Styra datorn med VNC

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av trass, 25 apr 2010.

1. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag försöker att få igång RealVNC med AndroidVNC men jag kan helt enkelt inte få igång det.

Jag har helt stängt av windows brandväggen och jag använder inga virusprogram men försäkerhetsskull tillät jag alla fjärrstyrnings alternativ jag kunde hitta (inga hackningsförsök nu killar)och RealVNC i windows brandväggen.

Så jag installerade RealVNC och det körs i bakgrunden och det bör inte vara något som blockar det.
    Sen öppnade jag porten 5900 i routern. Här är jag osäker på ett moment, på samma ställe där jag öppnar porten så står det att man ska fylla i IP 192.168.1 är redan ifyllt men i sista rutan så är det tomt, ska jag fylla i min dators IP? eller routers? Eller ska jag tilldela den en egen IP? Jag kan inte lämna fältet tomt.

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WGR614v9/RealVNC.htm

Efter jag öppnade 5900 så försökte jag connecta med AndroidVNC, här är jag också osäker över ett moment: jag ger connectionen ett nickname, sen ska jag fylla i Password, och Adress. Under Adress, ska jag fylla i Internet IP:n (som visas på http://www.whatismyip.com/ ) eller IP:n till datorn i nätverket? En video på youtube sa att man skulle gå ut på whatismyip och en annan sa att jag skulle skriva ipconfig i cmd. Inget av dem verkar fungera utan det står bara "Connecting... Establishing handshake. Please wait..." Men inget händer.

Vet inte riktigt vad jag gör fel, någon som har tips på nån video eller nån guide? Eller ska jag pröva något annat program?
    Jag prövade också använde ett annat server program som heter TightVNC Server men det verkar inte heller funka. Jag prövade också RemoteVNC istället för AndroidVNC men med samma resultat.

När jag kör realVNC med Remote VNC installerat på mobilen så står det "Socket is not connected" när jag kör IPn från whatsmyIP medans det står "authentication failure" om jag tar IPn från ipconfig.

Jag har en fjärrkontrollsapp till musik från datorn som körs över gmote server som fungerar. Kan de typ.. dela port eller något som gör att det inte funkar?

Last edited: 25 apr 2010
  2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Till att börja med måste du fundera över hur din mobil skall vara kopplad till din dator när du kontollerar datorn över VNC.

Är din mobil ansluten till ditt trådlösa nätverk hemma? I så fall skall du i mobilen ange datorns ip-adress och du skall då inte öppna upp någonting i din router.

Är mobilen ansluten via 3G eller något annat trådlöst nätverk än ditt eget? I så fall syns inte din dators 192.168-adress från din mobil, då måste du i stället ange din externa IP-adress som går till routern. Men det är ju inte din router som du vill styra via VNC, därför måste du i detta fall tala om för routern vart den skall skicka trafiken vidare, d v s till din dators IP-adress.

Det är mycket som måste klaffa på en gång, VNC-server, firewall-inställningar i din dator, router-inställningar och konfiguration av din mobil. Ett gott råd är att arbeta i små steg. Kan du styra din dator via VNC från en annan dator i ditt nätverk? När det fungerar kan du försöka styra datorn via din mobil i ditt trådlösa nätverk. När det fungerar kan du försöka styra din dator via din mobil utifrån.

m v h Henrik

3. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset! Är whatsmyip min externa IP?

4. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Ja där visas din externa ip-adress som går till din router. Beroende på vad du har för internetleverantör och vad de har för teknisk lösning kan det hända att din router ibland byter ip-adress.

m v h Henrik

5. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag prövade att använda RealVNC View på en annan dator i mitt nätverk vilket inte funkade. När jag håller på iconen visas VNC Server (Service) icon displays 'VNC Server (Service): Not Accepting
    Connections'

Detta googlade jag och en kille på ett forum menade på att detta kan bero på att man har andra program som använder samma port.

Ska se om jag kan hitta om det går att byta port eller om jag måste avinstallera servern för musikfjärrkontrollen som jag använder till mobilen.

6. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har lyckats få igång fjärrstyrningen på DATOR2 som går att styra med både DATOR1 och Mobilen. Appsen till Mobilen funkar kanon!

Jag har inte lyckats få igång fjärrstyrningen med DATOR1 överhuvudtaget, även om jag har följt samma guider och samma inställningar. Dock så har DATOR1 Win 7 å Dator2 vista och jag har bara lyckats få igång det med ThightVNC. RealVNC som verkar vara det säriösa programmet som alla använder har inte funkat på någon av datorerna.

*ser stolt ut* Det är ganska konstigt hur mycket man kan lösa själv med hjälp av google.

Ska försöka se om jag kan få igång det på andra datorn också. Om någon vet något om hur jag kan få igång fjärrstyrning varifrån som helst så posta gärna! För just nu funkar det bara om jag är uppkopplat på mitt eget WIFI. Men hur gör jag om jag vill kunna använda fjärrstyrning från 3g eller skolans nätverk? whatsmyIP visade alltså Routerns externa ip, men finns det ett externt IP till datorerna i nätverket också? Eller ska man både använda den externa och lokala IP:n samtidigt?

7. henca

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Nej, du har bara en extern ip-adress och den går till din router. Dina datorer syns inte utifrån internet på gott och ont. Det enda sättet att nå dina datorer från internet är att koppla upp sig mot din router och se till att din router är konfigurerad till att skicka just den trafiken vidare till någon av dina interna datorer.

Några bra sökord för vidare googlande:

subnet
    netmask
    router
    private network ip address
    port forwarding
    NAT
    ip masquerading

m v h Henrik

8. the machine

the machine Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Själv så styr jag min dator med PhoneMYPC, coolt och sitta tex på jobbet och styra datorn med X10an och samtidigt se i mobilen vad som händer på skärmen, kan tex slå på min webcam från mobilen via 3G och se vad som händer i vardagsrummet i mobilen det e coolt.

9. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Å herregud vad bra app! Det funkade ju som en klocka, tankade ner det men ska fan köpa det!!!

10. the machine

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja den e riktigt grym! Jag rekomenderar den starkt, kommer oxå att köpa den när vi här i svedala får tillgång till payapps, mailade tillverkaren om man kunde pröjsa för den någon annanstans men dom hade inte fixat det än, men skulle få ett mail när det gick.

11. trass

trass Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilken version har du av appen? Jag har märkt att jag har problem att klicka på iconer och startmenyn

12. the machine

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1.0.16 men visst lite meckigt e det o klicka på iconer osv.