Fråga: (Subjektivt) Hur kan en mindre lur kännas "klumpig"?

Diskussion i 'Galaxy S24/S24+' startad av Homdax, 21 jul 2024.

1. Homdax

Homdax Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Nu har jag skaffat en S24+. Det var väl mest batteriet som avgjorde, fick lite hjälp med synpunkter när jag skrev i Allmänt - tråden.

Detta var mitt urval: Compare Samsung Galaxy Note20 5G vs. Samsung Galaxy S24 vs. Samsung Galaxy S24+ - GSMArena.com

Jag har min Note20 och S24+ bredvid varandra, känner och klämmer, även med skal (Caseology Parallax) , samma för båda.
    24+ är mindre i alla mått. 158.5 x 75.9 x 7.7 mm mot 161.6 x 75.2 x 8.3 mm . Det skiljer 4 gram i vikt, försumbart.

Så varför känns då S24+ sämre i handen på många sätt? Stirrar på former och kanter. Hmm, kan det bero på att Note20 har en avsmalnande profil, och rundare slätare kanter? S24+ har i jämförelse vassa skarpa 90 graders kanter, bara en liten avfasning på baksidans kant. Hörnorna är mycket rundare på S24+, men i gengäld så har ju Note20 en mjukare övergång. Kan det vara det?

Har ni funderat på liknande när ni jämför lurar? Jag vet att jag föredrar Note20, men den är snart 5 år gammal och uppdateringarna skall ta slut inom några månader så den var på väg ut.

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Vanesak?
    Även små saker kan man känna med handen och eftersom du är van vid Note 20 blir alla skillnader en negativ sak.
    Skulle dock tro att du kommer vänja dig även vid en S24+ när du använt den ett tag.

Personligen tycker jag alla nya mobiler känns "skumma" i början, men efter ett tag har man vant sig :)

Homdax gillar detta.
  3. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 399
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    ja jag tycker formen har väldigt stor betydelse, skarpa kanter är snyggt men tyvärr inte bekvämt, och jag har också tydligt känt av och reagerat på såna här designförändringar mellan generationer med både samsung och iPhone. en annan betydelsefull faktor är ju absolut vikten, men som du säger att i det här fallet är den ju nära nog identisk. men var glad att du inte tog en s24 ultra :D, 29 gram känner man mycket väl av

bernard, Kristy och Homdax gillar detta.
  4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 233
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Skarpa kanter gör alltid så att telefonen känns större och klumpigare i handen jämfört med en som har rundare sidor även om de har samma tjockleksmått. Kan bli ganska så betydlig skillnad i handen faktiskt. Räcker med att de gör som på till exempel Sony Xperia 5 IV på ramen så känns den genast betydligt bättre i handen.

jnsson, pobin och Homdax gillar detta.
  5. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag gjorde i vintras ett klämtest på alla telefoner som fanns på min lokala Elgiganten. Apples och Samsungs telefoner kändes sämst i handen, just för att de numera är så kantiga. Bäst var enligt min mening Googles och OnePlus.

Jag noterade också då att storleken på telefonen hade mindre betydelse för känslan än hur kantig den är.

Men detta är ju definitivt subjektivt.