Surfplatta för max 5000kr

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by totte1015, Jul 9, 2024.

1. totte1015

totte1015 Youth Droid Medlem

Farsan ligger på sjukhuset och lär bli lång tid framöver, så han är riktigt sugen på någon typ av underhållning och jag föreslog surfplatta och han fastnade helt på tanken, så han satte en budget på max 5000kr och nu tänkte jag att jag skulle höra här vad som blir mest bang for the buck så att säga? Vad ska man kika efter?

2. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Vad kör han för telefon? Är han van vid Android eller iOS? För 5K hade jag köpt en billig iPad.

3. totte1015

Jäklar, glömde nämna det, det lilla han har lyckats lära sig så är det Android. Blir alldeles för svårt att försöka lära honom iOS, dels för att jag själv inte kan det systemet, samt för att han är 74 år :P

Han har nu en Samsung A* någonting, en budgettelefon

4. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Jag tror Galaxy tab A9+ med 8 GB RAM och 128 GB lagring skulle vara ett vettigt val Samsung Galaxy Tab A9+ 11.0 SM-X210 128GB, Från 2958 kr OBS! Att den finns med 4 GB RAM och 64 GB lagring förstås lite billigare också, men den rekommenderar jag inte.

Har inte egentligen provat den själv, men köpte i nyfikenhet den lilla modellen A9 8/128. Den lilla har en smått gräslig skärm (lågupplöst och blaskig), men är enligt vad man kan läsa ljusår bättre än sin föregångare med avseende på prestanda, och enligt min personliga uppfattning annars fullt dräglig och (och som referens ska man då kanske veta att jag i normalfallet använder premiumplattor, så när jag säger att den annars är helt ok så är den helt ok).

Mycket tjat om den lilla nu från mig, men det var som lite bakgrund till den stora: A9+ har en bättre processor (och då tuffar som sagt redan den lilla på riktigt bra!) och inte minst en väsentligt bättre skärm, både upplösningen och färgerna - och dessutom 90Hz, den lilla har bara 60Hz. Utifrån min erfarenhet av den lilla tycker jag det låter väldigt lovande. Och A9+ (i konfigurationen med 8GB RAM) talas det en hel del positivt om i reddit-trådar osv där den anses vara ett bra köp map prisvärde för den som ändå vill hålla sig till kända märken.

Lokf, fkt67 and totte1015 like this.
  5. Lokf

Lokf Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med om Samsung A9+ 8/128, köpte den i juni och är positivt överaskad. Snabb, bra prestanda och metallbaksida.

Annars tittade jag på Redmi pad SE 8/256 som ligger runt 2500:-.

Vill han ha mer premium kan Samsung S9 FE 6/128 ibland ligga omkring 4500-5000:-, då får man penna till. Har denna i jobbet, och den känns mer premium än A9+, men jag vet inte om det är värt dubbla pengen för mig.

6. totte1015

Tackar för inputs! Kikade på Lenovo Tab P12, är den något att ha? Eller är era förslag bättre?

7. kissidor

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    jomen den ser väl inte så dum ut :). tror nog den är lite vassare än A9+ på det mesta. Nackdelen för P12 är väl lenovos bristfälliga track record vad gäller uppdateringar, de har visserligen bättrat sig lite med det på allra sista tiden, men gissar att den här plattan släpptes innan de började lova lite mer. Fördelen för A9+ är väl dels troligen längre uppdateringar då (2 år OS, 4 år säkerhetsuppdateringar), och sen att din pappa lär känna sig hemma redan från början i gränssnittet om han har en galaxy A nånting som telefon.

8. flipp

flipp Android Expert Moderator

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    IRONMIKE and katho like this.
  9. Mushmushi

Mushmushi Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Med inbyte på Samsung.se får man 3000kr rabatt + eventuellt värde på det man byter in på S9 Fe modellerna. Tror billigaste ligger på 6990, så 3990kr.

flipp and Lokf like this.
  10. kissidor

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Sant iofs, det är i princip en helt annan nivå på den hårdvarumässigt - utom att den har bara 6GB RAM. Fattar inte hur de tänkte där, det synkar liksom inte alls med resten av hårdvaran :ehm:. Visst, det funkar säkert för många som bara gör en sak i taget (som min gubbe tex som aldrig har flera flikar öppna i webbläsaren - tror ärligt talat inte han har insett att man kan ha det :P). Men då ska man vara säker på att man kommer att nöja sig med att använda den på ett visst sätt.

Men den finns ju med 8/256 också :) Xiaomi Pad 6 11" 8GB RAM 256GB, Från 4075 kr

Sen kan det väl vara värt att nämna att det finns förhållandevis många som har lite svårt för Miui, så det beror väl på lite hur TS pappa vill ha det - som han är van eller om det inte spelar nån roll för honom :)

11. totte1015

Tackar för alla tips, det landade på Samsungs A9+, som vissa nämnde så är det av stor vikt att farsan känner igen UIn, och det hade jag helt glömt innan jag börja spana in surfplattor. Så detta kan nog duga gott för honom.

Lokf and kissidor like this.
  12. Lokf

Lokf Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra val tror jag! Framför allt med tanke på UI och mjukvaruuppdateringarna. A9+ har ju även DeX-läget, om man vil ha ett skrivbordsliknande UI med fönster.