Fråga: Surfplatta WIFI - koppla upp via 3G ?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Cecilia, 8 december 2012.

1. Cecilia

Cecilia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Det här riskerar att ha hamnat på fel ställe men jag kom inte på nåt bättre - det är ju delvis en Nexus-fråga.

Står i valet och kvalet att köpa en Nexus7 surfplatta. Nuvarande surfplatta har WIFI+3G fast jag har klarat mig med bara WIFI. Det har varit trevligt att 3G-möjligheten funnits dock.

Om det nu blir så att mamma får en Nexus i julklapp så skulle jag behöva ha tag i en egen innan jul så jag kan bekanta mig med den. Jag skulle helst vilja ha 3G-modellen för att som sagt, det är trevligt att möjligheten finns även om man kanske inte använder den. (Lite korkat kanske men ändå...)

3G-modellen går ju bara att få tag via 3 i nuläget och med abonnemang, men att betala för bredband som jag kanske inte nyttjar känns lite onödigt.

Så då återstår WIFI-modellen om man vill ha leverans snarast och utan månadskostnad. Dessutom 700kr billigare.

Frågan är, kan man på något (billigt/enkelt) vis få möjligheten att koppla upp Nexusen på 3G-nätet utan att det är en 3G-modell?

Jag har tillgång till mobilt bredband (USB-modem Huawei E372) från 3 via jobbet men jag vet inte om det går att använda på nåt sätt till Nexusen, eller om man måste ha 3G-versionen.

/Cecilia

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Mobilt bredband kan du använda för att skapa ett wlan som plattan kan ansluta till. Då ansluter den över wifi men till 3g-nätet. Med en vanlig smartphone kan du också skapa en sk hotspot, ett wlan som också det då kommer att nyttja telefonens 3g-anslutning.

tptlk

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4.910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag använder en "gammal" Android-lur med kontantkort med årssurf i som trådlös hotspot till min WiFi-platta. Detta för att inte dra ur batteriet i min vanliga telefon när jag är ute på resa med dåliga laddningsmöjligheter.

4. osdpanthers

osdpanthers Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Många ställen har gratis wifi, hotell, mcdonalds, max, bibliotek, .. Det känns som att det blir allt vanligare och aldrig problem att hitta wifi. Vid de enstaka tillfällen då jag inte har tillgång till wifi, så använder jag mobilen som hotspot.

Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2

5. zaphyrdroid

zaphyrdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Dit USB modem använder ett simkort om jag inte tar fel...varför inte köpa en N7 3G utan abb från Bazula och sen använda sim-kortet som står i USB modemet i Nexusen i stället?

6. jhws

jhws Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Går ju fint att använda en Huawei E589 och få tillgång till 4G.

Skickat från min Note 2

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som redan sagts så kan du använda, t.ex din telefon som Hotspot (förutsatt att den klarar av det). Du kan även ansluta till publika WiFi-nätverk, där de finns.

Men du kommer inte kunna använda din platta där det finns 3G-täckning utan att du har någon annan enhet som kan skapa en WiFi-hotspot. Plattan säljs ju kontant hos 3 om jag inte missminner mig :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

8. Cecilia

Cecilia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svaren! Då vet jag hur det ligger till.

Det får nog bli en WIFI trots allt och om jag kommer fram till att jag bara _måste_ ha 3G möjlighet så är alternativen (beroende på ev användning):
    - Se om Hotspot funkar med nuvarande telefon (Telenor kontantkort med surfpaket)
    - Skaffa en skruttmobil där jag kan sätta i kontantkortet med årssurf som Telia så snällt gav mig i julklapp och se om jag kan skapa en Hotspot
    - Skaffa Telia Mobil Plus för 100kr/mån inkl 4G router.

9. Cecilia

Cecilia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

USB-modemet måste ju anslutas nånstans för att det ska funka. Antar att du menar att man ansluter det till en dator och sedan ansluter via den ? Eller ? :ehm: