Fråga: SuperSU

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av SuperNova, 16 okt 2013.

1. SuperNova

SuperNova Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är SuperSU och vad gör den med telefonen?

Köpte min telefon begagnad(endast en vecka dock), vid köpet återställdes telefonen men detta program är kvar och jag förstår inte vad det är. Kanske dum fråga men blir lite orolig att det är något konstigt så tacksam för svar!

2. arvesen

arvesen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Din telefon är rootad! SuperSU används för att ge vissa appar root access!

3. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Betyder att Efuse är trippad, know warranty invalid. Dvs ingen garanti.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk

4. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, det var rena grekiskan för mig. Vad innebär det?

Om garantin då inte gäller måste jag alltså i viss mån blivit lurad eftersom säljaren sa att två års garantin enligt orginalkvittot, vilket jag fick, gällde :( :(

Går det att fixa på nåt sätt?

5. arvesen

arvesen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Du har ingen garanti kvar! Den upphör å gälla när du har rootat telefonen! Det finns ett räkneverk som visar hur många gånger man har lagt in andra operativsystem än original! Och står inte den på noll, så gäller inte garantin! http://en.wikipedia.org/wiki/Android_rooting

Last edited: 16 okt 2013
  6. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så jag är alltså fucked vad gäller garantin.

Tack för länken men förstår ändå inte riktigt vad programmet har för konsekvenser? Finns det några risker? Kan den tidigare ägaren ha installerat eller ändrat något som är skadligt? Eller på något sätt nu få tillgång till min personliga information?

Går det inte att återställa eller ta bort?

7. Snoogiloo

Snoogiloo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Om du stänger av telefonen och trycker vol ner + home + power samtidigt och håller inne dessa tills den startat upp odin mode (kommer en grön android gubbe). Klicka där vol upp.

Står det Knox waranty void där?
    Gör det inte det så kan du köra Triangle away för att få bort countsen och då är det inget som kommer synas för en tekniker vilket medför att den kommer gå på garantin.

Dock så måste du självklart ha original mjukvaran installerad och SuperSU måste bort.

SuperNova gillar detta.
  8. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde som du sa, då kom det upp en varning ang att installera annat OS. Vol up skulle innebära att fortsätta och vol ned avbryt. Jag tryckte ändå vol upp enligt instruktion men då startade en nedladdning! Försökte stänga ned så fort som möjligt för jag vill väl inte ladda ned något?
    I hörnet kunde jag dock utläsa att det stod bla. Knox waranty void 0x1. Är det som det ska eller måste jag göra något annat?

Hur kollar man att orginal mjukvaran är installerad och hur tar man bort SuperSU? Hittar inte hur det avinstalleras.

9. Obetsak

Obetsak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Till att börja med så behöver du inte vara oroligt att något laddas ner. Står downloading men det betyder bara att telefonen väntar på att du ska initiera en överföring.

Sedan är det tyvärr så att man antagligen har flashat en custom rom på telefonen trots att man haft senaste bootloadern ifrån samsung för då kommer man att trigga att knox-flagga ändras till 0x1 som du har. Den borde varit 0x0. Tyvärr verkar det inte gå att återställa till 0x0.

När det gäller om du har orginalmjukvara eller inte så finns det mer information i download mode.
    Vad står det på Current Binary och System status? Det är indikatorer för ifall telefonen körstandard mjukvara eller har modifierad mjukvara.

Pga knox flaggan så kan du få problem om vi behöver göra garantireparation men det är inte säkert vad jag vet och samsung har ingen rätt att neka garantireparation på hårdvarufel bara för att denna flaggan är 0x1. Jag misstänker dock att de kommer försöka.

10. bobalm

bobalm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Kontakta säljaren och kräv pengarna tillbaka eller en del av pengarna.
    2 års garanti gäller inte, skickar du in din s4 på service kommer dom se 0x1 och då är garantin borta.

Edit: köpte du den på blocket/tradera etc?

Last edited: 17 okt 2013
  11. Snoogiloo

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Som Obetsak säger så har förra ägaren installerat custom rom trots att han har nyaste bootloadern installerad vilket har triggat knox.

Än så länge så har inte Samsung gått ut med nått till verkstäderna om att detta faktiskt tar bort garantin men det kan mycket väl komma rutiner på det senare.

Om du går in på samma ställe igen (va inte orolig för att det står downloading) vad står det efter "current binary" och "System status"?

12. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det står custom efter båda. I övrigt står det:
    Knox kernel lock: 0x0
    Know warranty void: 0x1
    Csb-config-lsb: 0x30
    Write protection: enable

Vad ska jag göra?

13. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, den är köpt på blocket. Kändes dock tryggt iom att den bara var en vecka gammal, jag fick kvitto osv. men uppenbarligen inte :ehm:

14. Snoogiloo

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Då är telefonen precis som befarat fortfarande rootad och det finns counts på den så förra ägaren har inte kört triangle away för att dölja det.

Då jag inte själv håller på med att roota etc så är jag långt ifrån den bästa personen att förklara hur man gör :P Däremot så finns det massvis av guider om man googlar på det.

Alternativt går du in i "ROM-filer och utveckling" avdelningen av S4 och kollar där så du får tag på rätt mjukvara :)

15. Obetsak

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Då behöver du flasha en Samsung original rom, recovery samt köra triangel away för att återställa allt till original (frånsett knox-flaggan) Ska se om jag hittar guiden jag följde.

En till grej som du kan testa också är att starta telefonen genom att hålla in vol-upp och power-knappen samtidigt. Då kommer du till recoverymode då den också som också verkar vara custom. Hur ser den ut och vad står det när den laddas?

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk

16. Obetsak

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Telefonen behöver vara rootad för att köra triangel away så ta inte bort supersu än om det nu är så att den redan or rootad.

17. SuperNova

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, en guide vore toppen!

Försökte starta i recoverymode men det gick inge vidare. När telefonen startar upp kommer först en liten blå text i hörnet där det står Recovery booting men sedan startas den som vanligt.

18. bobalm

bobalm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Tråkigt att höra. Dock är det ju inte hela värden om den fungerar bra i övrigt, bara hoppas på att den inte behöver lämnas in på garantiärende.

19. Obetsak

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Tror du släpper för tidigt då. Fortsätt hålla in knapparna