Svängig batteriförbrukning

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av bippsie, 25 jul 2011.

1. bippsie

bippsie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Bytte nyss upp mig från min gamla Desire till Sensation, och är mycket nöjd med telefonens prestanda. Den klarar verkligen allt jag vill utan problem.

Däremot är batteriet väldigt konstigt i mina ögon, eller iallaflal förbrukningen.

Låt säga att jag laddar telefonen över natten, påslagen. Har 100% dagen efter, detta håller sig bra och den säger 100% efter 15 minuters surfande. Sedan faller det RUSKIGT snabbt, är nere på ungefär 93% efter kanske ytterligare 5 minuter. Vissa aktiviteter som knappt bör förbruka batteri drar väldigt mycket. Ringde nyss ett telefonsamtal på kanske 3 minuter, det drog ner mig från 77% till 74%, vilket inte hade hänt på min Desire.

Är det många som har liknande batteriförbrukning? Hur bör jag ladda för att förbättra detta?

Tacksam för svar!

2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Har du laddat ca 10 ggr? Detta behövs för att batteriet ska bli kalibrerat.

3. bippsie

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej, det har jag inte gjort än. Behöver telefonen ladda ur tills den dör också, eller är det bara onödigt?

4. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Den behöver ej laddas ur.

5. bippsie

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, tack för svar! Måste detta göras i ett svep, så att säga, eller kan man bara använda telefonen och ge den tid? Läste nyss att telefonen kan "kalibreras" genom att följande cykel upprepas ca 10ggr, så får kanske prova detta:

EDIT: Ser nu på min widget "BatteryLife" att värdet för mV(spänningen i batteriet?) svänger en del den också, borde inte den gå neråt i takt med att batteriet töms? Den var nyss på 3792, nu på 3825 mV. Hur funkar det?

Last edited: 25 jul 2011
  6. Mungoslungos

Mungoslungos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det här kanske kan hjälpa dig och ge lite klarhet i det du beskriver.

Your battery gauge is lying to you (and it's not such a bad thing) - xda-developers

Förövrigt kan jag tipsa om att ta bort HTC Sense Sync, genom att gå in på Synkronisering>HTC Sense>Ta Bort konto..

Det suger konstigt mycket batteri, i alla fall för mig.

7. bippsie

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svaret! Det är dock inte bara i början mitt batteri töms snabbt, utan det känns som att efter att jag kommit ner under 94% ungefär så rullar det på ganska snabbt.

Igår så gjorde jag som jag skrev i mitt förra inlägg, dvs "bump charging". Idag i skolan har jag haft musik på i ungefär 2timmar och 45 minuter, surfat/facebookat i ungefär 20 minuter och har 79% batteri kvar. Är detta normalt, eller har jag för höga krav? Har även haft mobil data aktiverad hela dagen i onödan.

Är den synkroniseringsinställningen under inställningar? Hittade inget HTC Sense Sync där, och all automatiskt synkronisering är inaktiverad. Bakgrundsdata är aktiverad dock.

8. Mungoslungos

Mungoslungos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Var det streamad musik eller uppspelat från ditt sd kort? Jag skulle säga att du bör vara nöjd med 79% batteri kvar efter det användandet, mer kan du inte förvänta dig.

Att du inte hittar HTC sense sync beror på att du helt enkelt inte skapat något sense konto, behövs för t ex HTC likes och dyl. Men det kan du i min mening bara låta bli.

Som killen skriver i artikeln: Bry dig inte så mycket om hur mycket din telefon drar eller hur fort den tappar %. Använd telefonen som du vill och ladda den på nätterna, för en dag är ungefär vad moderna smartphones håller om man använder dem till vad de är till för.

9. rcman

rcman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

har märkt på min sensation att batteriet brukar gå ner en stund efter användning. har jag tex 100% när jag börjar spela ett spel och sedanslutar spela inom en kvart så står det100%.

kollar jag mobilen efter ett tag, tex 20-30 min senare, så har den sjunkit ganska mkt pga speladet tidigare