Sunwing Sunspot

Diskussion i 'Allmänt' startad av leahcim, 4 jul 2011.

1. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej Vänner

Undrar om någon använt Sunwing Sunspot från Android.

När jag kopplar upp mig från PC'n får jag wifi anslutning till Sunspot, och sedan när jag startar chrome blir jag redirectad till http://hyd.guestnet.int/logon/ där jag kan logga in.

När jag gör detta från min sgs2 får jag wifi anslutning till sunspot men när jag startar Internet browsern blir jag inte redirectad.

ipconfig är identisk (förutom tilldelad ip).

Någon som har kört detta?

/Mike

2. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har nu provat mer och ser att inloggningen mot hotspoten sker på 1.1.1.1/logon.cgi men det verkar som om android har spärrat 1.1.1.1, det fungerar perfekt från iphone och Wiindows Mobile.

Någon som har några brillianta lösningar?

/Mike

3. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har använt deras nät med min Desire utan problem. Nedanstående är en hypotes bara:

Vill minnas att jag alltid fick samma IP adress när jag anslöt. Detta tyder på att de sparar MAC-adressen när du registrerar dig på ditt konto första gången. om du registrerade dig från datorn är det dennas MAC-adress som registrerades. Skulle kunna tänka mig att de bara accepterar en adress per konto, annars skulle ju flera kunna dela på ett konto så länge de inte kör samtidigt.

Fråga dem om det går att ha flera datorer på samma konto.

4. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har du en rootad telefon kan du få den att ge datorns datorns MAC-adress i stället för sin egen. Vill minnas att nödvändiga kommandon finns i Androids kommandotolk. Provade med min Desire men det gick inte för att den inte är rootad. Minns inte kommandot; sök på "Android" och "Change mac-address".

5. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

6. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag ska prova och ändra till samma macadress, men det jag tycker är konstigt är att jag kan pinga 1.1.1.1 från Windows Mobile och PC men inte från androiden.

/Mike

7. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har ingen förklaring på varför du inte får kontakt med inloggningsservern från telefonen. Jag har använt två olika av deras nät. Trots samma adresser betedde de sig olika:

Första steget var att aktivera kontot, man har en viss tid på sig för detta. Inga problem på något av näten.

När jag skulle använda nätet anslöt jag först till routern, rättare sagt startade wifi och telefonen anslöt sig själv eftersom jag sparat anslutningspunkten.

Därefter öppnade jag browsern som då försökte starta det jag angett som hemsida. Kom då på båda näten till inloggningen.

Skillnaden var när jag loggat in. Om jag klickade i browsern på ett bokmärke så kom jag på det ena nätet dit. På det andra fick jag upprepa proceduren tre gånger för att komma ut. Väl på Internet fungerade det, även om jag stängde browsern för att ringa med voip.

8. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Håller nu på och ska sätta pcn's mac adress men hittar inget som funkar.
    Har nu rootat min SGS2.
    När jag provar ip link set ... varianten säger den "object link is unknown"
    Vet någon något annat bra sätt att ändra mac adressen i android?

/Mike

9. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Du verkar inte ha samma kommandon som HTC. Bästa sättet att hitta andra metoder är nog att söka på orden android, "spoof mac address". De kommandon du har hittar du under /system/bin. Minns inte var man hittar hjälp för dem.

10. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag får magsår och denna skittelefonen åker snart i poolen.
    Det funkar från PC'n, min Windows mobile och alla andra som ha IPhone.
    Någon som har några brillianta idéer hur jag kan få detta och funka.
    Hjälper det med ett annat ROm t.ex.

/Mike

11. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Fungerar den överhuvudtaget med WiFi.

12. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag använde WiFi hela tiden i sverige.

Jag får klockren anslutning till Sunspot.

Jag kan surfa till 10.68.38.2 vilket verkar vara operatören Ving använder för Sunspot.

Dock redirectas jag inte eller kan surfa till hyd.guestnet.int där man ska logga in.

ipconfig ser identisk ut i telefonen och PC'n.

/Mike

13. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det fungerar när du använder din Windows Mobile och datorn. Om det är samma inloggningsuppgifter du använder hjälper det inte att byta Max adress. Datorn och din Windows mobile lär ha olika adresser och det fungerar tydligen ändå. Detta tyder rimligen på att felet finns i mobilen.

Adressen du får börjar med 10, minns inte gränserna men det är troligtvis en internadress som bara finns på insidan av routern. Du skall komma till inloggningen vad du än gör. Väl inloggad fick jag en internadress som började på 192.168.

Vet inte om det spelar någon roll, du har inte råkat slå av javascript i telefonen?

14. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Med en äldre telefon kunde jag inte ansluta och logga in på min hemma router. Denna skickade på telefonen ett script som den inte klarade, tror det kallades CGI script.

15. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Last edited: 8 jul 2011
  16. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har haft två olika telefoner som inte fungerar vid inloggning, båda Nokia men det spelar ingen roll i sammanhanget. Kunde inte logga in för att administrera min hemmarouter från telefonen förrän jag skaffade min Desire. På ett ett hotell jag brukade bo på fungerade det bra tills de bytte router.

Om det nu är skriptet som orsakar dina problem gissar jag att det inte är mycket du kan göra åt det. Har som sagt kört min Desire på två olika Sunnet så det behöver inte ha något med Android att göra.

17. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Men det måste finnas någon annan lösning än att sänka min SGS2 i poolen och gå tillbaka till min Windows Mobile :).

/Mike

18. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Problemet är att felsöka där du är nu. Du kan ju prova med att installera en annan browser.

19. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Om du fortfarande har kommandotolken installerad kan du kolla några loggar. Om jag ger kommandot htclogkernel i min ramlar det ut ett par sidor text. Verkar finnas minst en log till man kan få via kommandon. Kolla under system/bin.

20. leahcim

leahcim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har installerat firefox, opera mobile och Dolphin.
    Satt useragent till desktop.

Samma fel i alla.

/Mike