Surfa genom mobilt bredband usb-sticka

Diskussion i 'Allmänt' startad av Slitet-golv, 24 aug 2010.

1. Slitet-golv

Slitet-golv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan. Jag har gjort en tråd på X10 mini/pro forumet, men tänkte att det är ju ett mer allmänt problem, så jag testar här.

Jag vill alltså starta ett Ad-hoc-nätverk för att kunna surfa med telefonen, genom mitt mobila bredband (koppla upp genom Wifi). Jag har en usb-sticka med Mobilt Bredband från Telenor (genom bredbandsbolaget) som jag kopplar in i bärbara datorn, för att sedan surfa med bärbara.

Jag har försökt att googla och mixtra enligt förslag, men inte fått det att fungera. Jag har dock lyckats hitta min dator genom listan i min telefon, men inte lyckats ansluta till den.

Hur ska jag gå tillväga? Det handlar i det hela om Xperia X10 mini pro, Mobilt bredband (Telenor) och en bärbar dator. Alltså att använda datorn som en sorts "mellanhand" för att komma ut på nätet via telefonen.

Är det någon som har en bra guide eller liknande? Jag har slagit på internetdelning när jag skapade Ad-hoc också.

2. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

android stödjer tyvärr inte ad-hoc nätverk. telefonen hittar nätverken men kan inte ansluta till dem.

rätt nyligen släpptes en fix dock. främst avsedd för hero men ska också fungera på en del andra telefoner

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=754961

3. Slitet-golv

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket, förklarar en hel del. Bockar och bugar för ditt svar.

4. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

programmet connectify (gratis) vet jag har alternativet att att göra din dator till en access point. detta medför att telefonen inte ser det som ett adhoc nätverk och kan utan problem koppla upp.

enda kruxet är att inte alla nätverkskort stöds samt att jag personligen inte fick det att funka med ett mobilt bredband. du måste också ha windows 7 installerat.
    men det kan vara värt ett försök...

5. Slitet-golv

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar tackar, ska se om det funkar för mig. Funkar det för mig så ska jag leta upp dig och bjuda dig en öl på krogen haha.

6. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

alltid kul att kunna vara till hjälp :)

7. Slitet-golv

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Connectify fungerade tyvärr inte för mig. Dock, tack vare ditt förslag (som jag inte ens visste att man kunde göra), fick jag tag på ett annat program, likt connectify. "Virtual Router Manager" fungerar likadant som Connectify. Så tack för din hjälp, du fick mig att sluta slita i håret haha. Nu fungerar det helt underbart bra.

Så tack så hemskt mycket för din hjälp.

8. Theez

Theez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Detta låter intressant.. Dock så har jag inte w7 på min laptop, så någon som vet ett program som Virtual Router Manager till XP? :)

9. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

tvivlar på att det funkar till xp. att en dator delar ut ett nätverk bygger på en funktion som först introducerades med w7. kan vara värt ett försök dock