Surfproblem

Diskussion i 'Hero' startad av SpinEcho, 13 aug 2009.

1. SpinEcho

SpinEcho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Browsern fungerar inte när jag är uppkopplad mot mitt trådlösa nätverk hemma. Opera Mini (vill jag annars helst inte använda), Android Market, Google Maps och Tunewiki t ex kommer åt nätet. Om jag kopplar från Wi-Fi kan jag använda Browser för att surfa på nätet (dock bara edge inomhus vilket gör att jag gärna vill få det trådlösa att fungera).

Några tips/ funderingar?

2. SpinEcho

SpinEcho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

För att väcka liv I tråden...

Kan det vara MTU storlek som gör att vissa applikationer, som Youtube, kommer åt nätet, men att browsern inte gör det? Är jag ute och cyklar? Jag har skickat fråga till HTC men inte fått svar än.

3. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Har du testat på något annat trådlöst nät? Har du experimenterat med MTU-inställningarna?
    Jag har surfat utan problem i minst fem wlan och har inte ens reflekterat över om jag kan ändra MTU i telefonen, men jag antar att det borde gå om man rootar den.
    Testa att sätta 1500 eller kanske 1492 i routern. Hittar du något sätt att pinga kan du ju se hur stora ofragmenterade paket du kan få igenom.
    Vad har du för sorts internetuppkoppling? Är det någon inloggningssida eller något liknande du måste förbi hemma?

4. Kanman

Kanman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft samma problem. Lämnar jag mobilen för en stund och tar den upp efter en kort stund så tappar Hero anslutning till Wlan. Sen är det sk*tjobbigt att få den att koppla igen. Det står att den hämtar ip adressen fast misslyckar. Då måste jag manuellt tvinga den att koppla igen flera gånger innan den äntligen anslutar till Wlanen. Högst irriterande!

5. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Fast vad jag fattar så har SpinEcho ip och kommer åt allt utom http, iaf http via HTC:s webbläsare.

6. askthomas

askthomas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min http strula också med wifi, funkar efter ett tag ibland. Varierar till och från. Men oftast inget www via wifi.

7. joda

joda Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

bara telia ?

Jag har exakt samma problem med min Hero.

Har full nätkontakt med Wifi, synkar mail mm.. men allt via browsern är heldött så länge som jag kör wifi. Byter jag till EDGE/3g så funkar det att surfa via browsern.

Lite sniffning visar att det är proxyn från APN-inställningarna som ligger kvar även när man växlar till Wifi. (Har Telia som operatör och använder automatiska APN-inställningar).

Det känns som att någon fler måste ha detta problem, eller är det bara med Telia som detta uppstår ?

/Johan

8. kapten.nilu

kapten.nilu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har samma problem, webläsaren via WiFi är för det mesta stendöd. Allt annat lirar felfritt, mail, apps osv.
    Via 3g funkar läsaren strålande, och efter att stängt av trådlösa och startat det igen får jag en stunds webläsare via WiFi innan allt skiter sig igen o 3g är enda utvägen.

Har läst om samma trubbel på ngn engelsk sida, men där blev det stendött i tråden.

Har Telia sen tidigare o luren är köpt utan inblandning av operatörer.

9. Pilen

Pilen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag har samma problem, en liten märklig sak som jag har märkt är att den första sidan man laddar fungerar inte, men om jag då går till ett av mina bokmärken så "hoppar" det igång, sen fungerar det problemfritt tills den somnar in nästa gång ...

10. spyder

spyder Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tar mig friheten att väcka liv i tråden igen, har samma problem som ovanstående inlägg, i mitt fall med telenor. Vet inte om det har hänt ngt på denna fronten, men någon som har löst problemet?

11. toocer

toocer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har problem att den tappar wifi men så länge den har wifi så fungerar det klockrent..

Dock när den tappar wifi så tar det j#¤%"¤%a lång tid innan den connectar igen, man är tvungen att manuelt försöka om och om och om och om igen ;)

Testat med en mängd olika typer av wifi nät och spelar ingen roll vad det är för nått..

Allt i från ruttna dlink / netgear / osv hemma utrustning till cisco wifi och samma problem på alla.

Har dock inte sökt speciellt mycket på det då det inte är ett "problem" i dags läget (Är sällan utan dator :P)

12. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Min browser brukar också tappa kontakten verkar det som. Jag brukar lösa det med att stänga av browsern med advanced task killer och sedan starta den igen. Brukar fungera felfritt då.

13. spyder

spyder Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har försökt döda browsern med task manager, rensa historik o cookies mm, utan resultat.

14. spyder

spyder Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Success! Efter samtal med HTC:s faktiskt snabba och kunniga support var det i mitt fall proxyn från Telenor lade in som ställde till det. Nås under Inställningar-Trådlösa styrenheter-Inställningar för mobilt nätverk-Åtkomstpunktnamn-<din operatörs APN>-Proxy. Det fältet ska vara tomt, så radera siffrorna om där finns några, tryck på Menu-knappen och välj Save. Hoppas det hjälper någon!

15. WoberT

WoberT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ahh tack för det tipset, verkar faktiskt fungera nu.

16. bamyl

bamyl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nice!

Du har räddat mina tågresor ! ;)

/Bamyl