Sugarsync, bästa alternativet?

Diskussion i 'Applikationer' startad av likwid, 13 feb 2012.

1. likwid

likwid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Senaste tråden jag hittade om sugarsync var två år gammal så jag startar en ny.
    Då jag nyligen blev pappa har jag blivit besatt i att hålla alla foton säkra. Jag har fixat 2 st kopior "on-site" och nu letar jag efter ett smidigt och bra ställe "off-site" för att försäkra mig om att dom inte kan försvinna.
    Jag har hittills testat de flesta alternativ: dropbox, skydrive, sugarsync, box.net och en intressant utstickare som heter symform.

Dropbox är bra tycker jag, men lite snålt med utrymme för gratis konto (2gb), och ganska mycket dyrare än de andra. Snabba filöverföringar och bra mjukvara.
    250 mb mer utrymme att starta med om man registrerar via referral länk: http://db.tt/v57qKhfq

Skydrive är också bra, mycket utrymme för gratis konto (25 gb), dock max filstorlek på 80 mb. Bra integrering i windows. Ingen möjlighet att utöka utrymmet. Snabba filöverföringar

Box.net är en av de största och äldsta, också mycket billig och mycket utrymme. Har du rätt telefon eller känner nån som har det kan man få 50gb konto gratis. Men hemsidan är långsam och filöverföringar långsamma. Man får ingen synk-mjukvara om man inte betalar. Inte att rekommendera

Sugarsync är hittills den bästa jag provat. Konceptet och mjukvaran är lik dropbox. Man får dock lite mer utrymme (5 gb) vid ett gratis konto och priserna är bland de lägsta för betalkonto, $4.99 i månaden tror jag för 30gb. Snabba filöverföringar, snabb hemsida. Bra mjukvara till telefonen, mycket lik dropbox.
    500 mb mer utrymme om man registrerar via referral länk: https://www.sugarsync.com/referral?...xemail&utm_medium=email&utm_campaign=referral

Symform är som sagt en intressant utstickare. De erbjuder upp till 200 gb gratis utrymme. Men då måste man själv erbjuda 150% lagring lokalt, detta bygger alltså på peer-to-peer teknik. Din data lagras hos andra (med redundans). De har dock inga mjukvaror till telefonen så kanske inte är lika intressant för android användare, men jag kände att det borde nämnas i backup sammanhang. Problemet då? Som sagt enbart backup från din dator, och man måste erbjuda 150% lagring med en uptime på 80%.
    Men med så mycket gratis utrymme är det en bra extra redundans om man ändå har en server stående som kan dela utrymmet. Det använder inte så mycket bandbredd.

Blev en längre post än jag hade tänkt mig

Mvh Sebastian

2. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag har 8GB på dropbox. Du får ett par GB genom att följa några steg på deras hemsida, samt att du får upp till 5GB extra om du provar deras beta till antingen mobilen eller datorn och laddar upp motsvarande mängd.

Dropbox beta laddar upp nya bilder och filmer automatiskt och du kan flytta dem till datorn allteftersom det blir fullt.

Alternativt använda Foldersync Lite för att ladda upp kameramappen till valfri tjänst, exempelvis nattetid. Automatiskt.

Sugarsynk raderade två mappar för mig första gången jag provade den till mobilen. Mappar som varken fanns på datorn eller telefonen sen. Nu hade jag ju backup nån annanstans på de mapparna, men ändå oförlåtlig bugg. Jag kommer inte rekommendera Sugarsync till någon på grund av det.

För att få onlinelagring av bilderna skulle jag föreslå Picasa webb. Själv använder jag Crashplan.com.

3. likwid

likwid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag har testat beta-appen från dropbox och fått lite extra lagring där. Det är en bra tjänst men det känns som den får väldigt mycket uppmärksamhet jämfört med andra tjänster som har lika mycket eller mer att erbjuda. Förmodligen för att det var den första som var så enkel att använda.

Var det nyligen du förlorade mappar med Sugarsync? Jag har inte märkt av några såna problem iaf utan allt funkar perfekt hittills. Jag har ju dock inte använt det jättelänge än.

Foldersync har jag köpt innan och använde det ett tag för att ladda upp bilderna till min egen ftp, men jag lyckades inte ställa in synkning ordentligt så programmet var igång nästan hela tiden, även om jag satte 1 gång per dygn så drog programmet ~30% av mitt batteri :/
    I övrigt är det ett underbart program med stöd för många protokoll

Ja, jag har sneglat på Crashplan också faktiskt, och jag ska testa lite mer noggrant när jag har tid att meka med servern :P

Har inte picasa en gräns på 1 GB? Och sedan sänks upplösningen på bilderna, jag trodde det var samma regler som för Google+ uppladdningen.

Mvh Sebastian

4. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag tycker många tjänster är rörigare än dropbox. Visst är det mycket skriverier och det är ju "bara" en synkad mapp. Men det är ju det som är så smidigt. En mapp. Appen i mobilen är också bara en mapp. Går inte att misslyckas.

Det var nog knappt ett år sedan jag provade sugarsync, och jag valde då att synka över några av mobilens mappar till datorn, men nånstans under processen så försvinner allt.

Vissa appar lirar inte bra på vissa telefoner, så är det nog. Jag har också köpt Foldersync och använt det på ett par telefoner utan problem. (Synkar dock bara under laddning + wifi).

Jag hade för mig att Picasa hade större gratisgräns, är tyvärr dåligt insatt, men det låter som att de är betydligt billigare per GB än dropbox m.fl.

Crashplan är toksnabb för mig jämfört med bl.a Backblaze och Diino. Förde över 200 GB på en vecka och ligger oftast över 5mbit/s upp. Billig också.

5. jokke.holmkvist

jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    http://www.elgiganten.se/cms/s-BxGsGQVp9AUAAAEudFZeG496/online-backup-sakerhetskopia-av-dina-dokument

Har själv backup via elgiganten.

- Ingen begränsning på filstorlek
    - Personlig tillgång till filerna vart du än befinner dig
    - Permanent webbarkiv
    - Backup av alla typer av filer
    - Inkluderar även backup av extern hårddisk och NAS-disk (nätverksdisk)
    - Både för Mac och Windows
    -10GB gratis lagringsutrymme

jag betalade 449:- på elgiganten så fick jag obegränsat i ett helt år... finns även en app till Android, där man kan komma åt backupen...

https://market.android.com/details?id=no.jotta.android.elgiganten&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm5vLmpvdHRhLmFuZHJvaWQuZWxnaWdhbnRlbiJd

är ett norskt företag Jotta som har hand om hela onlinebackup åt elgiganten, mailade dom för ett tag sen och dom håller på att utveckla appen mer så att det ska gå att göra backup av folders på telefonen me...

Last edited: 13 feb 2012
    DAAL gillar detta.