min gps har fått för sig att jag är i Bremen(!) av alla ställen. Klockan inställd på att visa aktuell ort - visar Bremen. Snowstorm inställd på gps - visar Utbremen, inställd på radiomaster - visar Solna (där jag är). Google maps säger också att jag är i Bremen. Nån som kan komma på vad som är tokigt så vore jag mycket tacksam
Japp, den är aktiverad. Symbolen för gps blinkar uppe i statusbaren och programmet säger "försöker bestämma position" sen visas det en blå prick i Dublin :s Sitter på översta våningen nära ett hyfsat stort fönster. Det brukar räcka.
haha va sjukt. Eftersom alla de program du har som använder GPS säger att du är helt lost så låter det som ett hårdvarufel. Den lär ju få rätt data ifrån sateliterna men det är nog något som går fel när den ska omvandla detta skulle jag gissa på
Har testat att starta om den också. Dock verkar det som att den kanske fixat sig nu. Fattar ingenting, men jag får prova på vägen hem från jobbet sen om den uppdateras som den ska.
Det kan ha varit problem med att det har blivit fel i GPS-almanackan eller efemeriska datan och när det har uppdaterat sig så ska GPSen börja ge rätt position igen.
Det är ju inte säkert att det finns 3 satelliter inom sikthåll. Testade du programmet GPS status, och helst utomhus med tillräckligt fri sikt runtom/uppåt. Om heron inte är rootad kan du göra en fabriksåterställning. Det rensar ev felande ini/status -filer.
Alla GPS-mottagare laddar kontinuerligt ner data om alla gps-satelliters banor och hälsa. Den datan används för att veta var satelliterna befinner sig i rymden och då kan man räkna ut din position med hjälp av avståndet till olika satelliter. Om satellitbanedatan har blivit korrupt så kommer du få fel position tills ny korrekt data har laddats ner. Det kan ha varit vad som har hänt.
Trevligt, du skulle ha kommit förbi på en fika Min verkar iaf att funka som den ska nu. Pillade med inställningarna fram och tillbaka hela dagen. Satt visserligen inne, men har haft täckning där förut. Kanske var tur då. Dock fick jag väder, snowstorm, för Bremen och Dublin, även om jag stängde av gps och körde på masterna. Men jag har ju tydligen inte vart ensam om problemet. Kanske gick troll i rymden. Vad jag försöker säga är att jag vet inte varför det inte fungerade, jag vet inte varför det fungerar nu, men tack för att ni försökte hjälpa till.
Testade gps status också men blev inte klokare för det. Sen på väg hem när allt funkade så begrep jag även gps status, så klart. Bra app. Tack.
Testa dra ut batteriet en stund så att gps tabellerna rensas och den gör en clean search när du sedan startar den igen.
Det där hände mig med ute på Arlanda. Efter säkerhetskontrollen befann jag mig på Manhattan. Har även varit i Wales på ngn ort med sjuuuukt långt namn. Bägge gånger krävdes omstart, batteri ur, radera väderwidgeten och orter samt uppdatera "hemma" i klockan. Lustig bugg är det iaf..
Finns det egentligen någon bra användning av GPS funktionen, när den nu funkar? Man får ju knappast samma exakthet som en vanlig GPS? ÄR det någon som tror man kommer att kunna använda hjälten som GPS i bilen, Google navigator eller någon ann app?
Om det nu kommer 2.1 till heron kommer man kunna använda google navigator med navlauncher annars finns det andra navigeringsprogram men de flesta bra kostar pengar så att vi inte kan hitta dem på market. Visst nav4all finns ju och är gratis men jag är inte riktigt nöjd med det.