Styra app rättigheter?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Snowman, 4 okt 2011.

1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Jag har nu haft min HTC Desire S ett tag och är i det stora hela nöjd. Det finns dock en väldigt störande sak och det är att väldigt många av apparna man laddar ner startas i bakgrunden och och därmed drar batteri. Dessutom finns det vissa appars som spelar melodi signaler(Gun Bros) och annat skit när det kommer ex nyhetsbrev från tillverkare.

Jag ser ingen anledning till varför apparna ska vara igång när jag inte är intresserad av att använda dem så hur kan jag låsa ner en app så att den inte kan startas upp automatiskt? Jag känner till Advanced kill app men trotts att den är satt på att automatiskt stänga ner appars så stänger den aldrig ner något utan jag måste själv gå in och manuellt trycka på kill.

Här är en lista med några av de appars som körs på min telefon just nu :

Kaloriräknare
    Maps
    Nyheter
    Google+
    Facebook
    Gmail
    3G Watchdog
    Gun Bros
    Star Blitz

Självklart förstår jag att vissa måste köras som ex 3G Watchdog men varför ska ex Gun Bros köras?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Många utvecklare är helt enkelt lata, eller tror att vi bara har deras app installerad. Kontakta deras support, sätt lågt betyg i Market och avinstallera. Tycker inte att jag ska lägga energi på att få något jag betalar för, direkt eller indirekt genom reklam, att funka.

Maps - Startas då och då om du har på latitude eller använder positionseringstjänster.
    Google+ - De har nog bara glömt att anropa stopSelf på sin Service. Sen så kommer den ändå dras igång då och då när du får push notifikationer.
    Facebook - Dras igång då och då för att hämta data och ta emot push notifikationer
    Gmail - Dras igång när du får mail.

Och även om apparna inte har en aktiv Service igång så kommer processerna cachas för att kunna startas om snabbare ifall de används igen innan minnet de tar upp behövs till något annat. Så att titta på vilka processer som "körs" säger egentligen inte så mycket om vilka appar som beter sig illa.

De andra apparna använder jag inte så de har jag ingen koll på. Men jag skulle aldrig installera ett spel som Gun Bros som startas vid uppstart. Det är ju helstolligt att det ska behöva starta vid något annat tillfälle än när jag jag startar det för att spela. Får en att misstänka att de har något fuffens för sig.

3. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja men jag förstår inte varför inte Google är hårdare med detta, borde inte vara så svårt att låta användaren bestämma när något får starta. Jag förstår ju om vissa tjänster ska ligga kvar för uppdateringar ex facebook och liknande men något borde de kunnat göra detta till ett val. Ex säkerhet på appar där man bestämmer om applikationen får starta utan medgivande.

Blir väll till att avinstallera lite apps då.

Att sätta lågt betyg är såklart en väg att gå men det är ju så många appars och tillverkaren reagerar nog inte så mycket ett ett få antal klagomål. Ens röst försvinner i massan liksom.

4. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Googles idé är ju att bra appar får höga betyg och många installationer, dåliga appar får dåliga betyg och inga installationer vilket borde leda till att bara de som gör bra appar tjänar pengar. Tyvärr så funkar det inte då det bygger på att användarna är insatta nog för att kunna avgöra varför deras mobil blir seg eller fungerar dåligt. Dessutom är det svårt för utvecklare att upptäcka när de gjort fel eftersom de inte testar på mobiler med många halvdåliga appar installerade. Har man bara en kass app så funkar det ju helt okej, det är när många appar drar igång i bakgrunden i onödan bara för att man fick ett sms tex som det blir problem.

Att appar kan göra så mycket på Android är både dess styrka och svaghet. Ska bli intressant att se hur det går för WP7 där MS tagit en annan approach, där får appar inte göra mycket alls utan att det syns för användaren. De kan tex i princip inte göra något alls i bakgrunden.

5. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Bara för att en app ligger i bakgrunden så betyder det inte att den drar något batteri. Det tar mera batteri att döda processer som sedan startar igen än att låta dem vara.

Sedan kan jag hålla med om att vissa appar borde dödas direkt efter att man stänger ner dem, speciellt spel. Har du för t.ex Gun Bros provat att backa ur programmet isf att gå ur det med hem knappen?

Jag har bra många fler appar som ligger i running just nu och jag har fortfarande över 2 dagars batteritid med normalt användande av min telefon.

6. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om appen bara ligger inaktivt cachad i minnet så påverkar den inte batteritiden eller prestanda.

Men om den som tex Spotify aktivt hindrar Android från att frigöra minnet den tar upp så påverkar det ju prestanda indirekt när man använder andra appar. Eller som Flickr appen från Yahoo som drar igång och gör något varje gång man tar emot ett sms. Har man sen tillräckligt många sådana appar så att de inte samtidigt får plats i minnet så blir resultatet inte speciellt skoj.

7. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det jag brukar göra är att använda appen Autostarts (kräver root) för att avaktivera massa aktiveringar. tex alla program som jag inte vill ska få veta att jag får sms avmarkerar jag. Då aktiveras de inte vid sms mottagande.
    Stänger jag av många onödiga tex i starten så sparar jag mycket tid vid omstart.