växling via banken. Borde ju vara detta som gäller för market också.

Skall kolla lite närmare på detta imån när jag är på jobbet igen (jobbar inom banksfären) och har (förhoppningsvis) lite bra trådar jag kan rycka i.

mgman

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det är inte helt säkert att det är google som satt kursen. Som säljare kan man sätta olika pris för olika länder/valutor, tex. sätta 9:90 för både pund och kronor....

5. andred

andred Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

6. Stefan2

Stefan2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Google verkar dock ta minst dubbelt så mycket i växlingsavgift, så bankens kurs är ändå att föredra.
    Detta har inget alls att göra med att SEK är en liten valuta. Om jag gör en beställning på Amazon försöker Amazon räkna om beloppet till kronor med ett växlingspåslag på 4-4,5% (ungefär tre gånger så mycket som min bank). Söker man på Google hittar man en massa blogginlägg på olika språk där folk skriver att Amazon lägger på ungefär lika mycket för att räkna om belopp till dollar, pund, euro, yen och diverse andra valutor. Det handlar snarare om att butikerna och de kortinlösande bankerna vill tjäna en hacka på att lura ovetande utländska kunder.
    Många säljare sätter dock bara ett pris i en valuta. Om någon skulle vara så dum att personen sätter olika pris i olika valutor går man förslagsvis igenom allihop för att se vilken som är billigast. Annars håller man sig till originalvalutan så att man slipper Googles växlingspåslag.
    Varför länkar du till Googles hjälp på japanska? Hur som helst står det att det bara är vissa säljare som anger sina priser i olika valutor: "現地通貨での販売は、現在のところ一部の販売者からのみ提供されています。" När jag försöker handla på Android Market på min telefon försöker dock Google alltid att räkna om priset till kronor.

7. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag får dock svaret på svenska när jag trycker på länken så det är nog någon inställning hos dig som felar.

8. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Ditt resonemang om att välja valuta håller inte. Se det snarare som helt skilda butiker (inte en butik där du kan handla i olika valutor). Det är ju andra saker som skiljer också, tex innehållet i butiken.

Ang dumma utvecklare som sätter olika pris. Jag är en sådan. På den amerikanska marknaden har min app väldigt mkt konkurrens och jag har därför ett ganska lågt pris på den marknaden medans jag på andra har ett högre pris. Att sätta olika handlar också om att få till snygga/lockande/vettiga belopp, istället för att automatiskt räkna ut priser till 10,23 så sätter jag det själv till 10 kr.

Sent from my Nexus S using Tapatalk