Surfplatta till min mor - Apple eller Samsung?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kristy, 22 nov 2021.

1. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Jag tänkte ge min mor en ny surfplatta i julklapp då hennes gamla Galaxy Tab S2 börjar ge upp. Hon använder den till allmän surf samt för att titta på bilder så prestandamässigt bör det mesta funka, men hon har inte helt lätt för sig med ny teknik så fokus ligger på att den skall vara så lätt för henne att använda som möjligt. Appar går bra, men hon tycker det är svårt att navigera i gränssnittet och exempelvis gå från en app till en annan. Jag har funderat på att köpa henne en iPad (vanliga, ej pro eller mini) pga överlägsen prisvärdhet och lång tids uppdateringar, men är tveksam om hon kommer att kunna lära sig ett nytt system när hon är van vid Samsung (hon har en även S9 telefon som hon trivs väldigt bra med) Hon använder redan idag Googles appar och inte Samsungs så apparna blir inget problem utan det är gränssnittet jag är orolig över. Jag har själv aldrig använt en iPad så jag vet tyvärr inte hur de fungerar... Måste man använda geststyrning eller finns det möjlighet att använda navigationsbar?

Alternativet är att kopa en Galaxy Tab S7 eller S7 FE på rean. Vad tycker ni? Priset spelar inte så jättestor roll utan det är viktigast att hon får någonting som fungerar för henne. Jag har själv en Tab A7 som funkar för mig, men jag kan inte sätta en budgetmodell i händerna på henne för det är för mycket småkrångel med den så hon blir bara stressad.

2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Jag hade absolut kört vidare med en platta från Samsung om det är det hon är van vid. Det svåraste just när åldern knackar på är att lära om och skillnaden mellan Samsung (android) är inte så stor men kan bli jobbigt om man inte har använt systemet tidigare. Ipad saknar tyvärr navigationsknappar och om du vill kunna hjälpa din mor vid eventuella frågor/support hade jag utan tvekan valt en Samsing :-)

Ducceman, jnsson och Kristy gillar detta.
  3. Droid_301

Droid_301 Guest

Är nog lättast för henne fortsätta med samma märke hon redan är van med

chraist och Kristy gillar detta.
  4. Sb23

Sb23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Samsung! Min mamma bytte från iOS till Android och jag fick höra att det var krångligt :P iallafall i början.

5. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I så fall Tab S7 kanske? Den har ju trots allt en avsevärt mycket bättre systemchip än S7 FE vilket borde göra att den håller längre. Prisskillnaden är ju dessutom väldigt liten mellan dem just nu (500 kr).

6. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Ja, jag lutar åt det. Den har fingeravtrycksläsare också vilket FE saknar vilket är en stor fördel då hon ofta använder den i mörka miljöer (vid TVn då hon spelar på DUO) och då är hon irriterad på sin telefon för att inte ansiktsigenkänningen fungerar. Enda nackdelen som jag kommer på är att den ligger en androidversion efter så jag antar att den kommer att stanna så också, men det är nog inte så viktigt för henne. Storleksmässigt tror jag inte det spelar så stor roll, man vänjer sig snabbt. :)

chraist och flipp gillar detta.
  7. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter klokt. Jag tycker Tab S7 FE är dyr även för 5K. SD750, 60hz skärm och ingen fingeravtrycksläsare är verkligen tunt för en så dyr platta. Tar nog hellre Xiaomi Pad 5 då som är billigare.

Så här skriver GSMarena Tab S7 FE vs. Tab S7:
    "But the existence of the Galaxy Tab S7 puts this "Fan Edition" in a really bad position. See, the 6GB/128GB Wi-Fi version of the Tab S7 costs the same as the 6GB/128GB Wi-Fi Galaxy Tab S7 FE - €560. And the regular Tab S7 has a 120Hz display, a much faster Snapdragon 865+ processor, a better S-Pen experience, more speakers, and more cameras. There is a fingerprint scanner, too. If you like Samsung's take on the Android tablets, we'd consider the Galaxy Tab S7 instead."

Samsung Galaxy Tab S7 FE review: Competition, our verdict, pros and cons (gsmarena.com)

8. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Då blir det en bronsfärgad Tab S7 från Inet då. Min mor kommer säkert att bli nöjd! :)
    Stort tack för hjälpen @chraist@chraist @flipp@flipp @Sb23@Sb23 och @polar590@polar590 !

flipp, chraist, Albin N7 och 1 annan gillar detta.
  9. tomishu

tomishu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel Fold
    Klokt att fortsätta på samma operativsystem. Av erfarenhet från mina föräldrar OCH svärföräldrar så är det generellt svårare för de äldre att lära om något från grunden. Om du dessutom själv har samma operativ så är det också lättare att ge snabb support via telefon när man ordagrant kan lotsa dem vidare var de ska trycka. :)

flipp, chraist och Kristy gillar detta.