Stuxnet-masken - sätt att detektera förekomst på dina enheter?

Diskussion i 'Off Topic' startad av N6290, 22 sept 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Ni känner säkert till Stuxnet, ett datorvirus/en mask (eller vad det nu ska kallas) som spreds över världen för ett tiotal år sedan, upptäckt 2010. Spridningen skedde främst genom USB-minnen. Målet var att masken skulle hitta in till centrifuger i Iran som användes för kärnvapenframställning, men eftersom den var så sofistikerad så spreds den över en stor del av världen, men aktiverades bara under vissa givna ramar, dvs den var oskadlig för det stora flertalet som fick den och märktes då inte.
    Stuxnet – Wikipedia

Jag har inte använt USB-minnen särskilt mycket på senare år, men har några sådana liggande som härstammar från just den tiden, 2010 och närliggande år. Det hade varit intressant om det fanns något sätt att detektera om Stuxnet smugit sig in på något av mina gamla USB-minnen. Finns något sådant verktyg? Eller annan metod för att upptäcka den?
    Jag har även en dator från den tiden med intakt Windows-installation. Går det att detektera om Stuxnet ligger latent på den?

2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Som jag läste en gång i tiden, så var sammanhängen mellan Stuxnet och USB-minnen att skaparen av Stuxnet, Israel, hadde installerat Stuxnet på ett antal USB minnen. Sen vandrade en israelisk agent runt på personalparkeringen till de som jobbade med centrifugerna i Iran som användes för kärnvapenframställning, och vid en "slump tappade" några av dessa USB minnen. När personalen kom på jobb var det några som hittade ett sådant, och klarade inte styra sin nyfikenhet utan stoppade in det i sin dator som var ansluten till firmans nätverk. Och vipps så var Stuxnet installerad på deras nätverk, och spreds över det hela. Så småningom hamnade det också ut på Internet, och visade sig att vara omöjligt att stoppa, även för skaparen av viruset.

Vad jag förstår har inte Stuxnet något med själva "konstruktionen" av USB-minne att göra.

Kristy och Asawi gillar detta.
  3. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro