Problem: Surrande ljud trots tyst läge aktiverat

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av zam1000, 10 aug 2012.

1. zam1000

zam1000 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag hör svaga brus/surr/knäpp i högtalaren även när jag har tyst läge aktiverat, nån annan som har det eller haft?
    Lösning?

2. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan "ni" testa ställa telefonen i tyst läge och lägga örat emot högtalaren och lyssna om det surrar till i högtalaren?
    På min låter det som ljudsteget(kretsen) går igång en kort stund som den skulle sända ljud men inget sänd ju ut (bara lite brus), men att högtalaren trots allt aktiveras.

(Jag har i vanliga fall ljud på vid tryckningar på skärmen)

Last edited: 10 aug 2012
  3. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Ja, detta har diskuterats ganska mycket tidigare. Högtalaren (eller kanske ljudkretsen) aktiveras när ett ljud ska spelas upp även om man har telefonen på ljudlös. Ljudlös verkar innebära volym = 0 snarare än ljud = avstängt. Sen har Galaxy Nexus har en bugg (eller egenhet) som gör att högtalaren knäpper till varje gång den avaktiveras (vilket sker ca 3 sekunder efter att ett ljud har spelats upp), och dessa knäpp hörs då oavsett om man har telefonen på ljudlös eller inte.

Någon lösning finns så vitt jag vet inte.

Sen säger vissa att de inte upplever dessa knäpp alls, så det kanske skiljer sig mellan olika exemplar, men båda jag har haft (bytte ut den första av andra skäl) har betett sig exakt likadant på den punkten.

zam1000 gillar detta.
  4. consone

consone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Testat, och det brusar och knäpper precis som du beskrev det..

zam1000 gillar detta.
  5. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för svaren.

Jag har en ny GN där jag hörde detta direkt utan att ens lägga örat mot högtalaren (bara tyst runt omkring). På min "gamla" GN har jag aldrig hört det alls.
    Måste vara väldig skillnad på högtalarna eller iaf på kalibreringen av ljudet.

6. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

7. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Har svårt att förstå vad som är felet från den där videon. Men har jag fattat det rätt att det rör sig om det lilla klickljud som hörs när du trycker på skärmen om du har "Ljud vid tryck"? inställt i Ljudinställningarna? Att det hörs även om du drar ner volymen så att vibrera går på. Isf har jag inte det problemet på min.

Är det inte bara att bocka av den inställningen helt då. Såg att jag inte hade den först, innan jag kollade nu

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

8. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Felet är det att om du håller in power knappen och klickar på den överstrukna högtalarsymbolen för att välja ljudlöst läge på telefonen, sen t.ex klickar på volym ner så bör telefonen inte göra något ljud ifrån sig, MEN, sätter du örat mot så hör du att högtalaren drar igång och brusar ender ca: 3sec för att sedan avsluta med ett litet knäppande/poppande ljud när den stängs av igen.. detta är i min mening ett programeringsslarv, som tidigare nämnts i tråden, "ljudlös" verkar i gn innebära noll volym snarare än inaktiv ljudkrets.

9. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo visst kan man bocka ur ljud vid tryck om man vill. Men om man vill ha ljud vid tryck så aktiveras högtalaren även fast du har den inställd på ljudlös.

Är inte ett jätteproblem i stora drag men det är trots allt en bugg.
    På min första GN (tidig utgåva) hördes det väldigt svagt när jag höll högtalaren mot örat (som ett svagt surr och ett klick.
    På min nya GN hörs det väldigt tydligt (kanske inte på Harrys under pågående fotbollsmatch).

Lite irriterande tycker jag ändå att det är.

10. gripen

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jag hör inget brus. Ärligt talat förstår jag fortfarande inte problemet faktiskt.

Edit; Däremot går ju vibratorn på när man dragit ner volymen. Och även om man dragit ner den så durrar telefonen till om man ändå trycker på volym ner, men det är ju mer en indikation på att vibratorn är på. Är det det du menar? Irriterande att jag inte ens fattar ditt problem :)

11. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Exakt vad är det du inte förstår?
    Problemet har förklarats på ett antal olika sätt här och på andra forum. Men om du inte har det problemet på din lur så var glad för det.;)

12. gripen

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Hur jag ska göra för att återskapa problemet för att se om jag har det, men det är som du säger. Förstår jag inte vad du syftar på så har jag nog inte problemet ;)

Edit: Bara för att avsluta denna fråga för min del, så gör jag precis som Tjotte skriver. Trycker på power, klickar på överkorsad högtalare, lyfter den till örat, hör ingenting av vad han skriver att han hör. Tydligen är detta ingen allmän bugg direkt. Min Nexus är förhållandevis ny f ö, köpt i maj. Det verkar iaf inte vara nåt som fixats iom Jellybean eftersom RoadHazard har det och upplever problemet.

13. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Mitt sätt att höra buggen:
    Jag trycker neråt på volymknappen till tyst läge (överkryssad högtalare).
    Sen startar jag valfri app på hemskärmen eller nån annan aktivitet som kräver ett tryck på displayen (som skulle ha genererat ett ljud om ljud hade varit aktiverade) samtidigt som jag har högtalaren nära örat och då hörs det att ljudkretsen startas genom ett kort brus följt av ett litet klick.
    (detta förutsätter att man har "ljud vid tryck" aktiverat under ljudinställningar).

Det går inte att trycka på skärmen och sen lägga högtalaren mot örat, då har den nog redan tystnat.

14. gripen

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Okej, nej, hör ingenting då heller. Har jag dragit ner volymen till vibration hör jag inte knappljudet även om det är ibockat, inget annat ljud heller. Även om jag trycker samtidigt som jag lyssnar. Det jag hör iofs, är "vibrationsljudet". Bockar jag ur "Vibrera vid tryck" försvinner även det ljudet

15. zam1000

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ok.
    Nice för dig...

16. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    När du stängt av allt ljud och sätter örat emot den bakre högtalaren så prova att klicka på volym NER knappen.. detta borde inte generera något ljud men min och väldigt många andras högtalare brusar då under några sekunder och knäpper till lite när högtalaren tystnar. Men som tidigare sagts, har du inte detta "problem" så grattis :)

17. Chiliringen

Chiliringen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

När jag sätter på och stänger av WiFi så hör jag ett lätt surr och ett klick/knäpp om jag lägger örat mot högtalaren