Surfplatta eller bärbar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sorid, 2 jun 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Tja!

Har haft min nuvarade bärbara dator sedan hösten 08 och det är väl dags att köpa något nytt.

Jag gick förut i tankarna på en Transformer Prime men nu funderar jag på en ny bärbar också.

En surfplatta på 10" eller mindre eller en bärbar på 15" - 17"?

Skickat från min Samsung Galaxy S2

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

sånt där ju så svårt att svara på.. för mig är det enkelt.. en bärbar.. en platta är lixom så sjukt odynamiskt och klumpigt att jobba med. dessutom är det omöjligt med någon som helst effetiv textinmatning. ska man bara slösurfa och fullständigt skiter i allt annat är en platta ok. Vill man faktiskt kunna utföra någon som helst form av arbete som inte innefattar klicka loss i lite appar så väljer man en bärbar ;)

3. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag röstar på Prime :)
    Om du e ute på flykt med den och en flitig nedladdare så kan din Prime ersätta en dator på många sätt. Nu säljer någon en för 4k här på forumet. Ett bra kap enligt mig. Men fördel med en stor kraftig bärbar är väl att då kan du ägna dig till onlinespel, flytta till Tv och använda som DVD-spelare.

Men att sätta sig på möten och anteckna, skolarbete och läsa böcker är det helt klart mer bekvämt med en transformer. Dels smidig att ta med sig. Dessutom är batteritiden upp till sju gånger bättre.
    Jag har inte haft en bärbar dator och känner inget behov av den nu. Däremot den som brukar sikta på en platta som inte har tangentbordsdocka med samma tankespår som du, har oftast gått tillbaka till sin bärbara dator.

Men det kanske är enklare att ersätta laptop om man inte hade en sån innan.. Jag använder fortfarande min stationära mycket flitigt. Den agerar bas och spel. Men numera surfar jag även hemma bara med plattan eller mobilen för att de e skönare att ha i sängen. En 17" som iprincip ändå behöver vara ikopplad till eluttag är inte så värst bekvämt enligt mig.

Beror ju lite på hur du använder portabel dator. Men jag hade nog inte röstat på en transformer om du t.ex har en Samsung Galaxy Note. Då kan man lika gärna surfa i sängen med den och de blir mindre praktisk plus till plattan. Det kan väl vara användbart med smartphone som får agera modem dock.
    Sen skulle jag nog föreslå TF300 istället för Prime. Prime har liten svaghet med GPS och wifi pga metalldesignen.

Plattan ersätter nog inte helt din dator ändå. Men du behåller den gamla som får leka bas, inga problem om den fortfarande funkar bra. Eller om du kanske redan har en stationär.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

4. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Min dator fungerar fortfarande hyfsat bra men jag vill som sagt ha något nytt. Och som du säger så kommer plattan inte ersätta datorn helt, utan arbeten och sånt kommer jag göra på datorn medans plattan för slösurf.

Ska jag ha en platta så ska det vara en med tangentbord, för endast en platta tycker jag känns ganska mycket som enbart en leksak, medans en med tangentbord även kan både vara en platta och mini-pc.

TF300 som du pratade om, är det "nya Prime"? Alltså en nyare modell?

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Tf300 är precis som Prime fast i plast kan man säga. Så varken uppgradering eller något nytt. Men man slipper ha de problem som Prime har. Dessutom en tusenlapp billigare.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

6. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Aha okej :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.