Surfplatta till barnen i julklapp

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av massadroid, 12 nov 2011.

1. massadroid

massadroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har funderat på att köpa platta till barnen i julklapp :P

Så här är mina krav och så här har jag tänkt:

Vi kör en hel del 2 timmars resor med bil till släktingar och då vill vi byta ut bärbar dvd, nintendo spel och mp3-spelare till något allt i ett = en surfplatta.
    Barnen är 8 och 9 år så kraven är ju inte precis en samsung galaxy tab.

Har surfat en del på Kina-sidor men har dålig erfarenhet av dessa gällande att varan pajat efter bara några dagar och hopplöst att garanti-returnera.
    Om något händer vill jag därför använda mig av svenska nätbutiker.

Kraven är att plattan ska kunna spela video utan problem (detta antar jag att alla budgetplattor klarar bra) och att kunna ladda ner android spel (speciellt angrybirds som barnen älskar).

Har fastnat för:
    ¤ Yarvik tab211 med android 2.3, 1000Mhz, 256 MB

¤ MPman 720 med android 2.2, 800Mhz, 256MB

...sedan finns ju också Kendo M7 som diskuteras flitigt här på forumet men den har ju android 2.1 och jag vet inte om jag är tillräckligt haj på att uppgradera.

Här är länkar

Yarvik tab211

Mpman MP720

Tror ni att dessa ska funka att spela Angry birds utan att lagga för mycket?

.:ehm:

2. Kiddy

Kiddy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    418

MINA ENHETER

Prova att youtubea efter recensioner på plattorna.
    De flesta klarar nog filmer, men vill du ha 720p uppspelning så får du välja en dyrare platta.

Ska du inte satsa på en kapasitiv skärm istället? Det lättare för barnen att använda, speciellt om de ska spela angry birds.

Av egen erfarenhet så är 256mb rätt klent och äts upp nästan direkt. Satsa på minst 512mb.

Varför inte satsa på en beg. Hp TouchPad eller Galaxy Tab ? De är betydligt bättre än kina-plattor.

Edit: finns ju youtube recensioner på Yarvik tab211 i sidan du länkade till där han spelar upp film och spelar angry birds :)

Last edited: 12 nov 2011
  3. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Är lite i samma sits men med en 3-åring. Suktade i ett par månader efter olika kinaplattor men insåg till slut att alla kinaplattor har någon hake. Strul med det ena eller det andra. Sen är flera svenska nätbutiker eg kinesiska så förlita dig inte på att domännamnet slutar på. se.

Nej. Jag köper nog en ny gen platta i Jan 2012 på 9-10 tum av erkänt märke som Samsung, Motorola, Asus, osv.

4. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tänk på att efter nyår kommer plattorna med Tegra 3 och det andra nya grafikchippen. Då sjunker även priset på nuvarande plattor.

5. Kiddy

Mottagna gillanden:
    418

MINA ENHETER

Det är bara att vänta... och vänta ... och vänta... och vänta.. sen kommer Tegra 231 ;)

Nej men det kommer alltid bättre när det gäller elektronik, köp det bästa idag och hoppas på att det håller 1-2 år.

6. massadroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kiddy, jag har googlat som en galning...

Filmerna som finns på yarvik anser jag vara försäljarfilmer och är nog inte helt pålitliga... men visst ser yarviken intressant ut.
    Men det kan ju vara så att när man har klarat ett antal angybirds banor så börjar den lagga (så gjorde en gammal android telefon jag hade, funkade bra i början men blev sedan segare).

Zee, Jo visst kan man vänta till nästa jul för att få bättre grejor...men så är det ju alltid.

MEN för att hålla oss till ämnet. Plattan ska var till barnen! Ska som sagt inte jämföras med en galaxy...
    det jag vill vara säker på bara är att inte barnen ska tycka den är helt kass (9:åringar har ju ändå rätt hög teknikunskap idag)

7. Kiddy

Mottagna gillanden:
    418

MINA ENHETER

Hur mycket är du redo att lägga ut ?
    Hur stor skärm vill du ha ?
    Vilka film codec ska den klara?
    Behövs 3G ?

8. massadroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

De blir tyvärr budget, runt 1000-lappen.
    7 tum är nog lagom.
    Ehh codec...? jag är inte så insatt. Är det filformat du menar? Inga HD-grejor behövs. divx, avi, mpeg

3G behövs ej.

9. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Helt jävla seriöst från botten av min mage.... om det är till barnen, och du inte vill leka support och vill unna dig själv många sköna private times när barnen leker med paddan... ja då köp en ipad1

vi vuxna köper såklart android :)

edit: skojar faktiskt inte, en ipad kan få barn tysta flera timmar och dessutom lära och underhålla, jag har en känsla av att android inte riktigt når upp just när de gäller <10åringar

10. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Klart man alltid kan vänta. Vad jag menar är att just NU bör du vänta till efter jul. Jan-Feb eg.

11. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

20% på siba im. 4500-> 3600kr för en GT 10.1 7510. Ska man slå till??

12. Kiddy

Mottagna gillanden:
    418

MINA ENHETER

Köp!

Vilken siba butik? Hittar inget på siba.se

13. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Fick hem en lapp i brevlådan. Tror det gäller endå. Men man måste skaffa ett siba bonuskort, men för 20% kan de få min ena testikel.

14. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Usch, tror inte jag kan motstå. Blir julrean billigare att handla i tror ni? Mest sugen på GT10.1.

15. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Kirrade en för 3600kr! Vad hände med "vänta"? :D

16. massadroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det blev MPman Mp720 istället.
    För 850:- på pixmania var det ett kap.
    Enligt specen på pixmania skulle det vara android ver. 2.2 men det var ver 2.3.3! :D

800 Mhz, 256 MB, 4 GB Nand, resistiv skärm.

Detta är samma platta som Coby Kyros Mid7120 som säljs i USA. Finns mycket info om Coby kyros på nätet.

Bla hittade jag en länk som visar hur man får in riktiga Android market (utan root) se länk. Jag gjorde detta och det fungerar utmärkt, tog mindre än 5 minuter!!!

Länk till hur man gör!

.

Last edited: 18 nov 2011