Surrande fläkt vid dataspel på mac

Diskussion i 'Off Topic' startad av elin.alex, 4 sept 2018.

1. elin.alex

elin.alex Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    jag har en macbook pro 13 tum från 2016. den blir ofta väldigt varm och när jag ska spela The Sims 4 eller annat dataspel så går fläkten igång direkt o datan blir svinvarm. även min laddningsadapter blir ofta kokhet så en knappt kan ta i den. finns d nått ja kan göra för att fläkten inte ska gå igång när ja spelar? eller e min datormodell för dålig för att spela dataspel?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 932
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Köp en burk med tryckluft och följ guiden här för att öppna laptopen: Mac Laptop Repair. Det är nog mycket damm i datorn om du inte rengjort den vid något tillfälle sedan 2016.

Tyvärr är det nog knepigt att göra så mycket åt att fläkten går igång vid spel däremot. Bästa tipset i är i regel att låsa antalet bilduppdateringar per sekund till 30 FPS, om det finns någon sådan inställning. Alterantivt sänka skärmens bilduppdateringsfrekvens till 30 Hz när du spelar och aktivera "Vsync", då bör också FPS:en begränsas till 30.

Nackdelen är att det kan upplevas lite hackigt vid 30 FPS, men för spel som SIMS 4 borde det egentligen inte vara något problem. Bör leda till mycket tystare drift.

Last edited: 5 sept 2018
  3. Droid55

Droid55 Guest

Jag hade tidigare en MBP från 2012. Jag spelade aldrig spel på den men jag kunde videoredigera på den (1080p) vilket gjorde att fläkten satte igång och väsnades + datorn blev varm. När jag blåste ren den med lufttryck på burk så upplevde jag att det blev bättre. Oklart hur mycket bättre det blev dock då jag sålde den kort därefter.

4. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Jag fick rycka in i måndags förra veckan för att min syster ringde en tidig morgon och sade att hennes
    MacBook Pro Retina 2012 med I7-3820QM stängde av sig eftersom mac OS gjorde uppdateringar vid uppstart och överhettades och stängde av sig igen så att den hamnade i en oändlig bootloop.
    Hon kom hit och hade köpt pentalob mejslar på vägen från Clas Ohlsson.
    Första jag märkte var att alla skruvarna satt lösa. Ren tur att allihopa satt kvar i sina hål, apple gillar tydligen inte blå loctite.
    Det var dammråttor 1cm tjocka framför fläktarna
    Tyvärr finns det ingenstans för dammråttor så stora att försvinna ut ur datorn.
    Kylpastan var stenhård och greppade ingenting så att kylflänsen släppte utan motstånd när alla skruvarna var borta.
    På 15 tum modellerna med två fläktar sitter det en svart plastskiva som är fastlimmad på undersidan av moderkortet och över mellan den vänstra och högra fläkten som gör att det finns ingen plats för ytterligare luft kan sugas in däremellan eftersom det är hål i metallen hela vägen från höger till vänster.
    De har nog räknat med att någon kommer spilla vatten på moderkortet eftersom utsuget sitter under framför skärmen.
    På 13 tums datorerna är det bara en fläkt i mitten.

När jag var färdig och hade satt på ny Thermal Grizzly Hydronaut och installerat Windows via bootcamp som var ett annat önskemål för hennes arbete i Autodesk mjukvara gjorde jag lite tester av temperaturen.

Jag körde stresstest med Aida64 i Windows 10 Enterprise LTSB med och utan underpanelen på och tyvärr såg jag samma temperaturer. Jag satte eltejp mellan fläkten och kylflänsen när panelen var borta så att luften tvingades genom kylflänsen då bottenpanelen tjänar som en tunnel till utblåsen med en gummibälg som ligger ovanpå kylflänsen.
    Vi pratade om att i framtiden borra hål i ett nät vid insuget till fläktarna.
    Tyvärr gör det ingen nytta vid belastning utan det kyler enbart ned datorn fortare när man stoppar stresstestet än om panelen är på.
    Och fläktarna är supertunna. Det är ett under att dessa små impellerna ens kan kyla datorn så som den är konfigurerad. Och jag förstår nu all den kritik och skit som apple fått på sistone pga deras laptops blir för varma.
    Både kylflänsen och fläktarna är kraftigt underdimensionerade för vilka komponenter som sitter på moderkortet.
    Vad vi uppnådde var dock att datorn fortsätter kämpa på utan att stänga av sig.
    Det är väl den förbättringen som gick att göra.
    Tyvärr kommer du nog inte heller se någon fantastiskt förbättring av att byta kylpasta och rengöra datorn noggrant.
    Och jag rekommenderar absolut inte att manuellt styra fläkten för att "minska" hastigheten.

Laddaren är jag också lite tveksam till för jag vet att hennes också blir svinvarm.
    Jag läste på laddaren och Apple använder till denna macbooken en liten 85W till en I7-3820QM och GT650m. Helt galet.
    Hade laddaren varit på i alla fall lite över 90W eller mer hade den inte blivit lika varm.

Vill du göra något liknande. Vänd på datorn och läs på model number som startar på A och sen ett par siffror.
    Sen går du in och letar reda på den på everymac och ifixit.
    Tex denna datorn jag tog isär heter A1398 och finns här
    MacBook Pro "Core i7" 2.7 15" Retina 2012 Specs (Retina Mid-2012, MD831LL/A, MacBookPro10,1, A1398, 2512): EveryMac.com
    MacBook Pro 15" Retina Display Mid 2012 Heat Sink Replacement

Apple MacBook Pro Specs (All MacBook Pro Tech Specs): EveryMac.com
    MacBook Pro Repair

Last edited: 5 sept 2018
    bernard gillar detta.