Problem: Svårt att byta månad framåt eller bakåt i kalendern

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av dragontrumpetare, 29 apr 2012.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hej,

försökte ta upp detta i en annan tråd som behandlade just kalendern, men det verkade fortfarande mest handla om färg o s v. Men mitt problem är att försöker jag kolla vad man har i nästa måndag, så kan man knappt få fram maj månad eller för den delen ens gå tillbaka en månad. Man får liksom svepa med fingret flera flera gånger och måste gånger misslyckas det och du öppna antingen upp att skriva in något nytt, eller så ser du något som redan är inlagt.

Någon annan som har problemet, och kanske en lösning på vad detta beror på?

2. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Detta hjälper inte dig men jag har inte alls problemet. Det går 95 % av gångerna smärtfritt att byta månad även om appen är lite seg.

3. korte

korte Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har inget svar på varför din gör som den gör, men kan säga att det inte är ett normalt beteende. Min kalender fungerar alldeles ypperligt, kanske lite långsam animation men den svarar iaf på alla sidoledsgester jag gör. Måndagsex månne?

4. Jungelbobo

Jungelbobo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Moto Razr 40 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 11
    ROM:
    Stock
    Har samma problem jag får också svepa flera gånger och lyckas typ jämt markera en dag istället för att byta månad!

Får väl försöka lista ut en teknik som funkar!

Skickat från Xperia S via Tapatalk 2!

5. Jockejo

Jockejo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min fungerar perfekt, missar inte en enda gång... En omistallation/återställning kanske löser det?

6. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men ok. Men kan ju undra hur ni som lyckas jämt gör? Kanske tål att tänkas på om ni sveper på ett specifikt ställe. Jag vete fankens om det hjälper med att återställa luren, eftersom detta hände även på mina gamla arc S när jag installerade samma kalender i den luren. Samma problem, vill inte byta månad. Så det måste ju beror på vart man sveper i sådana fall.

Edit: Ok, nu när jag själv undersökte saken så finns det faktiskt ett trix. Tack vare er som inte har problem så tydde mitt problem mer på ett handhavande fel. Det är alltså inte enbart att svepa, utan även viss teknik som ligger bakom. Man gör så här:
    1. Man sätter tummen på något datum nära kanterna så den markeras
    2. Denna markering få inte vara för länge, knappt en sekund.
    3. Svep åt höger, eller vänster
    4. Den byter månad.

Om man håller markera för länge, så får man upp andra saker som menyer o s v. Jag måste erkänna, inget bra sätt att göra detta på. Sony borde ändra om detta sätt att styra kalendern till att det bara räcker att svepa höger och vänster. Det är så lätt att misslyckas med den här varianten.

Last edited: 30 apr 2012
  7. Jockejo

Jockejo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag sveper inte på nåt speciellt sätt eller ställe, hur jag än sveper trycker och drar så fungerar det bra. Spelar ingen roll var på skärmen heller. Gjorde 30-40 svep och missade inte en enda... Måste vara nåt annat än handhavandefel, jag kan knappt misslyckas även om jag försöker.

8. Jockejo

Jockejo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

9. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, du gör precis vad jag faktiskt skrev. Fast du visade visserligen att du inte behöver markera datumen enbart i kanterna (som jag beskrev), utan det räcker med att markera någon sekund på ett valfritt datum. Testa å gör samma sak, UTAN att få ett datum markerat så skall du se att det inte funkar.

Ok, nu när jag märkt trixet, så kan jag inte heller misslyckas. Försökte göra som jag gjorde innan, och nu går det inte. Haha. Ibland fick jag till det, men lyckas också hela tiden. Men det är precis som jag sa. Man måste aktivera kalenderna genom att markera ett datum, under 1 sekund. Markera för länge och andra saker händer.

Last edited: 1 maj 2012
  10. Jockejo

Jockejo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad bra att du får det att fungera nu... Men vet inte riktigt hur du menar med att inte få en dag markerad. Jag behöver inte aktivt markera en dag och sen dra utan den dag jag träffar i svepet blir automatiskt markerad. Behöver inte göra någon fördröjning i rörelsen. En eller ett par sekunder som du skriver att du måste göra är lång tid.

11. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nej det är möjligt, du lärde dig detta utan att tänka. Vilket var tur. För mig var det ju inte lika lätt, och började nästan bli irriterad. Men nu såg jag ju vad som krävdes. De viktiga är att ett datum blir markerad, annars händer inget. Försökt själv som sagt. Försök på moffa svepa på skärmen, men undvik att markera ett nytt datum i månaden.

12. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Har testat att svepa runt i kalendern också.
    Det spelar ingen roll hur snabbt jag sveper fingret över skärmen, för varje gång jag sveper så markerar den först ett datum och sen sker övergången till nästa månad.
    Av 20 svep lyckas jag 1 ända gång byta månad UTAN att välja ett datum.

Det är vad jag har att tillägga.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

13. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men den markera ett datum först, innan den sveper undan. För mig gjorde det inte alltid detta. Började som sagt tror på en bugg. Men nu funkar det, för nu vet jag hur jag skall göra.

14. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Precis som jag sa.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

15. tuxied

tuxied Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vad konstigt, jag har haft jätte problem med att byta månad, har tryckt högs upp och sen i rull listan fått välja ett datum som är i månaden framför för att den ska byta, snubblade över den här tråden och skulle testa sen, då kunde jag byta månad genom att svepa hur jag än gör, det gick inte ibörjan, måste vara nån uppdatering som kommit! bra att det fungera nu ivarjefall :)

16. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Eller så hjälpte tråden dig lösa problemet, för inte var det då en uppdatering som fixade mitt problem. hehe. hade samma problem med gamla uppdateringen också som med den nya. Jag kom bara på trixet, och nu funkar det jämt.