Min gamla mamma kör (i likhet med mig själv) med två mobiler med varsitt separat abonnemang/mobilnummer, som används parallellt. Dels av säkerhetsskäl, dels för att hon surfar väldigt mycket och då kan använda den ena mobilen medan den andra laddar.
Upplägget ser ut så här:
HUVUDMOBIL:
Doro 8200.
Operatör:
Comviq.
Mobilnr: XXX-XXX XX XX.
Används till:
Telefonsamtal, SMS, surf, epost, Bank-ID, Wordfeud m m.
RESERVMOBIL:
Motorola G84
Operatör:
Tele2.
Mobilnr: YYY-YYY YY YY.
Används till:
Surf, epost, Bank-ID, Wordfeud m m.
Samt som "nödtelefon" för telefonsamtal om något skulle strula med huvudmobilen (Doron).
I fram tills i höstas var hennes reservmobil en Moto G8 Power.
Den tvärdog dock en dag, och för några dagar sedan så installerade jag en Motorola G84 till henne som ny reservmobil. G84:an var fabriksny.
Jag är oteknisk och dessutom väldigt ovan vid mobilbyte, men det verkar ha gått bra.
Under installationen fick man frågan om huruvida man ville kopiera innehållet från en annan enhet. Fanns bara två val; huvudmobilen (Doro 8200) samt mammas surfplatta (en Huawei).
Jag valde att kopiera innehållet från Doro 8200, då den innehåller precis de appar som hon är van vid och kan hantera.
Efter installationen så kollade jag igenom G84:an för att kolla att allt verkade rätt och funkade.
Då märkte jag, att hon hade massor av SMS i Messages -appen.
Det verkade lite skumt, för hon använder ytterst sällan reservmobilen för SMS. Normalt kommer det kanske något SMS varannan månad; i regel oönskad reklam.
Jag jämförde SMS:en på hennes huvudmobil Doro 8200 med SMS:en på den nyinstallerade Moto G84:an.
Och insåg då att alla hennes SMS på Doron hade "klonats" till Moton.
Blev väldigt förvånad. I mitt huvud så är det "omöjligt", eftersom mobilerna har ett varsitt abonnemang med varsina nummer, och dessutom med olika operatörer.
Men icke desto mindre hade alltså SMS-historiken från Doron kopierats till Moton under installationen.
Det gjorde ju i och för sig inget. Original-SMS-historiken fanns ju kvar på Doron.
Men för säkerhets skull, skickade jag två test-SMS från en av mina egna mobiler. Ett till mammas Doro, och ett till hennes Moto.
Det funkade precis som det skulle. SMS:et till Doron kom fram till Doron (och enbart till Doron). SMS:et till Moton kom fram till Moton (och enbart till Moton).
Allt var frid och fröjd till igår kväll.
Då kom det plötsligt ett SMS till mammas Moto. Vilket alltså är ovanligt.
Det visade sig vara en bekräftelse på ett returpaket, som mamma hade skickat. (Gammal TV-box som returnerats till
Telenor.)
Och DET är väldigt konstigt.
Det SMS:et borde ha kommit till Doron. I synnerhet som vi hade bifogat ett följebrev där jag hade skrivit att jag önskade att
Telenor skulle bekräfta mottagandet av paketet till huvudmobilnumret (Doron).
Det finns en liten, liten möjlighet att mamma någon gång under årens lopp har uppgett reservmobilnumret (Moton) till
Telenor. Det skulle då utgöra en naturlig förklaring till att
Telenor SMS:ade till Moton.
Men det är ganska osannolikt.
Jag är nu väldigt rädd för att något har blivit knas med SMS:trafiken vid installationen av den nya Moton.
Vad är då problemet?
Huvudsaken är väl att mamma får sina SMS, till vilken av de två mobilerna är väl skitsamma?
Jo, det kan man ju tycka.
Men hon är gammal, och inkörd på att SMS alltid kommer på huvudmobilen (Doron). Om hon beger sig ut för att göra ärenden, så tar hon bara med sig Doron. Hon är dessutom en ganska frekvent SMS-användare. Bl a åker hon mycket färdtjänst, och alla bekräftelser, meddelanden om försening m m kommer per SMS.
Finns det den minsta osäkerhet gällande var inkommande SMS hamnar - på Doron eller Moton - så måste hon ständigt ha med sig bägge, och det blir besvärligt för henne. Det börjar också bli svårt för henne att lära in nya beteenden.
Så - vad kan ha hänt?
Är det här någon ny Google- eller AI-grej? Hur kan vi säkerställa att SMS som ska till Doron kommer till Doron?
Tacksam för svar.
Click to expand...