surfplatta till föreraget

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Biopower, 15 jun 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vi är 20 servicetekniker som ska börja rapportera arbetstid digitalt samt även beställa reservdelar mm. Vi sköter tidrapportering i excelmallar som mailas samt beställer via mail. Cheferna har snöat in på windowsplattan surface RT, men jag är skeptisk. Har pillat lite på den i butik och tycker gränssnittet känns dåligt anpassat till att styras från skärmen. Anledningen till att de vill köpa in just windowsplattor är att vi jobbar mycket i officedokument och "experter" som företaget pratat med påstår att windowsplattor har det bästa stödet?! Dessutom är många anställda av en äldre generation och är dåligt insatta i detta, knappt de kan använda mobiler men är ändå sjukt tekniskt kunniga inom sitt arbete. De tror att de kommer känna igen sig bättre i än windowsplatta pga att de flesta har dator hemma. Troligen kommer de köpa till type tangentbordet men tycker då att en mindre lättare laptop är en bättre idé?!

    Tankar om detta?!?!
     
    Last edited: 15 jun 2013
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Att redigera Excel filer ute på fältet ifrån en mobilenhet kommer alltid bli rätt pilligt och omständligt för era seniorer skulle jag gissa. Om ni har möjlighet så är det mycket bättre att köra med en App som är direkt anpassad för mobiltbruk och där alla fält är färdigifyllda där de är logiskt och där textinmattningsrutor är stora så de äldre kan läsa och jobba med systemet smidigt. Om ni inte har budget att lösa en egen app så kan en webblösning kanske vara ett alternativ? Då har ni iaf möjligheten att anpassa webservern så den skickar en mobilanpassad sida för alla rapporter.

    Jag arbetar själv som webutvecklare och jag har byggt ett serviceverktyg åt vår organisation som är anpassad för 4,3"+ mobiler. Vi valde att bygga de i en webblösning för om vi skulle ha användare som hellre vill köra iphone, windowsphone över android så är de inget problem. Överlag är vi nöjda. De är inte lika smidigt som med en laptop så klart men de är snabbt och de får jobbet gjort.

    Om ni verkligen vill ha de kompromisslöst, förutom storleken och batteritiden, så tycker jag ni ska köra med små laptops, typ 13" laptops med låg upplösning så ni inte plöjer ner pengar på dyra laptops med hög upplösning som era äldre tekniker ändå inte kommer kunna nyttja då texten blir för liten. Det finns små laptops med inbyggt 3G modem som är smidiga att släpa runt på.

    Vi resonerade så här hos oss, om man kan tänka sig att släpa runt på en surfplatta i 10" storleken så kan man nog tänka sig att släpa runt på en 11-13" laptop som du dessutom har ett tangentbord på. Om man inte kan tänka sig att släpa runt på en 10" surfplatta så måste systemet vara bäst optimerat för mobil. En halvkompromiss som kanske skulle funka för de äldre, en note 2? Den har stor skärm och bra batteritid. Fast ni kommer åter igen få strul med att Excel är plottrigt.

    Mina tankar iaf :)
     
    Last edited: 15 jun 2013
  3. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Stort tack för värdefull input. Har läst på om just win rt i helgen och det verkar inte vara någon hit. Ska vi jobba in microsoftmiljö verkar en mindre laptop vara rätt melodi. Har haft min 15,6" dator med mig några dagar och det funkar men känns lite klumpig i vissa situationer.
    Har föreslagit mindre laptops för ledningen. Får se om jag får något gehör.
     
  4. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    1. Kör med mindre laptops eller bara använd era nuvarande.

    2. Använd iPad med Office 360 (När det kommer)


    Jag orkar inte ens förklara det hela, men det är så otroligt uppenbart för mig som verksamhetsutvecklare varför det ska vara så.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  5. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nuvarande är inget alternativ då vi inte har några. Var min egen jag syftade på i inlägget ovan.
    Vore trevligt med en motivation från dig också. Har svårt att övertyga ledningen om jag inte kan motivera.
     
  6. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Alltså - ni blir mer universala med en laptop än en padda. Jag vet inte exakt vad ni jobbar med, men en padda är endast ett komplement till ev riktig dator i arbetet när man jobbar med service.

    Ni kommer aldrig tänka "Åh detta hade varit så mycket enklare och mera effektiv(detta är värdeordet Du ska trycka på) med en padda", tvärtom däremot...
     
  7. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det dom snöat in på är att de vill att vi ska ha möjlighet att i framtiden ta underskrifter på arbetsordrar. Idag använder vi excelmallar så det är ju först om vi byter system. Alltså fungerar inte Surface RT men däremot Surface Pro. Samma tangentbord och problemet med att det inte går att låsa "gångjärnet" mellan skärm och tangentbord.
    Jag fick alltså nobben på laptops men ska kolla hybrider. Tex Samsung Ativ Smart Pc 500T som verkar kunna allt vi behöver.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.