Surface-motsvarighet i Android-världen?

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by effo, Jan 4, 2016.

1. effo

effo Youth Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 6A

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Prövade kollegans Surface och blev lite impad faktiskt. Vad köper man om man vill ha något motsvarande i Android-världen? Jag skulle alltså vilja ha en platta med penna, gärna så att man kan "slå av" touchen på skärmen dvs lägga handen på skärmen utan att något annan än pennan registreras. Gärna dockning med tangentbord, eller så ett bra löst tangentbord. 4G såklart. Tips?

2. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    det som kanske mest liknade den var nog isf samsungs galaxy note pro 12.2 från 2013, där hade du iaf note-pennan och multitaskingfunktionalitet - men den var helt enkelt inte tillräckligt bra. jag hade den och använde den då med mitt logitech k810 tangentbord vilket i sig funkade väldigt bra, men själva plattan samsunglaggade trots bra hårdvara.

sony försökte lansera sin xperia tablet z4 som ett alternativ, det finns ett tangentbord som hör till specifikt och i vissa länder såldes de ihop, men här i sverige går det väl knappt att få tag i ens - alltid knepigt med å, ä, ö vet du :). en utmärkt surfplatta är det, men den fick väl inga applådåskor för funktionaliteten med tangentbordet vad jag minns.

och slutligen gör ju nu google en satsning på att erbjuda ett androidalternativ i och med sin google pixel c-platta, men den vet jag inte om och isf när vi öht får se i sverige.

kan du även tänka dig iOS så finns ju iPad pro som även den nosar på det här segmentet med både penna och tangentbord som originaltillbehör.

men personligen är jag nog av den uppfattningen att en surface är den bästa surfacen, men alla android- och iOS surfplattor är bättre surfplattor, samt att traditionella laptopar är bättre laptopar.
    samt att slutligen ska det väl nämnas att alla de här alternativen jag räknat upp kostar precis som surface rejält med kulor.

jo förresten, ett alternativ till kan väl vara värt att fundera på, och det är ju alla "kinaplattor" med dual boot android/windows. finns massor med på papperet ganska bra hårdvara iaf, men det är nog högst varierande hur pass bra de är i praktiken. men känner du att det kunde vara nåt så är det väl bara att börja forska i saken :)

3. dermike

dermike Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telia sålde/säljer(?) Z4 ihop med svenskt originaltangentbord.

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. effo

effo Youth Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 6A

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Mmm, nästan som en Surface i pris

Den här Chromebooken ser trevlig ut: ASUS Chromebook Flip. 3650:- Prisjakt Saknar penna (vilket jag nog kanske kan leva utan) men även 4G vilket känns beige. Är inte vitsen med Chromebooks att dom ska vara nätanslutna jämnt?

6. kissidor

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Aha, ja det stämmer - det hade jag missat. Letade på prisjakt och hittade inte tangentbordet alls där. Men som sagt själva kombon höjdes väl inte direkt till skyarna, en del nötter sågade tom själva plattan bara för att kombon med tangentbordet inte var tillräckligt bra jämfört med en Surface o_O

7. kissidor

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    förstår och håller med om hur du tänker, men av 89 chromebooks listade på prisjakt är det bara 4 som har 4G, alla av märket HP - som ju också satsat på detta till sina windows-laptopar i enormt mycket större utsträckning än någon annan tillverkare. denna är nog en fin liten sak annars, men är den inte lite väl liten tror du?

men jag blir lite nyfiken i och med att en chromebook känns som ett alternativ för dig - vad var det med din kompis surface som du gillade, vad är det du vill kunna göra?

8. effo

effo Youth Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 6A

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Det jag fastnade för hos Surfacen var för det första att det fanns ett tangentbord. Sedan var pennan riktigt bra, just att man kunde lägga handen på plattan och bara registrera vad pennan gör.

Jag är ute och åker med ungarna på cuper/matcher och det blir en hel del surfande. Just nu har jag inte mobildata på plattan så jag kör bara telefon när jag är ute på matcherna. Skärmen är eg. för liten för att surfa på, men jag gillar storleken (4,5 tum) till vardags. På kvällen har jag oftast tillgång till LAN så då kör jag plattan. Det funkar bra men jag saknar ett tangentbord emellanåt.

Det jag vill ha är nog egentligen en platta med 4G och bra möjlighet att koppla på tangentbord när så behövs. Flipen varkar vara en bra kompromiss där man kan använda både pekskärm och tangentbord. Jag tror jag skulle kunna leva med Chrome OS isf Android, även om jag föredrar Android.