Surfa anonymt på mobilen. TorProxy och Shadow

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tullen, 23 jan 2011.

1. Tullen

Tullen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej. Läste en tråd under allmänt sektionen som handlade om hur storebror ser oss. Har alltid varit intresserad av hur man kan surfa och använda dator och telefon så anonymt som möjligt. Har sedan tidigare vetat om Tor projektet http://www.torproject.org/ men nu funderade jag på om det fanns något liknande för android.

Efter lite snabbt googlande fann jag denna sida http://www.cl.cam.ac.uk/research/dtg/android/tor/ Det är en kille på University of Cambridge skrivit ihop både en torproxy och en webläsare som kan använda den. Som jag förstår det skulle det gå att använda även andra applikationer som använder internet tillsammans med torproxy.

Dels tänkte jag att det kunde vara kul att dela med mig av detta, då jag inte fann något skrivet om det här på forumet. Dessutom skulle det vara väldigt intressant att se ett samarbete mellan kanske swedroid och sweclockers, med en guide för anonymt/säkert användande av dator och telefon. De är ju trots allt de två prylar som lämnar mest spår och information efter/om oss i dagens samhälle.

Om andra skulle vara intresserade av en sådan artikel kan ni väl antingen tacka mig för denna, eller så kan vi göra någon slags poll av någe slag, så kanske vi kan övertyga om intresset för en sådan artikel/guide.

2. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Okonspiratorisk som jag är ser jag inte behovet av det ännu. Men visst kanske det är bra för någon att titta på det. Jag tror dock att de som vill surfa anonymt via mobilt bredband använder sig av en oreggad dongel till datorn.

Är inte tor långsamt?

Verkar lite väl foliehattigt om du frågar mig...
    Även om jag ibland ogillar hur landet sköts tror jag inte att behovet för tortjänster i mobilerna finns. Bättre då för foliehattarna att köra vpn och iptelefoni kan jag tycka. Men kul att det finns alternativ kanske, även om jag inte begriper varför folk kör lök routing?

3. henq

henq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Skulle kunna tänka mig att använda Tor för Pandora eftersom jag kör det så i datorn. Skulle det vara möjligt? Selektiv Tor:ning alltså...

4. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Kanske lite OT men jag tycker det är relevant.
    Gör TOR fortfarande automatiskt om användare till noder om de har bra uppkoppling och är online länge? Kan bli riktigt dyrt på telefonen...

6. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Akta er för Tor och appar som man påstår att ni kan surfa anonymt från. Ni kan dölja er IP-adress genom att använda sådana metoder. Det ni gör går dock genom en annan dator där man kan spara och se allt ni gör. Loggar ni in till ett postkonto, Pay Pal, kreditkortsforetag eller liknande kan era inloggningsuppgifterna sparas. Även om ni har "hänglåset" i adressraden. Ni måste lita fullständigt på den som har proxyn, som datorn kallas som är mellan er och omvärlden. Ni känner denna väl, eller hur? Har sett att det börjar komma mängder av apparna som erbjuder anonymt surfande . De nämner inte alltid hur det fungerar. Bygger alltid på att det ni gör går via en dator ni inte har kontroll över, deras dator.

Ni kan använda dessa nät för att dölja er IP-adress, ni bör kryptera informationen ni skickar. Annars skall ni räkna med att det sparas och läses.

Ett exempel på hur Tor fungerar, vikten av att veta detta samt hur det kan missbrukas.

Tor konstruerades för att ideellt kunna hjälpa människor som bor i länder utan yttrandefrihet att kommunicera anonymt med omvärlden. Man har ett "moln" genom vilket vilket vilket informationen går. Inom molnet är det omöjligt att identifiera någon, allt är krypterat. De gateway som är gränsen in och ut från nätet kan dock identifieras, där är informationen inte längre krypterad. Tor kan missbrukas. Om någon använder Tor för barnporr är det utgående gateways IP-adress som syns. Av denna anledning är det lätt att få folk att vara deltagare inne i molnet, svårt att hitta någon som är gateway. De få som ställer blir överbelastade och hela nätet blir långsamt.

För några år sedan provade jag Tor. Man kunde se IP-adresserna för olika gateways. De flesta långsamma och spridda över den fria världen. Fanns några lysande undantag. Ett antal mycket snabba gateways, alla på samma plats i ett av vår jords mäktigaste länder.

Har inga belägg för att nedanstående har något samband med mina egna upptäckter.

För ett par år sedan studerade en svensk Tor och satte upp en gateway i studiesyfte där han sniffade trafiken som gick igenom. Många ambassader använde nätet för att kommunicera, i klartext! De som distribuerar mjukvara för Tor varnar klart för att gateways ser allt, men detta verkade dock inte ambassaderna ha läst. Han kontaktade dem för att varna dem men blev totalt negligerad, förutom en ambassad. Han tyckte det han funnit var allvarligt och publicerade inloggningsuppgifterna han sniffat på Internet. Då fick han uppmärksamhet. Han fick senare sitta i ett antal förhör hos svenska polisen. Han blev aldrig anklagad för något.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

@donaldduck, ett av vår jords mäktigaste länder. Är det myten (skriver myt då jag aldrig sett fakta om det själv, om det är sant lämnar jag onämnt) om att amerikanska myndigheter ska äga ett antal (eller ägt) gateways?

8. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag vet inte om någon amerikansk myndighet äger, eller har ägt, någon Tor gateway. På länken nedan finns en intervju med han som publicerade ambassadernas inloggningsuppgifter:

Tor mjliggjorde ambassadhack - IDG.se

Nedan ett citat fran intervjun:

"I Washington D.C finns ett antal anonyma Tor-slutnoder som hanterar ofantliga mängder data, mellan 5 och 10 Terabyte vardera, varje månad. Dessa drivs helt anonymt men av samma aktör och kan lyssna av all okrypterad trafik på samma sätt som Dan Egerstad har gjort."

Det väsentliga är att förstå faran med anonymiseringstjänster. Gå in på Market och sök på "anonymous". Ni hittar många som erbjuder anonym e-post. Har inte kollat men det skulle vara intressant att veta hur många som klart anger att informationen passerar en dator till innan den når mottagarens postserver.