Studerar du på högskolan i Kristianstad, Malmö eller Gävle?

Diskussion i 'Applikationer' startad av InDesire, 18 nov 2010.

1. InDesire

InDesire Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag studerar på högskolan i Kristianstad och har en HTC Desire. I princip varje dag sökte ja upp mitt schema via webbläsaren på telefonen. Drygt tyckte jag det var och bestämde mig för att försöka utveckla en applikation som hämtar hem schemat till mig.

Detta är min första applikation så kommentarer, synpunkter och idéer är varmt välkomna !

Detta är en applikation för oss som studerar på Högskolorna i Kristianstad, Malmö och Gävle! Det är en schemaapplikation som hämtar hem informationen från varje högskolas egna schemasystem för webben och sparar i telefonens minne. Detta schema kan man sedan uppdatera när man vill.

Man kan söka på program, kurs, lärare och lokal genom att skriva in just det schemats speciella sökord. Detta sökord får man lättast genom att gå till det vanliga schemat i webbläsaren och kan se ut så här, texten i fetstil är sökrodet:

http://kronox1.hkr.se:8181/kronox-webbklient/SchemaUtskrift?startDatum=idag&intervallTyp=m&intervallAntal=6&moment=&sokMedAND=true&forklaringar=true&schemaTyp=SchemaOptimal&resurser=p.TDSYK200835

När applikationen har hittat ett schema så hämtar det hem informationen och sparar i telefonens minne. Detta för att kunna ha tillgång till schemat även om man inte har internetuppkoppling eller schemaservern ligger nere ( väldigt vanligt för oss i Kristianstad )

Jag hoppas att detta ska vara till nytta för alla er studenter där ute!

Jag har inte kunnat testa det fullt ut för skolorna i Malmö och Gävle, så studerar du där, skriv gärna några ord om hur det funkar för er.

Programmet heter SchemaHKR och hittas enkelt på Market.

/ InDesire@Swedroid - Zail@Market

Last edited: 18 nov 2010
  2. InDesire

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

v1.4.5 ute nu!

Någon som har testat ?

3. berka

berka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Pluggar tyvärr på chalmers, så har du tid, släng upp en app för oss också! :)

4. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

ska testa. pluggar i malmö.

Edit: Jag förstår inte riktigt hur jag ska få fram mitt schema..
    hur får jag fram sjuksköterskeprogrammet, 5:e terminen, grupp: A bara igenom en sökrad?

Last edited: 20 nov 2010
  5. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Schedule HKR hittar jag den som

6. InDesire

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja det beror på vilken inställning man har tror jag, engelska blir de Schedule HKR och svenska Schema HKR

Hej kul att du ska prova, Det första du måste göra är att gå in i menu - settings o där välja Malmö och Program. Sen behöver du ditt sökord, jag gick in o kollade i ert schemasystem och hitta nåt i denna stilen : VGSSK08h

Känner du igen de?

7. InDesire

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag märkte nu att om man sökte på sjuksköterskeprogrammet i malmö så fick man inte upp nåt schema fast att den hittade. Detta berodde på att just sjuksköterskeprogrammet inte hade någon rubrik på sitt schema. Så denna rubrik är helt borttagen tillsvidare och schemat ska nu funka även för er.

Senaste version blir nu v1.4.6

8. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Chalmers schema kan du ju få i ical-format och lägga in i din google calender, som du sen syncar telefonen mot. Så schemat från chalmers kan du redan nu lägga in väldigt smidigt.
    Länken finns längst ner på schemat. Antingen tar du ner filen och laddar upp den till din kalender, eller så länkar du till filen i din kalender. Fördelen om du länkar är att kalendern då kommer prenumerera på schemat och uppdatera det om det sker några förändringar.

Jag gjorde en sökning på mitt program för hela höstterminen, tog länken och la in i min kalender. Så hela mitt schema fram till jul ligger inlagt redan och sker några förändringar så uppdateras det :)

Last edited: 20 nov 2010
  9. InDesire

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så kan man också göra, har själv inte testat men många som sagt att de blir plottrigt :-)

10. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jo det fungerade. Känner ej igen koden dock. Ska testa det lite mer. Imo en funktion för att exporta det till den vanliga kalendern hade varit nice. speciellt om man kunde kontrollera att det itne blev kluddrigt (jag har testat att exportera till Ical och det ser VERKLIGEN för jävligt ut)

11. InDesire

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanon! Jaså? Brukar du inte använda ert online-schema?

Berätta gärna hur du upplever programmet sen!

Ja vi får se hur mycket ja hinner framöver, har lite planer på hur man hade kunnat utveckla det, men tid är något man har man alldeles för lite av!

12. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

HAHA helt galet detta är ju världens bästa app :D

Går nämligen på hkr i hässleholm och deras skit schema att man måste gå in på internet för att kolla schemat och kan inte synka med något program eller dyl och att schemat går ner typ minst 5 ggr om dagen så varje kväll man ska titta dagen innan så fungerar det aldrig..

Om du har planer på att utveckla så för att ge denna appen 10/10 så vore det en widget eller det kanske man redan kan lösa?

en sak som hade varit bra också är att om man kunde markera det man vill se dvs i vårt program är det mer än hälften som inte är inriktat för vår grupp då vill man inte se det så hade också varit super!! Lägger du upp denna som betalapp köper jag den dirr :D

Last edited: 22 nov 2010
  13. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Får man lägga en request på högskolan dalarna (borlänge) också? Vi använder oss av timeedit. Skulle uppskattas som fan :-D

Sent from my Desire HD using Tapatalk

14. Pain

Pain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://kronox1.hkr.se:8181/kronox-webbklient/VisaSchema
    På Schematyp välj iCal o importera i Google kalender. Mycket smidigare o som tidigare nämnts så han man prenumerera på schemat ifall uppdateringar sker.

@glimbrink
    Trots att din kurs/kurser är belägna i Hässlehåla borde ovanstående länk fungera för att hitta ditt schema, då det trots allt tillhör HKR.

@Pliind
    Även TimeEdit har möjligheten att exportera till iCal o importera i Google kalender.
    http://timeedit.du.se/4DACTION/WebShowSearch/1/1-0
    *nu verkar länken dock vara nere, men du sa att ni använda timeedit iaf så*

Som student vid Linnéuniversitetet, som också använder timeedit (http://timeedit.lnu.se/4DACTION/WebShowSearch/2/1) söker jag bara upp kursen o väljer att visa den (man kan även slå ihop flera kurser på samma schema) o väljer "[Ladda ner bokningarna i vCal eller iCal-format]" (iCal) längst nere på sidan.

15. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Lyckas inte spara filen och ser inga problem med programmet som är i tråden? Fungerar ju utmärkt..

16. InDesire

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

You made my day! :)
    Och ja vet exakt hur de är, schemat är alltid nere på kvällarna..

En widget finns i planerna, time is the limit right now. Men vad vill du kunna se i den widgeten isf?

Appen kommer nog alltid va gratis tror jag, men kanske lägger upp en donationslänk typ då kan du få skänka en slant ;)

Har tittat lite på timeedit, får ja tid kanske ja kan lägga in det!

Haha gillar kommentaren "Mycket smidigare"

iCal funkar säkert jättebra, har inte provat det själv. Jag är nöjd med upplägget i denna appen! :)

17. berka

berka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jo, jag har lagt in det i kalendern via google sync.... dock så måste man ju uppdatera schemat själv, det vore skönt om det gick och få automatiskt. dessutom vore det fränt med en chalmers app;-)

18. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Pain: Det är tokjobbigt att ta en vecka för vecka och uppdatera kalendern med, sedan om man tar 1 månad åt gången så blir det fortfarande ett helvete om man ska uppdatera kalendern då det blir dubbletter. Men det som är den största störningsfaktorn är att texten kommer ut såhär "Fristående, KGTDG, Ht08 GT2006 Trycksaksproduktion Föreläsning Jnas Ullbrg EE (Blg)" 4 helt onödiga tecken innan jag får reda på vart och vad jag ska göra.

InDesire: Skulle vara skitschysst :)

19. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det blir verkligen mycket smidigare. Jag har lagt till länken, sen syncas det automatiskt och min kalenderwidget uppdateras automatiskt varje dag med, så allt jag gör för att se schemat är att dra fram rätt homescreen :).

Men jag provade faktiskt att kolla iCal-schemat (grönt i bilden nedan) från ett program på HKR och nu jag förstår verkligen de personer som tycker att det blir plottrigt och inte vill använda sig av den funktionen.

Bifogade filer:

20. Pain

Pain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som skrot säger, det har inget med iCal, TimeEdit eller liknande att göra utan hur kursansvarig skrivit in i respektive system.