Surfa på datorn via mobilen

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av kroffe, 19 feb 2011.

1. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det finns i Inställningar > Trådlöst nätverk > Mobile AP-inställningar en möjlighet att bocka i för att kunna få dator utan mobilt bredband att surfa på mobilens 3G. Man följer instruktionerna på mobilens skärm och kommer ut på internet. Detta har jag gjort för någon månad sedan och det fungerade alldeles utmärkt.

När jag nu och för någon tid sedan testade igen, så fungerade det inte längre. Jag kommer in och blir ansluten till mobilen, men det står att internetåtkomst saknas. Men ingen hint om vad det kan vara som orsakar det. Mobilen kommer själv ut på internet, så den biten är Ok.

Någon som har mer erfarenhet än jag?

2. jedijens

jedijens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Använder denna funktion för tillfället. Är i Kläppen, Sälen. Så funkar fint!
    Men jag använder Inställningar>Trådlöst och nätverk>Internetdelning och kör via USB.
    Funkar perfekt.
    Darkys 9.2

3. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Prova att ta bort wlan anslutningen i datorn helt och lägg till den igen (mata in lösen igen osv).

Har hänt mig två gånger att jag behövde göra om. Vet inte vad det beror på..

4. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har inte ens tänkt tanken att man kan dela via USB. Lite fånigt att lägga mobilen alldeles intill och sen dela via wifi.. Borde ju minska svarstiderna om inte annat! :)

5. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det verkar ha något med IPv6 att göra i varje fall, för om man inaktiverar det i egenskaperna för anslutningen så försvinner problemet.

Sedan kommer man faktiskt ut på internet ändå om man har lite tålamod. Anslut och vänta en minut så ska du se att du får internetåtkomst från datorn.

6. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Vad roligt att jag fick så många svar! Men tyvärr hjälpte de mig inte att komma vidare.

jedijens: Jag har inte alternativet 'Internetdelning' som du nämne,r utan bara det som jag skrev först. Kanske beror det på att jag använder Android 2.1?

Dendoud: Tog bort och skrev in igen. Men kom ändå inte ut på nätet.

Galaxy S: Hur då fånigt? Eftersom jag inte har mobilt bredband till datorn kan jag ändå sitta i skogen och surfa om jag vill. - Dvs om det funkar, som det faktiskt har gjort förut.

Husknuten: IPv6 är redan inaktivt. Har försökt med tålamodet du nämner i hela 20 minuter, men sedan tappade jag det igen eftersom det ändå inte funkade :-)

Jag lät Windows 7:s felsökare jobba lite och den sade att 'DNS-servern inte svarade'.
    Alternativet 'Mer information' tipsade att jag skulle skaffa hjälp från någon jag känner. - Underbart!

7. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nu kan jag berätta att det funkar igen. Visserligen har jag installerat 2.2.1 sedan dess, men jag tror inte just det var medicinen, eftersom det fungerade tidigare med 2.1. Tror mest på att det var den efterföljande fabriksåterställningen som fixade problemet.

Och jag tror också att anledningen till att jag fick problemet överhuvudtaget kan ha berott på att när jag allra först kunde surfa med en dator via telefonen, så kunde jag inte bärja mig, utan skulle tvunget försöka få sambons HTC telefon utan surfkonto att komma ut på nätet via min SGS. Det gick inte och heller inte med min dator efter det. Tydligen straffar det sig ibland när man leker för mycket!

8. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

jag var tvungen att använda mig av usb internet delning i ett par veckor för ett par månader sen när mitt fiber modem i hallen la av. eftersom jag kör min dator på kabel så har jag inte trådlöst kort i den.
    jag upplevde att den "tappade" internet lite då och då, ibland så stängde även telefonen av sig utan synbar anledning.
    hittade en väldigt konstig tillfällig lösning på de 2 problemen. hittade en usb förlängnings kabel på 5 meter. så jag la telefonen vid fönstret för lite bättre mottagning och för att den skulle sluta stänga av sig titt som tätt så behövde jag bara aktivera vifi på telefonen sammtidigt som jag körde usb internet delning. körde då 2.2 orginal.

känns inte som att usb internet delningen är speciellt prioriterad eftersom jag aldrig haft problem med wifi hotspot som även tycks vara mkt snabbare.

9. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Aha... jag hade inte sett att man även kunde surfa en dator via telefonen med hjälp av usb anslutning. Trodde att det 'bara' gick att göra via den trådlösa kopplingen. Det kan ju vara bra att veta att det finns två olika sätt.

10. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Drar det inte sjuukt mycket data?

11. kroffe

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ingen aning, men det funkar!

12. fcarlsson

fcarlsson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Chromecast x 3, nVidia Shield
    Hej!

När jag delar via Wifi så fungerar inte VPN (PPTP). Är det någon annan som har testat?

/FC

13. Doid

Doid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är något sjukt med thethering (WIFI) i SGS. Jag kommer ut från mina LInuxmaskiner men aldrig från Windows (jobbet så klart).

Om man tittar på nätet verkar det vara något problem med DNS. Det verkade också som att något hände vid uppgraderingen mellan 2.1 och 2.2.

Jag tycker det är på tiden att det kommer fram en "riktig" lösning på det här problemet.

14. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Wifi tether har aldrig funkat ordentligt efter 2.1 för min del. Nu är det snigelfart och långa svarstider som gäller.

Har även provat diverse tredjepartsprogram men det finns inget som fungerar problemfritt där heller. Det enda som funkar ok är USB tethering, men bara om man ser till att nallen inte går i vila. Då dör anslutningen och går inte att väcka från datorn. Eftersom Samsung dessutom varit smarta nog att ta bort menyalternativet för att hålla nallen vaken i senare FW, så har jag fått jaga tredjepartsprogram för det.

Känns ganska löjligt att en så avancerad mobil inte ska klara en så simpel uppgift. Har dock tröttnat och skaffat ett USB-modem istället.

Last edited: 29 mar 2011
  15. rrogne

rrogne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

DNS

har själv varit med om dessa problem, men det hjälpte bara att byta till googles DNS server.
    8.8.8.8
    8.8.4.4